Någon som har erfarenhet av Polario Monoblock? Företaget har en halvkass hemsida, men om jag förstått rätt så är det Polarpumpens egna märke. Priset lockar, men hittar ingen recension eller dylikt och lite orolig att garantin är bara 1 år.
 
Efter googlat runt lite så hoppas jag kan bidra med lite information om någon hittar den här tråden i framtiden.

Företaget som gör dessa är ett kinesiskt företaget med namnet Midea och pumpen heter M-Thermal. I vissa länder sälj den under namnet Midea, men kan även förekomma som Artel, Sair, Polario m.m.

Det enda Polarpumpen.se gör är alltså sätta att på ett eget klistermärke för att sedan beskriva pumpen som "Svenska värmepumpar"

Har tyvärr inte hittat någon opartiskt omdöme av maskinen utan bara av återförsäljare som säger att produkten är "av hög kvalitet". Min uppfattning är att mjukvaran är väldigt bra och företaget är seriöst, de gör massvis med ACs med bra betyg. I England ger de 10 års garanti, kan vara en indikation på bra kvalitet enligt mig.

Hade dock varit intressant att få veta hur de presterar i ett nordiskt klimat.
 
Redigerat:
Var skriver dom nåt om att den skulle va svensk? Kan inte se att dom ens antyder nåt om det.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Var skriver dom nåt om att den skulle va svensk? Kan inte se att dom ens antyder nåt om det.
"
Svenska värmepumpar för Nordiska hem
Polario är ett svenskt varumärke som verkligen vet vilka krav som ställs på värmepumpar i Norden. Med en så låg arbetstemperatur som -25 grader kan du alltid lita på din luft-vattenvärmepump från Polario, och du behöver inte oroa dig för hög energiförbrukning bara för att temperaturen utomhus sjunker."

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/polario
 
Polario l-l och l-v pumpar är Midea in i minsta detalj. Bauhaus säljer Midea utan att hitta på något annat namn.
Midea har sålts i Sverige sedan 2008 utan större framgång.
Julas förr förr förra pump som de döpt om till Coolix var också en Midea men det var många år sedan. Anslut, Zibro och senast Qlima är deras senare märken.

Märkningen A+ antyder riktigt dåliga värden när det gäller effektivitet. A+++ är vanlig märkning för bra luftvärmepumpar.
Artigt nog har Polarpumprn utelämnat uppgifter uppgifter om avgiven effekt och COPvärden vid olika temperaturer.
Ser inga uppgifter om garantitid. Jula har 4 års garanti på sina lågprispumpar.
 
Redigerat:
G Granström2 skrev:
Polario l-l och l-v pumpar är Midea in i minsta detalj. Bauhaus säljer Midea utan att hitta på något annat namn.
Midea har sålts i Sverige sedan 2008 utan större framgång.
Julas förr förr förra pump som de döpt om till Coolix var också en Midea men det var många år sedan. Anslut, Zibro och senast Qlima är deras senare märken.

Märkningen A+ antyder riktigt dåliga värden när det gäller effektivitet. A+++ är vanlig märkning för bra luftvärmepumpar.
Artigt nog har Polarpumprn utelämnat uppgifter uppgifter om avgiven effekt och COPvärden vid olika temperaturer.
Ser inga uppgifter om garantitid. Jula har 4 års garanti på sina lågprispumpar.
Tack! Går att hitta information om Coolix 10+ år tillbaka här på Bygghemma.Luft-luft verkar vara A+, var dock mest intresserad av luft-vatten som är markerad som A+++.

Att Polarpumpen skapat en hemsida (Polaria.se) för att få det att framstå som ett svenskt företag är inte heller så artigt tycker jag.
 
  • Gilla
AAQM
  • Laddar…
Om du tittar på andra bilden på https://www.polario.se/ så ser du att det står Midea på maskinen.
Om Midea nu på 13 år inte fått fram någon effektiv och tillförlitlig luftvärmepump som kan konkurrera med de bra märkena så tvivlar jag starkt på att de helt plötsligt blivit mästare på att tillverka luftvattenpumpar som är mycket mer komplicerade.
Köp en riktig luftvattenpump och låt andra bli lurade. Det är en dyr investering som ska hålla i många år för att bli lönsam.
Alla som köpt Lyfco, Invest Living och Out1 vet vad det betyder att bli lurade.
 
G Granström2 skrev:
Om du tittar på andra bilden på [länk] så ser du att det står Midea på maskinen.
Om Midea nu på 13 år inte fått fram någon effektiv och tillförlitlig luftvärmepump som kan konkurrera med de bra märkena så tvivlar jag starkt på att de helt plötsligt blivit mästare på att tillverka luftvattenpumpar som är mycket mer komplicerade.
Köp en riktig luftvattenpump och låt andra bli lurade. Det är en dyr investering som ska hålla i många år för att bli lönsam.
Alla som köpt Lyfco, Invest Living och Out1 vet vad det betyder att bli lurade.
haha, bra uppmärksammat!

Nej det blir inget från Polarpumpen/Polaria. Trodde det skulle just anpassat för Sverige men verkar bara vara påhitt. Kollar redan på en Panasonic istället från andra återförsäljare.
 
Jag är intresserad av Midea M-Thermal. Var kan man köpa den?
 
Y yehor skrev:
Tack! Går att hitta information om Coolix 10+ år tillbaka här på Bygghemma.Luft-luft verkar vara A+, var dock mest intresserad av luft-vatten som är markerad som A+++.

Att Polarpumpen skapat en hemsida (Polaria.se) för att få det att framstå som ett svenskt företag är inte heller så artigt tycker jag.
Hittade den här informationen på Polarpumpens hemsida. https://img.polarpumpen.se/pfiles/produktblad__5310f872-29ff-4721-bdf9-dd5fb413c99b.pdf
Här anges SEER till 7.7 och A++ och Scoop (Medel klimatzon) till 4.2.

Inte mycket att skryta med men kan kanske vara något för ett mindre rum om kvaliteten är hyfsad.

/CLBJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.