Hej, säkert en fråga som varit uppe för rakning flera gånger och det verkar tämligen diffust.

Jag kollar på att köpa en bostadsrätt, där Boarean är angiven till 55kvm.
Efter närmare studier så räknade jag ihop areorna på planlösningen och kom endast fram till 49kvm.
Tog då måtten på balkongen, och vips där fanns de saknade 6kvm.

Sett till kvadratmeterpriset så kostar balkongen då i runda slängar 200k.

Hur skulle ni ställa er till det? Det verkar råda fri angivelse om balkongen räknas in som BOA eller inte.
Men detta får iallafall mig att vilja lägga ett lägre bud än vad utgångspris är... men det blir nog svårt att få igenom i en storstad i rådande läge ändå.


Hälsningar, Joakim
 
En balkong, inglasad eller ej, är inte boyta. Det är inte ens biyta. Det är bara en balkong. Boytan för en bostadsrättslägenhet ska framgå av föreningens uppgifter. I annonsen/prospektet, står det att ytan är enligt föreningens uppgifter? Och hur har du mätt?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Enl. Annonsen så är ytan enligt föreningen. Jag mätte helt enkelt X*Y då lägenheten är rektangulär. Jag förstår att om jag mäter rum för rum så äter ju vissa väggar upp en del area. Men så som det verkar är ytan angiven av föreningen och då balkongen inkluderat.

Hittar inget i föreningens stadgar hur arean är beräknad, så lättast är väl att höra av sig till dom antar jag.
 
Kanske dum fråga, men är det en inglasad balkong? I en del byggnader jag känner till har en del lägenheter så kallade uterum/orangeri, ofta istället för balkong. De är uppvärmda utrymmen, men med stora fönsterpartier. De är en del av boytan.
 
1 16386 skrev:
Kanske dum fråga, men är det en inglasad balkong? I en del byggnader jag känner till har en del lägenheter så kallade uterum/orangeri, ofta istället för balkong. De är uppvärmda utrymmen, men med stora fönsterpartier. De är en del av boytan.
Ja, balkongen är inglasad men inte uppvärmd.
Vad jag tror är anledningen till att den räknas med är för att ytterväggarna på sidorna går ut längs balkongen och således ”kapslar” in den, blir lite drygt då det känns otänkbart att nyttja den ytan vid kallare temperaturer.
 
Nej, den ska inte räknas med oavsett hur ytterväggarna är. Är den inte en del av den uppvärmda ytan kan den inte ingå, och det är inget föreningen kan bestämma annorlunda.
 
1 16386 skrev:
Nej, den ska inte räknas med oavsett hur ytterväggarna är. Är den inte en del av den uppvärmda ytan kan den inte ingå, och det är inget föreningen kan bestämma annorlunda.
Okej tack då har jag mer på fötter. Ska dubbelkolla allt med föreningen också givetvis.
 
  • Gilla
Remmos
  • Laddar…
Men sedan spelar BOA mindre roll då du inte köper ytan i en bostadsrätt utan en andel av föreningen. Att ändra andelar i föreningen för alla lägenheter ger ju inte så mycket.
Du vet nu hur stor del av föreningen du får för pengaarna och du vet vilken yta du får tillgång till. Vad som sedan står på pappret spelar mindre roll även om det kan lura vissa köpare. Brukar finnas med en klausul om att ytan är den som står hos föreningen och är den viktig för köparen får den mäta själv.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men sedan spelar BOA mindre roll då du inte köper ytan i en bostadsrätt utan en andel av föreningen. Att ändra andelar i föreningen för alla lägenheter ger ju inte så mycket.
Du vet nu hur stor del av föreningen du får för pengaarna och du vet vilken yta du får tillgång till. Vad som sedan står på pappret spelar mindre roll även om det kan lura vissa köpare. Brukar finnas med en klausul om att ytan är den som står hos föreningen och är den viktig för köparen får den mäta själv.
Absolut det är jag med på. Förändrar ju egentligen bara kvm-priset.
 
ingenjören101 juckeyy skrev:
Absolut det är jag med på. Förändrar ju egentligen bara kvm-priset.
Hur gick det - fick du klarhet?
 
  • Gilla
Remmos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.