Detta är en komplett nybörjarfråga men jag vill gräva utrymme för en stengång i trädgården och vill göra grunden ordentligt med makadam och behöver väl gräva c:a 30 cm djupt längs en lång gång runt huset. Men min tomt är bara tillgänglig via en stentrappa så att hyra minigrävare känns inte aktuellt. Den måste i så fall vinschas upp från gatan. Men spade känns inte heller lockande. Finns det nån motordriven sak som är handhållen för grävarbete som inte är tyngre än att jag kan frakta upp den för trappan till min tomt själv? Förslag?
 
Hur lång och bred ska gången bli?
Jag hade nog kört spaden ändå. Har du inga ungdomar i närheten som är sugna på ett sommarjobb? :D
 
Hur du en minigrävare kan du få den levererad med kranbil som lyfter den förbi trappan.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
H
Om du bara ska gräva lite så är det att välja med att ta in ett par kompisar tända grillen och bjuda på ramlösa, eller hyra en typ 800 kg minigrävare som de lyfter med kranbil om det inte är för långt att lyfta.

hur har du tänkt att bli av med det du gräver upp ska det via samma trappa?
 
H Hallerudsbo skrev:
Om du bara ska gräva lite så är det att välja med att ta in ett par kompisar tända grillen och bjuda på ramlösa, eller hyra en typ 800 kg minigrävare som de lyfter med kranbil om det inte är för långt att lyfta.

hur har du tänkt att bli av med det du gräver upp ska det via samma trappa?
Jag har användning för jorden på tomten. Finns det verkligen inget mellanting? Typ nåt som fräser upp jorden med en tratt som jag kan ansluta till en stor behållare som samlar upp jord och sten? Känns som det borde finnas något? :cry::thinking:
 
Förr i tiden såldes någonting som hette jävlar anamma..

;)
 
  • Haha
  • Gilla
Fox Lane och 4 till
  • Laddar…
E
Polacker.

Annars finns det ju väldigt små grävare också men vad är det för material ni ska gräv i.

Att krana in en maskin är ofta inga problem.
 
Rätt teknik är inte 30 cm så farligt om du har normal fysik och funktion.

Rätt verktyg är ju dock A och O, vanlig spade är rätt dåligt.

Jag brukar gräva mig ner till målnivå, sen stå i hålet och köra med fyllhammare (undvik fiskars, den är felkonstruerad.) eller korp för att lossa jorden och sen liten skyffel upp, ju mindre desto bättre nästan.

När jag dränerade kring huset lyfte jag i snitt 1m3 per timme, så visst tar det tid.
Men är lite meditativt också. :)
 
  • Gilla
cuztrud och 2 till
  • Laddar…
C cuztrud skrev:
Jag har användning för jorden på tomten. Finns det verkligen inget mellanting? Typ nåt som fräser upp jorden med en tratt som jag kan ansluta till en stor behållare som samlar upp jord och sten? Känns som det borde finnas något? :cry::thinking:
Det du pratar om är en grävsug. Men det känns knappast aktuellt i det här fallet. Dyrt är det också.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det hårt kan man lossa det med en cobra först så blir det lätt att skyffla bort det för hand.
 
Claes Sörmland
Vad är det för mark? Är det stora stenar i det så får man ta det med korp, fyllhammare eller litet spett.

Men är det sandigare/lerigare så kan en jordfräs fungera för att luckra det. Sen kan det skyfflas för hand med en riktig byggskyffel). Transporten är det som är tyngst så elskottkärra är en idé.

Är det lera så handlar det om att gräva vid rätt tid, när leran är mjuk med inte våt. Nu i princip eller i okt/nov.Rak spade med små spadtag för att ryggen inte ska ta skada.
 
  • Gilla
cuztrud
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.