Jag tror jag gjorde ett misstag och köpte livsmedelsgodkänd propylenglykol. Kommer den att fungera som värmebärare till mina solfångare, eller är det tillsatser och grejer i glykolen som man bör ha?
 
Om det är propylenglykol för mat,snus, sprit mm så tror jag inte den innehåller de korrosionshibitorer som man har i VVS glykolen. Dock så är VVS glykolen godkänd att användas i livsmedelsammanhang. T.ex som köldbärare mm.
Vad står det på dunken?
 
  • Gilla
krilon
  • Laddar…
Det är snusmodellen tyvärr. Får köpa ny vvs-anpassad...
 
Det är propylenglykol man helst ska använda i solfångaranläggning som värmebärare eftersom ofarlig.
Men den har nog en del tillsatser av inhibitorer för att minska korrosion på metalldelar. Se t.ex. Glysofor Solar
https://www.glysofor.de/glysofor-solar/

Etylenglykol(etandiol) man hade tidigare i bilkylare som frostskydd, är giftig, och ska lämnas in till återvinningscentral. Sådan går givetvis också att använda, men då har du problemet med att den är giftig, och vid byte av den, ska den till återvinningscentral. Hunden kanske slickar i sig utspilld sådan.
 
Jo jag vet. Min fråga var väl hur pass nödvändiga de där tillsatserna är.
 
Patrik440
A Arnodt skrev:
Etylenglykol(etandiol) man hade tidigare i bilkylare som frostskydd, .
Mig veterligen använder istort ingen biltillverkare propylenglykol längre.

/ P
 
Värmebäraren i en solfångaranläggning utsätts för hög temperatur, uppåt ca 200 grader C i plattkollektorer och uppåt ca 300 grader i vakuumrörskollektorer.
Tuff miljö. Tydligen bildas sura nerbrytningsprodukter som kan orsaka korrosion på metalldelar. Tydligen kan man mäta pH på värmebäraren och dra viss slutsats om den behöver bytas.
Det är kanske bäst att använda en värmebärare med inhibitorer.

Vad använder biltillverkaren i bilkylare nu för tiden då?
 
  • Gilla
krilon
  • Laddar…
K krilon skrev:
Jo jag vet. Min fråga var väl hur pass nödvändiga de där tillsatserna är.
Jag skulle inte chansa. Som du var inne på, köp den anpassade varianten.
 
Jag tänkte spola rent innan jag byter. Rekommenderar ni något rengöringsmedel? Sitter 10 år gammal propylenglykol där nu som förångats x antal gånger. (Bor på Gotland och har inte ups...)
 
K krilon skrev:
Jag tror jag gjorde ett misstag och köpte livsmedelsgodkänd propylenglykol. Kommer den att fungera som värmebärare till mina solfångare, eller är det tillsatser och grejer i glykolen som man bör ha?
Vi har livmedelsgodkänd glykol i solfångare och bergvärme. Säger i alla fall installatören.
 
Kör ni glykol i bergvärmen? Det skulle jag byta ut till BioEtanol. Propylenglykol har risiga värden när det gäller visk och värmeöverföring.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kör ni glykol i bergvärmen? Det skulle jag byta ut till BioEtanol. Propylenglykol har risiga värden när det gäller visk och värmeöverföring.
Tack! Jag ska ta upp det med entreprenören.
 
Man använder aldrig ren propylenglykol utan med blandning med vatten. Ofta ca kring 50 Vol-% propylenglykol och resten vatten och klart litet additiv mot korrosion.
Har du diagram över viskositet(Pas) och värmeledningsförmåga (W/(m K) för etanol och för propylenglykol för olika halter i blandning med vatten och vid olika temperaturer(oC)?

Det går nog bra att ha etanol/vatten-bladning till bergvärmepump, men kolla att anläggningen är godkänd för det. Packningar ska tåla det, och om man inte har värmebärare som bergvärmepump-tillverkaren har godkänt, då har tillverkaren ett ypperligt argument att avsäga sig alla lämnade garantier.
 
Är ju Brineol eller liknade man använder i bergvärme som köldbärare så noga problem med packningar lär det inte bli.

Varför skulle man har så hög inblandning som 50% av Propylenglykol? För den delen Brineol också?

Kom på nu att ni kanske pratar om någon solladdad bergvärmehål. Då gäller nog inte Brineol då den är brandfarlig. Där har jag ingen koll. Trodde @Metafor hade separata system och att köldbäraren till bergvärme var även Propylenglykol.
 
Man behöver klart inte ha mer frostskyddsmedel t.ex. propylenglykol än att det räcker för det frostskydd man vill uppnå. Det kan vara grovt 20 vol-% till 50 vol-%. Själva vatten har bättre värmeöverföringsegenskaper än frostskyddsmedlet. Skulle inte vatten frysa vid 0 grader utan mycket lägre säg vid minus 45 grader, då skulle man ha haft rent vatten + ev. inhibitorer.

Men visa gärna vilka siffor, värmeledningsförmåga, viskoskitet, värmekapacitet, som du har som visar att etanol/vatten-blandning är bättre ur värmeöverföringssynpunkt än propylenglykol-vattenblandning. Intressant, är det.

Köldbäraren i en bergvärmepump utsätts väl inte för toklåga temperaturer, som värmebäraren i en solfångaranläggning. Kan det vara minus 15 grader. Man kan klara sig med lägre koncentration av frostskydd i köldbäraren då. Inte heller utsätts den för höga temperaturer, jag gissar max 25 oC.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.