Som titeln lyder har jag problem med lukt vid min nygjorda markbädd och brunn.
De jag har lyckat läsa mig till ligger problemen vid avluftningen för avloppet.
Som dagsläget är sitter det vakuumventiler för avluftning. Som tydligen inte ska va en så bra kombo med markbädd!

Vill helst undvika att gå genom taket, samt att röret kommer då komma ut nästan vid takfoten. Min fundering är om man istället kan gå upp på vinden och ut genom gavel?
Nackdelen är att jag behöver använda minst 4st böjar på ett 75mm rör. Men är osäker på om de skulle fungera?
 
Claes Sörmland
M Mats89 skrev:
Som titeln lyder har jag problem med lukt vid min nygjorda markbädd och brunn.
De jag har lyckat läsa mig till ligger problemen vid avluftningen för avloppet.
Som dagsläget är sitter det vakuumventiler för avluftning. Som tydligen inte ska va en så bra kombo med markbädd!

Vill helst undvika att gå genom taket, samt att röret kommer då komma ut nästan vid takfoten. Min fundering är om man istället kan gå upp på vinden och ut genom gavel?
Nackdelen är att jag behöver använda minst 4st böjar på ett 75mm rör. Men är osäker på om de skulle fungera?
Du ska genom tak om det ska vara korrekt gjort. Troligen står det också i ditt avloppstillstånd att du ska ha luftning över tak så för att inte bryta mot det så ska du också genom tak.

Risken med att gå genom vägg är att vinden kommer att trycka in luft i systemet. Då får du ändå mer lukt vid slamavskiljaren. Ett annat problem är att den fuktiga stinkade luften kommer att följa fasaden nedåt och skapa lukt vid huset.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du ska genom tak om det ska vara korrekt gjort. Troligen står det också i ditt avloppstillstånd att du ska ha luftning över tak så för att inte bryta mot det så ska du också genom tak.

Risken med att gå genom vägg är att vinden kommer att trycka in luft i systemet. Då får du ändå mer lukt vid slamavskiljaren. Ett annat problem är att den fuktiga stinkade luften kommer att följa fasaden nedåt och skapa lukt vid huset.
Okej, säg nu jag drar ut de genom taket.
Kan jag gå ut genom snetaket och luftspallten i papp sen genom råsponten? De finns inte risk för fukt tränger in om jag gör hål i luftspallten av papp?
Eller ska jag försöka sätta två vinklar i taket och gå ut längre upp?
 
Glöm inte att du också skall ha tilluft i bortre ändan av markbädden/infiltrationen.
Så det blir en bra luftström genom avloppssystemet, och bakterierna i infiltrationen får ordentligt med syre för sin verksamhet.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Glöm inte att du också skall ha tilluft i bortre ändan av markbädden/infiltrationen.
Så det blir en bra luftström genom avloppssystemet, och bakterierna i infiltrationen får ordentligt med syre för sin verksamhet.
Nej då, bädden är ny gjord förra året efter konstens alla regler. 2st 110 luftrör kommer upp från spridarrören och dräneringsrören.
Men är dåligt med luftflöde för tillfället, pga vaccumventiln.
 
M Mats89 skrev:
Nej då, bädden är ny gjord förra året efter konstens alla regler. 2st 110 luftrör kommer upp från spridarrören och dräneringsrören.
Men är dåligt med luftflöde för tillfället, pga vaccumventiln.
Bra, det låter som att ni har kontroll över läget.
När vi byggde år 2010 och anlade infiltration med markbädd, fördelningsbrunn och trekammarbrunn upplevde vi snart en otrevlig avloppslukt i trädgården, fast vi hade avluftning upp över taket.
Det visade sig att byggarna hade dragit avluftningsröret med en böj uppe på vinden, så det bildades ett vattenlås.
När vi enkelt hade fixat avloppsrörets dragning på vinden försvann den otrevliga lukten, och kom aldrig tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.