Hej.
Är det någon som har en bra ritning för att skicka in till kommunen.
Vi tänker bygga en "Bohlinare/Bolundare" med endast 2 sovrum och 1 allrum. Inget kök eller toalett. Max 30 m2. Sluttande tak med max 4 m i framkant och ca 3 m i bakkant.
Tacksam för hjälp.
 
S Sjöhultet skrev:
Hej.
Är det någon som har en bra ritning för att skicka in till kommunen.
Vi tänker bygga en "Bohlinare/Bolundare" med endast 2 sovrum och 1 allrum. Inget kök eller toalett. Max 30 m2. Sluttande tak med max 4 m i framkant och ca 3 m i bakkant.
Tacksam för hjälp.
Välkommen till forumet!

Ska ritningen bara vara för bygganmälan? Ni tänker inte bygga efter just den ritningen?
 
A andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Ska ritningen bara vara för bygganmälan? Ni tänker inte bygga efter just den ritningen?
Vi tänker bygga efter ritningen.
 
Men behöver ni inte bygglov? Attefall/Bolundare behöver väl vara självförsörjande med kök och badrum för att vara bygglovsbefriade.

Rätta mig gärna om jag har fel
 
BirgitS
K Tirem skrev:
Men behöver ni inte bygglov? Attefall/Bolundare behöver väl vara självförsörjande med kök och badrum för att vara bygglovsbefriade.
Rätta mig gärna om jag har fel
Det verkar ha ändrats under förra året.
Sedan den 1 augusti 2020 får attefallshuset ha en byggnadsarea på högst 30 m2 oavsett om det är en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/
 
  • Gilla
Kartoffelpotatis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ha ändrats under förra året. [länk]

Men se där, det hade jag missat! Tack för info
 
S Sjöhultet skrev:
Vi tänker bygga efter ritningen.
Du får nog förklara tydligare vad det är ni är ute efter. Vill ni bara ha en ritning, vilken som helst? Så det spelar ingen större roll hur det där huset ser ut? Var fönster och dörr är placerade etc?

Är det bara utseendet du är ute efter eller vill du ha konstruktionsritningar också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.