Hjälp mig alla bättre vetande!

Har ett uthus som ska inredas. Torpargrund (ej urgrävd utan grundsten i marknivå) och träbjälklag i golv från början. I detta har tidigare ägare gjutit en platta. Vad jag vet är den helt oisolerad.
Vi vill inreda och lägga golv, vad behöver jag göra med plattan? Har sneglat på Platon-system osv.

Med vänlig hälsning,
Gustav
 
  • Ett uthus med en oisolerad gjuten platta, innehållande en båt på trailer och diverse verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traditionellt rött uthus med gröna dörrar och fönsterluckor, beläget i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gurx skrev:
Hjälp mig alla bättre vetande!

Har ett uthus som ska inredas. Torpargrund (ej urgrävd utan grundsten i marknivå) och träbjälklag i golv från början. I detta har tidigare ägare gjutit en platta. Vad jag vet är den helt oisolerad.
Vi vill inreda och lägga golv, vad behöver jag göra med plattan? Har sneglat på Platon-system osv.

Med vänlig hälsning,
Gustav
Vad har du tänkt använda utrymmet till?
Ser att det finns en brunn, fall ?
 
Det är tänkt att användas främst som gäststuga, och vi vill kunna använda det året runt. I framtiden finns även tankar på att dra in vatten och avlopp.
Brunnen går till stenkista, så den har jag faktiskt tänkt gjuta igen.

/Gustav
 
G Gurx skrev:
Det är tänkt att användas främst som gäststuga, och vi vill kunna använda det året runt. I framtiden finns även tankar på att dra in vatten och avlopp.
Brunnen går till stenkista, så den har jag faktiskt tänkt gjuta igen.

/Gustav
Gäststuga! då hade nog ja tagit bort det gamla betong golvet och gjutit ett nytt och dragit med sig vatten och avlopp med en gång. Det ser lite poröst ut så det kanske går rätt så lätt.
 
Tanken med V/A är att dra in det i husdelen bredvid, som inte har någon platta gjuten, utan träbjälklag på torpargrund. Åtgärd som behöver göras i delen vi pratar om är en avstickare för avlopp på max två meter. Vatten kan dras utanpåliggande från delen bredvid. Håller med om att den känns porös, men vill ju såklart komma undan med så lite jobb som möjligt.
Har du tips på hur man bäst isolerar plattan inifrån? Hur vet jag om den ens behöver isoleras?
 
G Gurx skrev:
Tanken med V/A är att dra in det i husdelen bredvid, som inte har någon platta gjuten, utan träbjälklag på torpargrund. Åtgärd som behöver göras i delen vi pratar om är en avstickare för avlopp på max två meter. Vatten kan dras utanpåliggande från delen bredvid. Håller med om att den känns porös, men vill ju såklart komma undan med så lite jobb som möjligt.
Har du tips på hur man bäst isolerar plattan inifrån? Hur vet jag om den ens behöver isoleras?
Ok. Lite flytspackel så det blir plant + en tunn frigolit och en K-plyfa + ett trägolv som går att måla.
Ett flytande golv som kan röra sig fritt beroende på olika temperaturer.
 
Mjölsered Mjölsered skrev:
Ok. Lite flytspackel så det blir plant + en tunn frigolit och en K-plyfa + ett trägolv som går att måla.
Ett flytande golv som kan röra sig fritt beroende på olika temperaturer.
 
  • Elektrisk borr i förgrunden med borrbit, träskruvar på furuplank och en limflaska på ett byggarbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gurx och 1 till
  • Laddar…
Hjälp vad vackert.
 
  • Gilla
Gurx och 1 till
  • Laddar…
Tackar för bra svar!
Låter ju som en enkel lösning. Har kollat på Platon-system, men det kanske är mer relevant vid fuktproblem och inte så stor skillnad om man ser till isolering?
Funderar på om jag borde fuktmäta plattan, men som jag förstår det så är det en ganska omfattande mätning under lång tid som gäller för att få korrekt värde. Utrymmet följer ju uteluftens fuktighet i och med att det är oisolerat, så det är svårt att säga om det är fuktigt eller inte där inne.
 
Skakar liv i tråden!

@Gurx, jag har en nästan identisk situation, dvs garage med gjuten platta, oklart om isolerad eller ej, med fall mot golvbrunn (som jag också överväger gjuta igen), intilliggande komplementbyggnad hade ett numera utrivet brädgolv och dit ska vi dra VA innan vi gjuter en platta inne i den. Målet är att göra ett gästhus av alltsammans.

Vad beslutade du dig för att göra i slutändan? Blev det det upplägget som Mjölsered föreslog?

@Mjölsered - Hur mycket bygger din lösning? ca 80 mm eller? Taket i garaget är relativt lågt pga loft ovanför.

Hur kan man lista ut om plattan i garaget är isolerad eller ej? Garaget är ett "hemmabygge" från ca år 2000 - dvs förrförre ägaren (avliden) som lät bygga den anlitade någon han kände för jobbet. Finns inga detaljer om bygget, men garaget är byggt enligt modern standard v g CC-mått mellan reglar osv och är generellt i gott skick. Dock är hela byggnaden oisolerad. Plattan är byggd med hög kant runt om, ca 30 cm ovan golvnivå.

Om man lämnar grunden oisolerad och endast flytspacklar samt lägger in ett innergolv, blir det odrägligt att bo där då (tanken är åretruntbostad) eller kunde det duga möjligen med ordentligt med mattor?

Tacksam för tips!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.