Hej,
Mitt badrum renoveras för närvarande av hantverkare. Fick veta idag att en del i monteringen, närmare bestämt någon typ av skruv, är defekt/för kort (cirka 2 cm för kort) enligt hantverkarna. Det gör att de inte kan montera toalettstolen på fixturen som jag förstår det. Befinner mig på annan ort så har svårt att undersöka själv fysiskt vad som är fel.

De vill att jag kontaktar företaget och beställer en ny sådan del, men jag förstår inte vad det är för något.
Jag undrar om någon vet vad detta är för skruv och vad den används till? Någon som monterat vägghängd fixtur och har erfarenhet?
Se bild.

Mycket tacksam för hjälp.
 
  • Vit plastdel med skruv, eventuellt en monteringsdel för vägghängd toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en toalettstolsmontering med en synlig defekt eller för kort skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken toalett gäller det?
 
P pontonjär skrev:
Hej,
Mitt badrum renoveras för närvarande av hantverkare. Fick veta idag att en del i monteringen, närmare bestämt någon typ av skruv, är defekt/för kort (cirka 2 cm för kort) enligt hantverkarna. Det gör att de inte kan montera toalettstolen på fixturen som jag förstår det. Befinner mig på annan ort så har svårt att undersöka själv fysiskt vad som är fel.

De vill att jag kontaktar företaget och beställer en ny sådan del, men jag förstår inte vad det är för något.
Jag undrar om någon vet vad detta är för skruv och vad den används till? Någon som monterat vägghängd fixtur och har erfarenhet?
Se bild.

Mycket tacksam för hjälp.
Lyckades du lösa det och i så fall hur?
Jag väntar fortfarande på att outl1 ska skicka en. Enligt rörmokaren är detta inget som går att få tag i....
 
Oj, säljer Outl1 även toaletter. Dom är väl inte direkt kända för att sätta kunden i centrum ...

Hjälper inte dig, men toaletter installerar man för att det ska funka i 20-30 år, då är det bra att välja märkesnamn på grejorna. Reservdelar finns då tillgängligt och VVS-folk har kunskap om prylarna.
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
J Jenny123456 skrev:
Lyckades du lösa det och i så fall hur?
Jag väntar fortfarande på att outl1 ska skicka en. Enligt rörmokaren är detta inget som går att få tag i....
Hej! Vi reklamerade toaletten (på grund av tidspress och endast ett badrum) och köpte en ny toalettstol från Gustavsberg. Det gick bra för rörmokaren att montera den på armaturen som redan var inkaklad (utanför tätskiktet förstås).

Riktigt illa att de verkar gälla fler toaletter. Vi trodde att vi fått ett måndagsexemplar. Hoppas att det löser sig för er!
 
P pontonjär skrev:
Hej! Vi reklamerade toaletten (på grund av tidspress och endast ett badrum) och köpte en ny toalettstol från Gustavsberg. Det gick bra för rörmokaren att montera den på armaturen som redan var inkaklad (utanför tätskiktet förstås).

Riktigt illa att de verkar gälla fler toaletter. Vi trodde att vi fått ett måndagsexemplar. Hoppas att det löser sig för er!
Menar du att du har en inkaklad fixtur som det nu sitter en wc stol från Gustavsberg på?
 
P pontonjär skrev:
Hej! Vi reklamerade toaletten (på grund av tidspress och endast ett badrum) och köpte en ny toalettstol från Gustavsberg. Det gick bra för rörmokaren att montera den på armaturen som redan var inkaklad (utanför tätskiktet förstås).

Riktigt illa att de verkar gälla fler toaletter. Vi trodde att vi fått ett måndagsexemplar. Hoppas att det löser sig för er!
Så det gick att skicka tillbaka toaletten för sig?
Vilken Gustavsberg passar cisternen? Står med samma problem att den är inkaklad.
Skruven är 2 cm för kort för den toalettstol som följde med.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Menar du att du har en inkaklad fixtur som det nu sitter en wc stol från Gustavsberg på?
Ja.
 
P pontonjär skrev:
Lyfco vägghängd toalett, [länk]
Jag hoppas verkligen för din skull att badrummet eller om det är en wc är byggt enligt gällande branschregler.

Det finns saker man kan snåla på. Sen finns det andra saker man INTE ska snåla på. En inbyggd fixtur är en sådan sak.

För din egen skull. Se till att stoppa undan kakelplattor blixtsnabbt som räcker ifall ni måste riva och byta fixtur.

Observera! Jag säger inte att just denna fixtur är skit för det vet jag verkligen inte. Det jag däremot vet är att det varit massor med problem men kopior, importerade fixturer och även VISSA märkesfixturer genom åren.
 
J Jenny123456 skrev:
Så det gick att skicka tillbaka toaletten för sig?
Vilken Gustavsberg passar cisternen? Står med samma problem att den är inkaklad.
Skruven är 2 cm för kort för den toalettstol som följde med.
Inte en till....:crysmile:
 
J Jenny123456 skrev:
Så det gick att skicka tillbaka toaletten för sig?
Vilken Gustavsberg passar cisternen? Står med samma problem att den är inkaklad.
Skruven är 2 cm för kort för den toalettstol som följde med.
Ja det gick bra att reklamera endast stolen. Det var ju svårt att lösa på annat sätt..

Toalettstolen är en Gustavsberg 5530 (något mindre, vilket var positivt för vårt microbadrum). Stilen är också annorlunda, men det blev bättre i vårt fall då vi valde lite äldre stil generellt i badrummet. Allt fungerar bra, men endast varit klart i en månad nu.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag hoppas verkligen för din skull att badrummet eller om det är en wc är byggt enligt gällande branschregler.

Det finns saker man kan snåla på. Sen finns det andra saker man INTE ska snåla på. En inbyggd fixtur är en sådan sak.

För din egen skull. Se till att stoppa undan kakelplattor blixtsnabbt som räcker ifall ni måste riva och byta fixtur.

Observera! Jag säger inte att just denna fixtur är skit för det vet jag verkligen inte. Det jag däremot vet är att det varit massor med problem men kopior, importerade fixturer och även VISSA märkesfixturer genom åren.
Självklart. Har risken i bakhuvudet. Det var första badrumsrenoveringen, första egna lägenheten, och outl1-toaletten var ett helt klart dåligt köp. Kommer inte göra om det, om vi säger så. Man lär sig.

Om det, oturligt nog, skulle börja läcka ur ’skvallerhålet’ har jag ställt in mig på att byta ut alltihop.
 
P pontonjär skrev:
Självklart. Har risken i bakhuvudet. Det var första badrumsrenoveringen, första egna lägenheten, och outl1-toaletten var ett helt klart dåligt köp. Kommer inte göra om det, om vi säger så. Man lär sig.

Om det, oturligt nog, skulle börja läcka ur ’skvallerhålet’ har jag ställt in mig på att byta ut alltihop.
Bra där. Förstår att det är lockande att komma billigt undan. Men just när det gäller badrum är det riktigt tråkigt att vara testpilot när något inte håller måttet.
Du kommer göra fler ”misstag” tro mig. Det viktiga är att man lär sig, går vidare och tänker till inför nästa beslut.
Ett råd. Snåla inte på det som inte är lätt att byta.

Nu håller vi tummarna för just din fixtur. ;)
 
Hej,

Nyfiken fråga. Vi har flyttat in i en ny lägenhet som precis färdigställt en badrumsrenovering. Det är en Lyfco vägghängd toalett precis som den ni pratar om ovanför. Är det någon som satte in en sådan toalett och kan ge ett betyg?
man blir ju lite orolig när det pratas om för små skruvar till toaletten. Vad skulle en sådan skriv påverka? Är det att toaletten lossnar från sin plats då? Dålig bild kanske men har ingen bättre.

En till fråga på ämnet. Om man skulle vilja byta vägghängd toalett - river man bara upp runt toaletten och byter ut då eller förstör man något tätskikt då..
 
  • Modern badrum med vägghängd toalett, marmormönstrade väggar och handfat med grå skåpsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.