Jag räknade inte med någon inverkan av en hanbjälke eftersom taklutningen är så dålig. Om du använder den dimension som jag föreslog blir takstolarna likvärdiga med de som du har. Du bör inte titta på förhållanden som inte är jämförbara. Stödben och hanbjälkar hjälper till att minska högbenens mått om de är rätt placerade.
 
J justusandersson skrev:
Jag räknade inte med någon inverkan av en hanbjälke eftersom taklutningen är så dålig. Om du använder den dimension som jag föreslog blir takstolarna likvärdiga med de som du har. Du bör inte titta på förhållanden som inte är jämförbara. Stödben och hanbjälkar hjälper till att minska högbenens mått om de är rätt placerade.
Jag har skickat iväg förfrågan till ett par takstolskonstruktörer nu för limträ kan jag inte tänka mig att jag ska behöva. Inget speciellt med mitt tak liksom, ser inte att det ska behöva vara monsterdimensioner på det.
 
Apropå mitt hus så verkar det som att det är ett Boro-Hus
 
  • Ritning av "Björkhamra", ett 20-tals hus från Boro-Hus, herrgårdsliknande design med funktionalistiska drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen fått svar från en takstolskonstruktör.

Verkar som jag behöver bryta upp golvet och ta bort en del av ytterväggen för att få dit de nya takstolarna. Det vill till att jag mätt rätt också...

Vad betyder förresten mittbärning?
 
  • Teknisk ritning av takstolar med måttangivelser och konstruktionsdetaljer för ett byggnadsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärande innervägg
 
K Knight skrev:
Bärande innervägg
Eller balk?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Eller balk?
Jo precis. Det kan gå att förstärka den undre regeln med dubbla 220x45 så det blir 220x90 om man vill ha ännu stabilare
 
K Knight skrev:
Jo precis. Det kan gå att förstärka den undre regeln med dubbla 220x45 så det blir 220x90 om man vill ha ännu stabilare
För att inte behöva mittbärning?
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
För att inte behöva mittbärning?
Jag fick en takstol likande konstruerad men spännvidden var 7.2m och då var det på håret men med cc60 och förstärkning i botten. Jag en nedtöjning på cirka 2.5cm vid maxlast. Dock hade jag bara 4.6m mellan sidostöden
 
K Knight skrev:
Jag fick en takstol likande konstruerad men spännvidden var 7.2m och då var det på håret men med cc60 och förstärkning i botten. Jag en nedtöjning på cirka 2.5cm vid maxlast. Dock hade jag bara 4.6m mellan sidostöden
Jag kommer ha cc100 ungefär trots att de är byggda för cc120. Så jag antar att jag får sätta dit en balk mellan gavelspetsen och en stolpe vid murstocken. Frågan är då vad för storlek som krävs på balk och stolpe...
 
Jag satte en 6m 315x115 limträ för att vara på den säkra sidan. De där räknar din konstruktör ut. Skull dock rekomendera en H-balk då den är inte lite skrymmande som en limträbalk
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Äntligen fått svar från en takstolskonstruktör.

Verkar som jag behöver bryta upp golvet och ta bort en del av ytterväggen för att få dit de nya takstolarna. Det vill till att jag mätt rätt också...

Vad betyder förresten mittbärning?
29,78 grader på taklutningen känns lite som ett varningstecken. Men det är ju väldigt nära 30 grader :D
 
T Tompafix skrev:
29,78 grader på taklutningen känns lite som ett varningstecken. Men det är ju väldigt nära 30 grader :D
Det är ju jag själv som har mätt på ett 40-tals-hus så...
Inte så orolig egentligen då jag ändå måste sala på takstolarna för att kunna använda modern råspont så blir det inte helt bra så får jag väl lösa det då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.