Tänker använda självbärande plåt som bärande del i ett tak / golv.
För att minska på höjden av konstruktionen funderar jag på om det är möjligt att isolera även mellan flänsarna.
Eftersom det blir en kompakt lösning (inga luftspalter - oventilerat tak) får inte organiskt material vara inblandat.
Först trodde jag att det fanns isolering till vald TRP-profil att köpa (men hittar inget)

Har inget problem att skära till "kilformad" isolering, men dock inte med mm-precision.
Tänkte sedan "limma" isoleringen i flänsarna för att komplettera med PIR-isolering(bra isolervärde) samt "papp" ovan på för att överst placera ett slitlager / klinker / trall eller...

Men det är isoleringen i plåtflänsarna mellan liven som jag fastnade på.
Vilka lösningar / möjligheter finns?
 
Rickard.
Tack! När man vet "sökordet" Hittade även liknande hos

Isover https://www.isover.se/products/isover-robust-stav-ultimate - nu när man vet vad man ska söka efter. och
Paroc https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/isolering-for-laglutande-tak/paroc-rox-2
(Det är bättre att det blir bra, än att vara billigt - plåtytan är också ganska liten 15-20m2....)

Hur fungerar stenull i ett oventilerat utrymme?
Kommer den att bli "blötare och blötare"? av ev. kondens och liknande?

Hittade även en spännande taklösning https://plustak.se/
 
Rickard.
Vad menar du med oventilerat? Stenull är väldigt vanligt mellan papp och bärplåt om det är det du undrar. Stenull suger inte fukt alls men är inte heller fukttät så om man får en situation där det "trycks" fukt in i den kontinuerligt så blir den såklart blöt/fuktig tillslut.

Förstår inte riktigt vad du tänkt bygga så det är svårt att komma med rekommendationer.
 
Önskemålet är att om möjligt bygga källare under verandan. (av olika orsaker)
Problemet är att måttet mellan "verandans golv" och källarens tak är det bara ca 35cm.
(hade inte tänkt lyfta huset.... ;) eller tina den snö som finns på altanen.)
Verandan blir mer användbar om den blir 4m ut från vägg.

Skiss av hus med planerad veranda och balkong, inklusive mått och lutningsvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar med en skiss - måtten är inte "klara".

Just nu känns det inte aktuellt att lägga träbjälklag (samt isolera runt åsarna.)
TRP-plåt känns bättre som bärare och bygga ett omvänt tak (eller använda någon Sandwich konstruktion)

Har inte klart för mig om TRP70 x 1mm räcker eller om man bör gå upp på TRP130. (hållfasthetsmässigt)
Lutningen på taket/golvet kommer inte vara många grader.
Om det blir trall eller klinker längst upp som golvbeläggning är inte klart, men räknar med klinker (tyngre).
En beskrivning underifrån och upp
  • a) Just nu tänkte jag mig ett innertak av trä (limmad mot TRP-plåten? eller kanske finns fästen som limmas?) med isolering i plåtflänsarna. (vill undvika att skruva en massa hål i plåten)
  • b) TRP-plåten.ligger på en regel in mot huset - med 2st skruvar / dal (56mm tjock ?? hög / av limträ?)
  • c) På andra sidan 3,5-4m ut ligger plåten på syllen runt källarväggen (kan bli så att källarväggen byggs på 3,5m men verandan blir 4m.) Blir nog någon sarg på taket för att hålla fast mot syllen? (inte bara plåtspik genom plåt)
  • d) På änden av TRP-plåten, ut från huset, placeras tätningslister som passar plåtprofilen.
  • e) Ovan TRP.plåten, isolering i flänsarna.
  • f) Ovan detta kanske ett tätskikt (papp?) och få en slät yta.
  • g) Ovan detta cellplast isolering upp till max tjocklek på tak. (möjligen PIR-isolering)
  • h) Ovan detta är jag åter lite osäker - antingen någon papp eller varför inte tunn plan plåt? Limmas den tunna plåten mot isoleringen och isoleringen är limmad mot TRP-plåten (om pappen under skippas) blir golvet väldigt styvt. (eller är det fel att använda plåt och papp?) Om det faller ned någon "isklump" från taket - eller en vass sten under klinker vill jag inte att det ska bli hål i pappen? - Här har jag noll koll ännu....
Lyckas inte taktjockleken bli under 300mm måste nog takhöjden i källaren ge vika...
(kanske även måste beräkna mer än 50mm för trall / klinker?)

Men åter till isolering av plåt - Undra hur varm plåten måste bli för att cellplast ska smälta?
Eftersom jag inte har problem att skära cellplast (har en stor trådskärare på stativ) skulle man kunna skära cellplasten lite större (några mm) - försiktigt värma plåten och passformen på cellplasten skulle smälta in i skårorna....
(Om det inte finns några nackdelar med stenull / glasfiber är det ett helt OK att använda i flänsarna)

Några "spontana reaktioner"?

Hoppas mina önskemål blev klarare.
 
Rickard.
Det var inget enkelt ämne att försöka diskutera över ett forum :)
Med klinkers menar du sten i sand eller menar du riktiga klinkersplattor i fix? Det senare tror jag du kan glömma utan att blanda in betong. Bärplåt är inte ett särskilt stabilt underlag, det rör sig ganska friskt även om det är rätt dimensionerat.

Själv har jag aldrig gjort något inbyggt tätskikt på plåt utan bara på betong men det betyder såklart inte nödvändigtvis att det inte går utan bara att jag inte vet hur. En enkel trall kan man såklart slänga på vilket papptak som helst.

Att undvika att skruva i plåten är meningslöst då plåten skarvskruvas i montaget med en massa skruv. Sen skulle tätskiktet säkert också skruvas i plåten även om du tänker bygga över.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag det måste finnas en bättre lösning än bärplåt för dig även jag vet inte exakt vad. Ångspärrar och takfötter blir alltid strul med plåt om man inte vill bygga ett varmt tak med invändig avvattning.
 
Redigerat:
Spännande! (verkar som du har insikt i ämnet)
Klinker tänkte jag lösa plattor i småsten - möjligen bara sten runt plattorna (vet inte varför det skulle vara sand under i detta fall.)
Tror inte skarvar skruvas utan dessa "limmas" (eller möjligen skruvas på sidan) - inte i huvudsak på nock eller dal. (toppen på plåten vill jag ska vara så plan som möjligt ;)

Det finns ett antal idéer
https://www.pirexperten.se/13-pir-varmasfalt-och-sedum/
https://www.borga.se/byggtillbehor/byggelement/svetsat-tatskikt-for-laglutande-tak/

Om jag skulle gjuta ett betongvalv - Hur tjockt valv skulle behövas för samma bärighet?
enkel eller dubbel armering?
Räcker 8cm? (skulle "bara" bli 25cm isolering kvar....)

Skulle det inbyggda tätskiktet bli enklare med valv?

Om ovanstående lösningar inte fungerar är det bara tak-/golv-åsar i trä kvar (men det känns komplicerat med organiskt material i konstruktionen. (skulle inte våga använda tryckimpregnerat inomhus)
 
Rickard.
Man får absolut inte ha grus under markstenar direkt mot tätskiktet. Sanden är också bra för att det är svårt som rackarn att få stenarna bra i grus och det behövs ett så tunt lager att gruset ändå inte tillför något. Sättsand tror jag försäljningsnamnet är men bli inte lurad och köp på påse :) Vanliga markplattor får inte heller ligga direkt mot tätskiktet så då är det en rimlig lösning.

Tätskiktet kan lösas på olika sätt beroende på så använder man pir kan man klistra allt enligt din första länk men det är en extremt arbetskrävande metod jämfört med att bara skruva och svetsa tätskiktet vilket ofta är tillräckligt, t ex om du väljer trall istället för sten.

Jag vet två saker om betong och det är att det blir hårt och att det spricker, resten lämnar jag åt andra ;) Med det ur vägen så blir det klart enklare på ett valv och det öppnar till i princip oändligt med alternativ. Fallisolering är populärt på betong av självklara skäl. https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer här finns det lite matnyttigt om inbyggda tätskikt, trall och betongplattor på distanser räknas dock som exponerat om du är lite nyfiken på det. Men det mesta borde teoretiskt även fungera på plåt om den och isoleringen är styv nog, det är bara ovanligt. (så ovanligt att jag aldrig hört om det)

Om trä är okej eller inte är nog beroende på hur högt upp det hamnar ovanför marken. Trä gör det enkelt med isolering, ångspärr och anslutning mot ytterväggarna som annars lätt blir bökiga men jag är inte kvalificerad (smart nog) att göra dessa bedömningar, jag är den som gör skitjobbet inte den som bestämmer vilket skitjobb det blir :p
 
Redigerat:
Tack för din tid!
Sättsanden - Kommer inte den att "rinna bort" när det regnar?
lägger man dit "plana stenplattor" är en sak, men använder man t.ex. natursten bör det finnas något som jämnar ut ojämnhetrnea (men då heter det kanske inte klinker längre :oops:)
Frugan kanske börjar snegla mot "sedumtak" - vem vet...

i mitt "googlande" hittad jag en väldigt spännande produkt.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler/ks1000-x-dek
Dock saknas information vilken TRP-plåt som passar (eller om den ingår)
Hittar inte heller hållfastheten (bara hur långa de kan vara)

Modellen XD har en plåt (0,7mm) på ovansidan
https://ks-kentico-prod-cdn-endpoin...et_KS1000_X-dek_(XD)_IPN_EN_SE_17_03_2021.pdf
Är nu TRP-plåten limmad under isoleringen och limmad plåt ovanpå isoleringen kommer en styvhet att bli väldigt bra. (isolervärdet verkar också bra med ett λ på 0,020). Ovan på denna konstruktion, blir det enklare (tror jag) att addera isolering och toppa med ytterligare ett tätskikt längst upp under "slitskiktet".

Vad tror du om detta?

Som översta tätskikt finns en mängd lösningar allt i från att lägga en EPDM-gummiduk till modifierad Bitumen lösning eller vanlig hederlig papp (alla med väldigt olika monterings kostnader - ska man ha något varmt flytande blir det fort "komplicerat" antingen som kokande gryta eller special brännare)....:geek:
 
Rickard.
Alla tak jag gjort eller sett med plattor (vilket inte är särskilt många) har haft sarg men givetvis behöver man något som håller kvar sanden. Möjligtvis samma kantavslut som för sedum och någon sorts markduk men jag vet inte.

Har ingen erfarenhet av dom där lösningarna och vet inte heller om dom är intresserade av att tillverka sånna för småjobb men du kan ringa och prata med dom.
 
Känns rätt tänkt!
Jag behöver en "sarg" som håller ihop det hela och att snegla på sedumtaklösningar med markduk känns inte heller fel.
 
Rickard.
Sedum är väl trevligt men jag tolkade som att ni ville använda ytan som en "altan"?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Jag har skummat genom tråden och om jag tolkat allt rätt är tanken att använda TRP-plåt som bärande med en terrass uppe på? Som nämnts tidigare i tråden är en bärande plåt otroligt svajjig att gå på, ska man lägga till ytterligare personer kommer det upplevas obehagligt. Ett alternativ kan vara ett huvudbärverk av stålbalkar med ett mindre cc och med ett sekundärbärverk av exempelvis 45mm trp med lämplig lastbärande isolering uppe på denna. Mellan stålbalkarna kan man använda sig av PU-isolering.
 
Intressant!
Som nämnts tidigare i tråden är en bärande plåt otroligt svajjig att gå på,
Funderar om det även gäller följande produkt (som jag "fastnat" lite för.) https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler/ks1000-x-dek
Om jag förstått rätt har TRP-plåten en profilhöjd av ca. 100mm, som går att beställa med en plåt tjocklek på 1,1 mm. Ovanpå plåten (även i dalarna) finns limmad? isolering med bra U-värde (0,19W/m2) (140mm U-värde = 0,13W/m2) samt ovanpå Isoleringen (ex. 100mm upp från TRP) finns en planplåt på 0,7mm.
Har försökt tolka följande tabell. Tabell över lastkapacitet för Kingspans takpanel KS1000 X-dek med stålplåtar på 1,1 mm.
Om jag tolkar tabellen rätt så skulle en 3,5m plåt klara 386kg/m2 vid 3500mm/200 => 17,5mm nedböjning.
Osäker om det skulle kännas "svajigt". Men spontant känns det som den skulle klara snötyngden på vintern och möjligen OK att gå på? (men jag kan ha fel)

Vet inte skillnaden men denna plåt .:
Tabell över maximal last för takpaneler Kingspan KS1000 X-dek med uppgifter för spännvidd och snötryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

________________________________
Ovanpå denna "sandwich", komplettera med mer PIR isolering. (+ tätskikt, och slitlager som trall / lös klinker - kanske tunn nätarmering och sand mellan? - Om det inte bara blir trall)

Dalarna under TRP-plåten hade jag tänkt fylla med lämplig isolering; Men om det skulle förbättra något, kan några dalar fyllas med något för stabiliteten.
(Har inte räknat på om reglar på 195x45 skulle fungera / tillföra något för takhöjden under) - tillför ca 10cm till.

Ett alternativ kan vara ett huvudbärverk av stålbalkar med ett mindre cc
Vilken typ av balk skulle kunna fungera?

exempelvis 45mm trp
45mm har inte så hög bärighet. (om jag tolkar rätt) https://www.ruukki.com/docs/default...5---lasttabell.pdf?sfvrsn=3637269724137400000 har den 57kg/m2 (0,9mm plåt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.