J Jesca skrev:
Jaa... då står de på vår tomt och skruvar sitt staket som står ca 10cm från tomtgräns. Vi har sagt till i förväg, vi har meddelat skriftligt att de inte har lov att beträda vår tomt utan får uppföra sitt staket så alla moment kan göras från deras tomt. De skiter i vad vi säger. Vad har vi för möjligheter i det här läget? Att jag önskar att de förra grannarna inte hade flyttat lär ju liksom inte resultera i något...
du har noll möjligheter att påverka detta i praktiken...
 
tompax
J Jesca skrev:
Jaa... då står de på vår tomt och skruvar sitt staket som står ca 10cm från tomtgräns. Vi har sagt till i förväg, vi har meddelat skriftligt att de inte har lov att beträda vår tomt utan får uppföra sitt staket så alla moment kan göras från deras tomt. De skiter i vad vi säger. Vad har vi för möjligheter i det här läget? Att jag önskar att de förra grannarna inte hade flyttat lär ju liksom inte resultera i något...
Sådana grannar är inte bara värdelösa utan helt hopplösa. Vägrar de till och med följa lagar, regler och direkta uppmaningar (som det finns lagstöd för) från sina närmaste grannar, så är de helt enkelt hopplösa fall.

Det jag tycker du skall göra är att filma när de beträder din tomt, med datum, och sedan låt det vara. Så länge de inte tar sönder något genom att vara på din tomt, så kan du spara filmen i din samling för eventuella framtida tvister för att kunna visa vad det är för människor, men i övrigt låta de göra sitt jobb.

Om de börjar förstöra för dig, trampar sönder dina blommor, odlingar och rabatter, ja, då skall du naturligtvis även här filma men också agera kanske, och kräva någon form av ersättning? Jag vet inte, eller så bara låter du de vara.

Det är såååå svårt i sådana här lägen. Det blir fel hur du än gör. Gör du ingenting, så har du en granne som bara fortsätter köra över dig, för den förstår att den kan. Gör du något, så får du ett helvete för det också.
Jag kan bara beklaga. Försök hålla god ton oavsett, och låt hellre din granne brusa upp. Spela in alla samtal om du kan, för du vet aldrig när han börjar hota eller säga olämpliga saker. Sådant kan vara bra att ha bevis på längre fram.
 
Kan du inte bara bygga ditt eget staket 10 cm in på din tomt? Gör det först så blir det svårt för de andra att skruva sitt staket :D
Dock tänk själv på att bygga ditt staket från din sida, annars kan det bli väldigt tight för er själva om det bara finns 20 cm melllan era staket i slutändan. Om du bygger ditt eget staket så kan ju din granne inte säga något om utformningen. Men gör det nu innan grannen börjat bygga sitt staket...
 
Ring nån du känner som äger båttrailer, husvagn eller vad fan som helst och kör in den och parkera 10cm från tomtgränsen. Håll dig på din sida bara.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Äh, finns det bara fundament för stolpar i tomtgräns eller på egen fastighet så kan allt monteras utan att behöva störa grannen.
Bygg allt i tryckt virke och i lösa sektioner, måla det om du önskar och montera sedan på plats.
Staketpinnarna sätter man mot sin egen tomt, klart.
Ny målning gör man sedan den dagen det behövs av sin "egen" sida, mot grannen får det vara.:D

Bättre att fokusera på lösningar än att skapa ytterligare problem. Och innan någon hinner skriva att man ska stå på sig och är konflikträdd, är definitivt inte rädd för besvärliga dialoger lätta som svåra men viktar alltid nyttan med det.
 
T
Hänger väl på om det är tryckt eller otryckt virke.
Otryckt målat virke har jag svårt att se att det skulle slå sig.
Tryckt är ett lotteri däremot.
 
tompax
T tobbbias skrev:
Kan du inte bara bygga ditt eget staket 10 cm in på din tomt? Gör det först så blir det svårt för de andra att skruva sitt staket :D
Dock tänk själv på att bygga ditt staket från din sida, annars kan det bli väldigt tight för er själva om det bara finns 20 cm melllan era staket i slutändan. Om du bygger ditt eget staket så kan ju din granne inte säga något om utformningen. Men gör det nu innan grannen börjat bygga sitt staket...
Ja, det blir säkert skitsnyggt med dubbla staket i två olika stilar, med 20 cm mellanrum (y):rofl:
 
tompax tompax skrev:
Ja, det blir säkert skitsnyggt med dubbla staket i två olika stilar, med 20 cm mellanrum (y):rofl:
Blir ju kvarterets stora samtalsämne för grannarna och de berörda kommer säkert att benämnas utifrån någon form av intelligensnivå.:crysmile:
 
  • Haha
tompax
  • Laddar…
A tensiden skrev:
Blir ju kvarterets stora samtalsämne för grannarna och de berörda kommer säkert att benämnas utifrån någon form av intelli

Så länge man slängde upp sitt staket först så kan man ju iaf hävda att den andre är mer korkad än en själv ;)
 
J Jesca skrev:
Jaa... då står de på vår tomt och skruvar sitt staket som står ca 10cm från tomtgräns. Vi har sagt till i förväg, vi har meddelat skriftligt att de inte har lov att beträda vår tomt utan får uppföra sitt staket så alla moment kan göras från deras tomt. De skiter i vad vi säger. Vad har vi för möjligheter i det här läget? Att jag önskar att de förra grannarna inte hade flyttat lär ju liksom inte resultera i något...
beträder de er tomt trots att ni uttryckt att ni inte önskar det, så polisanmäler ni händelsen som hemfridsbrott. easy as pie!

tillämpligt lagrum https://lagen.nu/1962:700#K4P6
 
D danne_i_huset skrev:
beträder de er tomt trots att ni uttryckt att ni inte önskar det, så polisanmäler ni händelsen som hemfridsbrott. easy as pie!
tillämpligt lagrum [länk]
Tycker nog att man bör fundera på vad som är Polisens huvudarbetsuppgift, är det grannar som inte kan komma överens om ett staket? Även om det avskrivs i princip omedelbart så blir det en tidstjuv.
Många trådar går helt över styr pga av diverse råd om rätt och hur man ska driva det i absurdum, där råden ofta bara symboliserar de tre sista bokstäverna.;)
 
oh tack, äntligen lite moraliserande underklassfasoner. funkar utmärkt på vilken skolgård som helst.
 
tensiden tensiden skrev:
Vad är det för årsmodell på husen? Man vill ju helst ha ett staket som passar in i helheten tänker jag mig. Breda plank eller än värre liggande 45x45 till ett sekelskifteshus funkar ju inte riktigt exempelvis.
K Ken skrev:
25 x 75, 115cm höga, spikade med spikpistol. 12 år gammalt.

[bild] [bild]
snyggt staket. Sånt hade jag kunna tänkt mig fast med tryckt virke 28x70. Vad har du för avstånd mellan plintar och vilken dimension på de liggande reglarna?

mitt hus är ett trähus med stående lockpanel från 49 och vill gärna ha ett staket som passar i stil (dock är grannens hus nybyggt trähus så skall helst fungera för dom med).
 
K Ken skrev:
25 x 75, 115cm höga, spikade med spikpistol. 12 år gammalt.

[bild] [bild]
Va har du för liggande regel?
 
K
A Anton88 skrev:
Va har du för liggande regel?
Det är en 45 x 70 men snedkapad på ovansidan så vatten rinner av.
Avstånd mellan plintar är 2,5M. Och ställningsrör som stolpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.