Eller går det att skriva något slags avtal som gör ofri grund mer säker för mig som köper en sådan fastighet (dvs. bundet under många år och nästintill fullt men rimlig nyttjanderätt)?

Förtydligande: Dölja fastighetsinnehavet i samband med offentlighetsprincipen, alltså privatpersoner.
 
  • Gilla
monsjo
  • Laddar…
Varför undrar du? För vem/vilka vill du dölja fastighetsinnehavet?
 
Man kan väl inte köpa en fastighet på ofri grund?
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Bulvan löser det
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Tror inte att du ens kan dölja innehav av byggnad på ofri grund. Det får en form av taxeringsvärde. Därmed antar jag att det även blir synligt i ngt. register.
Men frågan är lite vad syftet är? Är det själva ägandet du inte vill skylta med, eller vill du kunna gömma dig på adress där ingen letar?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Om du låter bli att ansöka om lagfart på fastigheten som du köper är det så nära nog som anonymt.
Du lär dock vara tvungen att ersätta den tidigare ägaren kostnaden för fastighetsskatten. Den kommer ju att automatiskt debiteras på den lagarna ägaren.
Likadant med sophämtning.

En risk är att tidigare ägare säljer fastigheten igen.
En annan risk är att fastigheten kan utmätas för den gamla ägarens obetalda skulder.
 
Uppgiften om vem som äger en viss fastighet är offentlig så de som frågar efter ägaren till Myrstacken 3:2 kommer att få veta vem det är. Däremot så är det inte tillåtet att söka på en viss person och ställa frågan om vilka fastigheter hen äger, ifall det är en privatperson som vill ha uppgifterna. Men myndigheter som ex. SKV och Kronofogden får så klart ta fram de uppgifterna när de behövs i deras arbete.
 
R Räknenisse skrev:
Uppgiften om vem som äger en viss fastighet är offentlig så de som frågar efter ägaren till Myrstacken 3:2 kommer att få veta vem det är. Däremot så är det inte tillåtet att söka på en viss person och ställa frågan om vilka fastigheter hen äger, ifall det är en privatperson som vill ha uppgifterna. Men myndigheter som ex. SKV och Kronofogden får så klart ta fram de uppgifterna när de behövs i deras arbete.
Det var därför jag skrev om att undviker man att söka lagfart så kommer man också under radarn.
 
R Räknenisse skrev:
Uppgiften om vem som äger en viss fastighet är offentlig så de som frågar efter ägaren till Myrstacken 3:2 kommer att få veta vem det är. Däremot så är det inte tillåtet att söka på en viss person och ställa frågan om vilka fastigheter hen äger, ifall det är en privatperson som vill ha uppgifterna. Men myndigheter som ex. SKV och Kronofogden får så klart ta fram de uppgifterna när de behövs i deras arbete.
Varför skulle det inte vara tillåtet? Jag har då fått den informationen i kreditupplysningar, och då är det inte tagna i myndighetsutövning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan ju vara så att det inte är tillåtet att lämna ut vid Myndighetsutövning och av Myndigheterna.
Jämför med Lexbase som sammanställer domar i en privat databas.
Att kreditupplysningsföretag har gjort dessa sammanställningar och sedan tar betalt för dem är ju inte något konstigt.
 
  • Gilla
Chriss1147
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Varför skulle det inte vara tillåtet? Jag har då fått den informationen i kreditupplysningar, och då är det inte tagna i myndighetsutövning.
Sekretess till skydd för enskilds personliga och ekonomiska förhållanden. Har blivit upplyst om att det är så, men inte själv läst paragrafen ska tilläggas.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bulvan löser det
Det enda hittills realistiska förslaget i tråden! Bulvanen måste förstås ersättas för kostnader som endast kan betalas av fastighetsägaren; eventuella lånekostnader, fastighetsskatt, fastighetsförsäkring. Övriga driftskostnader kan betalas av den verkliga 'ägaren', som får bli som en hyresgäst. En stor nackdel för 'ägaren' är att bulvanen har total kontroll över fastigheten och kan t ex sälja den när som helst. Det enda sättet för 'ägaren' att kunna hindra en försäljning är att bulvanen är gift med 'ägaren'.

(Lever TS under hot är det bättre att försöka få skyddad identitet.)
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Det enkla svaret är väl nej? Det går inte att dölja ett fastighetsinnehav. Använder man sig av bulvan eller struntar i att ansöka om lagfart är man inte innehavare av fastigheten, med alla risker det innebär.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det enkla svaret är väl nej? Det går inte att dölja ett fastighetsinnehav. Använder man sig av bulvan eller struntar i att ansöka om lagfart är man inte innehavare av fastigheten, med alla risker det innebär.
Du skriver att man "... om man struntar i att ansöka om lagfart är man inte är innehavare av fastigheten".
Det är fel.

När man har gjort klart köpet så är man ägare av fastigheten.

I begreppet ägare av fastigheten torde innefattas "innehavare" även om det inte är någon fastighetsrättslig term som jag känner till.
Angående bulvanköp så går jag inte in på den frågan.
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.