Jag har en fälg som vobblar på cykeln.
Kan man köpa ett helt nytt däck och fälg på kugghjul på? Isåfall vad köper jag?
En närbild på en cykels framhjul och däck med texten KAYOBA, upplagt mot en bakgrund av staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykeldäck och fälg på en hög av staplad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykelhjulet med fokus på kassetten och ekrarna, fråga om köp av nytt däck och fälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Klart du kan köpa ett komplett hjul, men annars kan man ju rikta upp fälgen genom att justera ekrarna, beror på hur fälgen är skadad. Ser inte ut att vara någon dyr cykel så kanske där du bör börja.

Att byta fälg på ett hjul är rätt lätt bara man är noga och metodisk. Brukar buntbanda ihop den nya fälgen med den gamla, linjera ventilhusen och flytta över eker för eker.

Finns troligen någon bra guide på happyride(fd. Happymtb) :)
 
Lokala cykelmekaren brukar kunna räta hjul för en mindre summa.
Annars köper du hjul från lämplig cykelhandlare (jag har köpt från både Rose bikes och bike discount), däck och kuggkrans får dock monteras efteråt.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vilken fälg o hjul ska jag ha? Hur ser jag måttet jag ska söka på?
och hur för man över kuggarna från gamla hjulet? Jag har lossar hela hjulet från cykeln
 
Varför ska du köpa nytt istället för att rikta det?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Okej så då plockar jag av det
 
Det du behöver väga in i bedömningen av hjul är
- Dimension (29 tum i ditt fall)
- Skivbromsfästet (6skruvs eller centerlock)
- Kassettens storlek (antal kuggar, ser ut som 8a i ditt fall).

Det är de filter du behöver klicka i när du söker efter fälg/hjul på nätet.

För att plocka kassetten (kuggarna) behöver du ha iaf ett speciellt verktyg och gärna två
Kassettavdragaren är ett måste men kedjepiskan mera optional om du kan hålla emot med något annattLänk

Men kolla med nån lokal handlare som kan rikta det (eller har en ny fälg åt dig) om du inte tror du kommer hålla på med det ofta.
 
Som tidigare nämnts, lämnade in cykeln på en verkstad. Jag själv lämnade in en cyckel i behov av en ny eker och riktning. Blev glatt överraskad när notan landade på endast 300kr, blev som "ny".
 
Att rikta däck är busenkelt och nåt man gör själv. Dessutom ger det preppern i dig stor tillfredställelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.