Funderar på att göra en "snabbrenovering" av hallen uppe (dotterns lekrum) och i dagsläget ligger det en alldeles fruktansvärt ful plastmatta som på något sätt försöker efterlikna brett furuplankgolv..
Mattan i sig är utan skador, men med en något präglad yta..

Nu funderar jag på om man skulle kunna lägga (limma?) en ny matta ovanpå denna?

Om nej, skulle det kunna gå att måla den?

Någon med några kloka råd/kunskap/bra tankar eller egna erfarenheter?

Mvh
 
Det går att lägga ny matta på den gamla. Det blir mjukare och större risk för tryckmärken tex
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag skulle hellre ha dubbla mattor än att måla den.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Om det är mindre än 4 m på nått håll så kan du lägga den flytande med lite mattejp i mitten och på utsatta ställen som vid dörren bara. Enkelt att ta bort i framtiden. Många mattor finns i 4 meter bredd så man slipper skarv.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Knepig form på "rummet" är mestadels som en fyrkant, men sen med en liten avstickare så det blir en L-form..

Tror det kan bli knepigt att få till det om man försöker lägga matta i ett stycke, är det knepigt att svetsa matta eller är det isåfall bättre att limma den helt mot underlaget?

Är lite anti det där med "lösa" plastmattor efter att jag hade det i en av mina första lägenheter och det var nästan lögn att dammsuga för mattan sögs med hela tiden (och då detta är lekrummet till min fyraåring så tenderar dammsugaren att vara ett flitigt använt städredskap i detta rum)
 
Blir det mycket spring vid avsticket? Det går att lägga kant i kant med tejpen också, men om det är mycket spring och rörelse där så finns risken att det släpper. Enevtiellt kan man dölja en skarv med en matta.
 
Inte överdrivet, men dörren in till mitt sovrum ligger i detta "avstick" och av någon anledning går dottern alltid härigenom när hon behöver använda toaletten (även om hon också har dörr in genom sitt sovrum..)
Kan dock sägas att detta avstick är väldigt litet (typ 1*1 m) så det kanske är ett ickeproblem?

Mattor är ett påfund du inte hittar i mitt hus (annat än min träningsmatta)
 
Jag hade testat med mattejp och skulle det släppa så kan man limma i efterhand.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Knepig form på "rummet" är mestadels som en fyrkant, men sen med en liten avstickare så det blir en L-form..

Tror det kan bli knepigt att få till det om man försöker lägga matta i ett stycke, är det knepigt att svetsa matta eller är det isåfall bättre att limma den helt mot underlaget?

Är lite anti det där med "lösa" plastmattor efter att jag hade det i en av mina första lägenheter och det var nästan lögn att dammsuga för mattan sögs med hela tiden (och då detta är lekrummet till min fyraåring så tenderar dammsugaren att vara ett flitigt använt städredskap i detta rum)
Man kan lägga polastmatta på plastmatta.
Tänk på att låta limmet torka en stund (så det är klibbigt inte "halt") innan du lägger ner mattan då det blir helt tätt mellan mattorna och limmet bara blir som ett slime om man inte väntar på torktiden. Svetsning är ganska svårt och kräver en del träning för att inte bränna mattan. Jag skulle rekomendera att remsa upp några bitar från spillet av mattan och limmat fast på någon skiva (typ masonit, plyfa eller liknande) för att sedan testa på några skarvar innan du ger dig på the "real deal" med mattan på golvet.

Lycka till!
 
Captainfloor Captainfloor skrev:
Man kan lägga polastmatta på plastmatta.
Tänk på att låta limmet torka en stund (så det är klibbigt inte "halt") innan du lägger ner mattan då det blir helt tätt mellan mattorna och limmet bara blir som ett slime om man inte väntar på torktiden. Svetsning är ganska svårt och kräver en del träning för att inte bränna mattan. Jag skulle rekomendera att remsa upp några bitar från spillet av mattan och limmat fast på någon skiva (typ masonit, plyfa eller liknande) för att sedan testa på några skarvar innan du ger dig på the "real deal" med mattan på golvet.

Lycka till!
Ja.. plast har jag ju aldrig provat att svetsa (annat än nån trasig stötfångare med lödkolv, men antar att detta är annorlunda) :crysmile:

Får bli höstens projekt, just nu har fokus flyttats till utbyte av radiatorsystemet då det upptäckts att det nog bara är en tidsfråga innan det börjar läcka :(
 
Ta en matta med "luddig" baksida
Sprätta lister
Lägg ut mattan och grov skär mot väggar, rita var mattan slutar (där den ska skarvas) vik upp och limma men lämna ca 10cm från ditt streck.
Lägg ner och gnid fast
Lägg ut nästa bit, passa in ev mönster, limma lika och lägg ner, sen skär du genom båda mattorna med en vass! kniv, pensla lim under mattorna och lägg ner, kemsvetsa det är en vätska som flyter ut och förseglar skarven.

Man kan tom vänta till dagen efter med att lägga andra våden.
Det kan ev synas om man synar det lite men det är enklare än att lägga ut och skära lösa mattor
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
En 2m linjal är bra att ha, ta en 0.8 plåt som är 10x200 och gör en liten knäck på längden mitt på. Ska kanske vara 5mm hög i mitten.
 
nino nino skrev:
En 2m linjal är bra att ha, ta en 0.8 plåt som är 10x200 och gör en liten knäck på längden mitt på. Ska kanske vara 5mm hög i mitten.
Har ett 1,8 m vattenpass ;)
 
Violina Violina skrev:
Har ett 1,8 m vattenpass ;)
Ja det funkar men det är enklare att skära när det är nåt tunt du skär mot.
Tänkte att du har väl kontakter i plåtsvängen :)
 
nino nino skrev:
Ja det funkar men det är enklare att skära när det är nåt tunt du skär mot.
Tänkte att du har väl kontakter i plåtsvängen :)
Kan man väl kalla det :crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.