Hej!

Har en friggebod (ca 10kvm) beställd och jag funderar lite över placeringen. Vi har en rejält stor bergknalle på tomten som är täckt av jord/mossa/barr men det finns en plats som är relativt plan och där huset skulle stå väldigt bra.

I instruktionerna så är det 9 st plintar som behöver placeras ut.

Går det så enkelt som att ta dit något företag som kan borra i sten och be dom sätta upp stolpskor på 9 punkter med givna anvisningar? Eller tänker jag bort mig totalt?

Tidsmässigt så räknar jag som glad amatör att 2 gubbar borde fixa 9 hål på en dag. 16 timmar a 500kr/h ca 8kkr. Eller är prisbilden helt annorlunda?

Tack på förhand!
 
Hyr en bättre maskin för jobbet, typ kobra och borra hål själv och sätt fast järn med ankarmassa? Borde inte kosta mer än 2000
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det räcker med att hyra en större Hilti borrhammare (TE-80).Du borrar ett 20mm hål på under 5 minuter, i med ankarmassa och tryck dit stolpskon.

Du är klar på en förmiddag och hyran är ett par hundralappar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
Hur plant är ganska plant? Skiljer det mer än kanske 15 cm så behöver du kompletterande lösning för det. Om det är plant och du vet var du ska borra kommer du kunna borra hålen med en hyrmaskin på en timme. Det svåra jobbet är nog att mäta ut exakt var hålen ska vara. Jag har borrat +100 hål för stolpskor med en gammal Jula- borrhammare på vår bergstomt. Normalt har jag inte använt ankarmassa
 
Sällar mig till skaran som förespråkar borrhammare. Jag har borrat i berget med vår Black&Decker-borrhammare och satt stolpskor, iofs för ett staket/räcke men det gick fort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.