nybyggaresoder
H hempularen skrev:
Sammantaget låter det som upplagt för katastrof. En firma som har dålig kreditvärdighet, har det oftast för att det fått en smäll i ett eller flera andra projekt. Kunden vägrar betala osv. Det kan å ena sidan bero på att firman blivit blåst (och det är ofta firmans egen bildj. Men mer troligt är att de utfört ett dåligt arbete, som beställaren vägrar betala för, eller förseningsvite osv.

Dvs. dålig kreditvärdighet är en varningsklocka oavsett hur bra garantier man kan få för den rent ekonomiska delen. En bra firma har (nästan ) aldrig kreditproblem. Det är en del av det man tidigt bör sortera på som en referens.

En väg framåt med en dyrare firma, kan vara att göra mer själv, eller senare. Det kanske går att inreda övervåningen senare, själv eller när ekonomin kommer på fötter igen efter bygget. Eller skippa ett ev. garage, bygg det senare osv.
Tack för svar! Du har gett mig en riktig funderare och jag vet att du med all sannolikhet har rätt i det du skriver. Det är bara jobbigt att vi slösat ett år på skojare och skulle behöva börja om från noll igen. Ett annat problem är att vi har bygglov för ett stort hus, pga "bra pris" med nuvarande firma. Svårt att hitta annat företag som kan ta över avtalet rent av, och för stor skillnad i pris skulle göra att vi behöver skicka ny bygglovsansökan osv.
 
nybyggaresoder
E elmont skrev:
Öppna ögonen och se verkligheten, är priset mycket lägre än vad någon annan har erbjudit så är det troligen för billigt. Och då kommer ni att stå med ett halvfärdigt hus och en konkad byggare. Sedan måste ni ta in en annan byggare för att färdigställa och vips så är kostnaden högre än vad "dom andra" har erbjudit er. Sluta drömma och lyssna på din fru.
Tack för svar! Ja du har rätt. Är bara jobbigt att inse och samtidigt tänker jag att.. "tänk om vi bara oroar oss i onödan". Jag tänker även att vilken byggare går in i ett arbete med syfte att gå i konkurs? Men du har rätt!
 
Skulle ert nya förslag till hus bara vara mindre och ändå uppfylla alla krav kommunen har ser jag inte är det skulle ta så lång tid att gå igenom.

Så jag tror inte du behöver oroa dig för bygglovet, det kan vara större problem med att få tag i en entreprenör. Nu är det många som vill ha renoverat, altaner osv så det kan nog vara kört närmaste halvåret.

Prefab/modulhus kan säkert vara ett års väntetid på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.