Karlia
Jag har köpt ledarmatur till växtbelysning. Känns tokigt att bara använda kopplingen som är med, så jag har lindat runt vulkaniserad tejp. Kommer sätta upp kanaler att lägga sladden i. Tycker det borde vara tillräckligt men är det det? Finns det något annat med dragskydd jag kan lägga kopplingen i?

En hand håller en elektrisk koppling med vulkaniserad tejp runt, vid en LED-armatur för växtbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-armatur med synlig koppling insvept i svart vulkaniserad tejp mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är riktigt tokigt. Den lampan borde inte få säljas. Tyvärr ser jag inte hela märkskylten på bilden men jag gissar att armaturen är dubbelisolerad, eller tänkt att vara... Men även om det skulle vara avsedd att skyddsjordas så saknas som sagt dragavlastning, och jag ser ingen skruv att ansluta till skyddsledare till. Det går inte att ta bort den där sladdstumpen och ansluta en lampsladd direkt mot en plint bakom luckan i toppen?
 
Karlia
Tack för svar. Jag tolkar den som dubbelisolerad. Skruva isär får vänta tills imorgon. Kan jag byta kopplingen till någon annan med dragavlastning? Och vad finns det för koppling med dragavlastning?

Produktetikett för V-TAC LED-belysning som visar tekniska specifikationer och IP20-klassificering.
 

Bästa svaret

HE251 har dragavlastning och skydd av de enkelisolerade ledarna så att hela kopplingen blir dubbelisolerad.

Tre delar av en HE251 dragavlastning; en komplett och två separat visade komponenter, tillverkade av blått och grått plastmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Din vulklösning fyller nog samma funktion så jag är inte orolig för den bara du håller ett öga på den så den inte degenererar av värmen från lampan.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tack, jag ska skaffa sådana. Även om jag försökt skydda från dragkrafter tycker jag inte själv att det känns 100. Ditt förslag är enkelt och bättre.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.