Hej,

Jag har en dörr i modulmåttet 9,5x21. Om jag tar en dörr som är 9x21, ska jag bara isolera utrymmet som blir över och sätta foder, eller är det bäst att utöka karmen på något sätt?
 
Kan du inte bara stoppa i en 45mm regel ovanför karmen för att minska ner hålet, sen får du väl fixa till med lite gips eller så
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Kanske kan du sätta en bräda på var sida för att fylla upp utrymmet så att du kan dölja skarven med ett bredare foder. Det är ju bara 5 cm det rör sig om...
 
K Kallebo skrev:
Kanske kan du sätta en bräda på var sida för att fylla upp utrymmet så att du kan dölja skarven med ett bredare foder. Det är ju bara 5 cm det rör sig om...
Ja, det är lite så jag tänkte också. Så en tunnare bräda och lite isolering och täcka det med foder. Är det så en dörrinstallatör hade gjort?
 
ingenmansland Lucas Lilja skrev:
Ja, det är lite så jag tänkte också. Så en tunnare bräda och lite isolering och täcka det med foder. Är det så en dörrinstallatör hade gjort?
Jag vet inte vad som räknas som en tunnare bräda men 50mm/2=25mm, med 2st 25mm så bör du ha modulmått i urtaget om dina brädor är några millimeter tjockare eller tunnare så fungerar det ändå.
Det går även att sätta en 45mm regel på ena sidan men det kräver bredare foder för att täcka.
Det finns inget bestämt hur en dörrinstallatör hade gjort utan det är en bedömning en installatör gör på plats efter att har övervägt rådande förhållanden, däremot är det något han kan göra.
Det blir bra att göra så som @Kallebo tipsat om.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.