Hej på er,

Vi har köpt ett radhus från 1970. I den ena badrummet finns en Adax element. När jag satt igång den så det slog jordfelsbrytare direkt. Detta är kopplat så ( se bild nedan). Hur ska jag koppla så att det blir rätt?
Elektriska kablar felaktigt anslutna till en kopplingsplint i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med anvisningar för elinstallation: brun styrleder, blå fas, svart neutralt, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
  • Ledsen
udihow och 2 till
  • Laddar…
Någon har satt jorden på en styrkabel. Tror inte att extraisolerat element ska jordas.
 
  • Gilla
Daniel_90
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Någon har satt jorden på en styrkabel
Nej, jorden är satt på en av faserna, inte på styrledaren.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Fundera även på om den kopplingsplinten är vettig för något som troligen drar runt 1kW eller mer.
Säger inte att det är fel men kontrollera då jag på bilden tycker det ser ut som en vanlig sockerbit från ICA
 
  • Gilla
Daniel_90
  • Laddar…
Badrumselement brukar inte vara så hög effekt.
 
  • Gilla
Daniel_90
  • Laddar…
Sen kan man ju grunna på om matningen är 400V, elementet ser ju ut att vara avsett för det med tanke på att både blå och svart skall kopplas till fas. Nu blir väl följden endast att det värmer dåligt om det kopplas till 230V, men det är nog läge att utreda förutsättningarna innan man kopplar något.
 
  • Gilla
Daniel_90
  • Laddar…
Har du fler märkningar på det?
Konstigt att det inte ska jordas
Vad gäller inkoppling fas-fas så behövee det i det här fallet inte per automatik betyda 400v
Språket kan vara norska och i Norge så är det ju 230V huvudspänning
Men fler uppgifter behövs
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Elementet är med största säkerhet dubbelisolerat och får då INTE jordas.
Kopplingen ska sitta inne i en kopplingsdosa lämpligen en med IP44.
och det är bara två trådar som ska anslutas och det ska sitta en klisterlapp som talar om vilken spänning som elementet ska ha.
 
  • Gilla
Daniel_90
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, jorden är satt på en av faserna, inte på styrledaren.
helt korrekt, my bad.
 
Tack för hjälpen! Nu har jag kopplat ihop faserna och skippat det som kallas för styrleder och det fungerar :)
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Du borde nog kontakta den som kan ha gjort den här felkopplingen. Annars kommer personen att ta död på någon.

Den här typen av felkopplingar, där man alltså kopplar jord fel ger ofta en akut livsfarlig situation. Just precis så som det var fel i det här speciella fallet var det bara ”halvlivsfarligt”. Om det hade varit fel på jorförbindelsen till centralen (vanligare än man kan tro), så hade allt som är jordat i huset kunnat bli strömförande pga. det här felet.

Men den som gjort det hör behöver få reda på att han var nära att vålla en dödsolycka.

Just felkopplade jord på ett element orsakade för en del år sedan att en 5åring dog på en förskola, elektrikern dömdes för vållande till annans död.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
D Daniel_90 skrev:
Tack för hjälpen! Nu har jag kopplat ihop faserna och skippat det som kallas för styrleder och det fungerar :)
Vad menar du med fungerar? Det ställs en mängd relevanta frågor i tråden som du inte besvarat, t.ex om radiatorn är dubbelisolerad och vilken spänning den vill ha. Det vi ser på bilden är klart oroväckande.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hej,

Jag googlade och Adax element är dubbel isolerad. Så man behöver inte jorda det enligt Adax monteringsanvisning. Sen här kolla på detta schemat. Så man kan ha det både 230 och 400. Om jag uppfattade rätt. Jag har kopplat så här: blå-vit och svart - brun. Har ej kopplat det brinna som kommer från elementet och som kallar styrleder.

är det rätt? Det fungerar men vet inte riktig om det är rätt.
 
  • Elektriskt kopplingsschema för Adax element för både 230 och 400 volt, från Adax monteringsanvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, Adax VPS10 finns i olika modeller, 230 V eller 400 V. De har uppenbarligen en gemensam bruksanvisning. Det ska finnas en märkskylt på radiatorn som talar om vad det är för modell.

Sedan är den avsedd för badrum vilket det också handlar om här. "plinten" på första bilden saknar en anslutningsdosa och är taffligt ansluten i sockerbiten... Hur ser det ut i verkligheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.