A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vi som blivit så bra kompisar i en annan tråd. ;)

Servitutet gäller förstås och ger grannen vissa rättigheter som hon i slutänden kan begära handräckning av Kronofogden för att få igenom. Om hon skulle gå så långt vet vi förstås inte.

Å andra sidan verkar ju TS vara en resonerande människa, så det ska nog gå att lösa det här utan att alla positioner går i baklås. Till syvende og sidst är det ju inte mer än en bit mark som den ena ska kunna körs bil och den andra gå på.
:rofl: japp men så är det så länge inte TS kränker servitutet..
I övrigt så har inte grannen ett dugg med TS att göra, eller hur?
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
S Sassa4 skrev:
Har läst på lite om det där. Och det ligger ytterst nära vårat hus. Vi är på denna "vägen" med barn. Tycker verkligen det borde räknas som hemfridszon. Gångservitut inom ens hemfridszon :rofl:
Det är ju just det där..

Din granne har ju inte per definition servitut för väg utan "Rätt till gångtrafik sträckan a-b, enligt förrättningskarta, aktbilaga ka1"

Så jag hade börjat kolla mer på den definitionen än snöat in mig på det faktum att det är er väg..
 
A
P Parkeringsvakten skrev:
Jo det blir säkert lugnare om hon får som hon vill.

Men det är ju bra om man har en någorlunda grannsämja ändå. Barnen kommer att bli större och kommer troligtvis råka skjuta över fotbollar mm ett par 100 ggr till grannen. Så det är ju bra om de inte behöver vara livrädda för att hämta dem.
kärringen har nog förhoppningsvis 1a med jordvärme då.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är nog på grannens sida, TS gör fel här.

Eftersom att grannen har servitut på vägen är den inte tomtmark eller parkeringsplats, utan just väg. Att riva upp delar av vägen och plantera häck på den är fel, liksom att spärra av den med parkerade bilar. Rätt att gå på vägen får nog minst anses innebära möjlighet att komma fram med barnvagn, rullstol och liknande om vägen var så bred att det gick när servitutet skrevs.

Likaså är det inte ok att ge intrycket av att vägen är en del av TS hemfridszon (tomt) genom att ha en häck på bortsidan av vägen från TS tomt sett.

Så ni gör fel nu, och ni skulle göra fel om ni gjorde som ni föreslår och nuvarande eller framtida ägare lär ha rätt att avlägsna häcken. Ni får gränsa av er tomt på er sida av vägen istället.
Nu tror jag du pratar helt i nattmössan. Enligt vad som skrivits i tråden har grannen inte servitut på vägen utan att att färdas på den. Att den delen av TS tomt som används som väg inte skulle höra till tomten låter för mig som ren gallimatias
 
  • Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Nu tror jag du pratar helt i nattmössan. Enligt vad som skrivits i tråden har grannen inte servitut på vägen utan att att färdas på den. Att den delen av TS tomt som används som väg inte skulle höra till tomten låter för mig som ren gallimatias
Bara 180 inlägg kvar. Kämpa!
 
  • Gilla
krille_kofot
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Där har vi det... Det är ju så i 99% av trådarna på forumet - att TS vill svartmåla en granne som förmodligen bara vill leva sitt liv. Det är ju inte grannen som har genomfört en åtgärd som inskränker någons möjligheter och det är inte grannen som planerar en som skulle innebära en ännu större inskränkning.
Släpp det - ta bort häcken och fortsätt med era liv.
Har absolut inte svartmålat grannen. Men finns mer saker att skriva om som inte är till grannens fördel. Men inget jag ska dra upp här.

Vill vill bara ha möjlighet att kunna köra upp till vårat hus igen pga praktiska orsaker. Och vi behöver samtidigt ha kvar en häck pga barnen.

Hade vi inte haft barn så hade vi aldrig satt upp en häck från första början. Så det handlar inte om att bygga in oss i en borg och stänga ute grannen.

Men vi vill såklart veta om det är okej att sätta en häck på ens egna fastighet, på en väg med gångservitut, utan att försvåra eller hindra grannen från att ta sig till sitt hus. Och om grannen har rätt att säga att HON inte kommer acceptera att vi får parkera där tex.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vi som blivit så bra kompisar i en annan tråd. ;)

Servitutet gäller förstås och ger grannen vissa rättigheter som hon i slutänden kan begära handräckning av Kronofogden för att få igenom. Om hon skulle gå så långt vet vi förstås inte.

Å andra sidan verkar ju TS vara en resonerande människa, så det ska nog gå att lösa det här utan att alla positioner går i baklås. Till syvende og sidst är det ju inte mer än en bit mark som den ena ska kunna körs bil och den andra gå på.
Skulle hon kunna dra det så långt pga en häcks placering? Vi tänkte isf även lämna en stor öppning till henne som hon kan gå igenom in till sin tomt. Allt för att hon inte ska känna sig utstängd eller instängd för den delen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
S Sassa4 skrev:
Har absolut inte svartmålat grannen. Men finns mer saker att skriva om som inte är till grannens fördel. Men inget jag ska dra upp här.

Vill vill bara ha möjlighet att kunna köra upp till vårat hus igen pga praktiska orsaker. Och vi behöver samtidigt ha kvar en häck pga barnen.

Hade vi inte haft barn så hade vi aldrig satt upp en häck från första början. Så det handlar inte om att bygga in oss i en borg och stänga ute grannen.

Men vi vill såklart veta om det är okej att sätta en häck på ens egna fastighet, på en väg med gångservitut, utan att försvåra eller hindra grannen från att ta sig till sitt hus. Och om grannen har rätt att säga att HON inte kommer acceptera att vi får parkera där tex.
Ni får inte försvåra eller förstöra.
Och ni får naturligtvis parkera på eran mark.
Men även detta skall ske utan att påverka hennes rätt att gå och vistas.

Är vägen 5 meter vid detta ställe för parkering, så finns 3 meter åt bilen.
Är vägen 4 m så finns 2-2.5 m åt bilen.
Om nu bredden är ca 1.5 - 2m åt grannen.
Det är detta som hade underlättat med tydliga stadgar....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
S Sassa4 skrev:
Skulle hon kunna dra det så långt pga en häcks placering? Vi tänkte isf även lämna en stor öppning till henne som hon kan gå igenom in till sin tomt. Allt för att hon inte ska känna sig utstängd eller instängd för den delen.
Finns då inget att tala om.
Och nä det tror jag inte att människan skulle göra, för inget ombud skulle ta i detta för risken för ens klient att förlora är för stor...
 
A
Sven Hallberg Sven Hallberg skrev:
Nu tror jag du pratar helt i nattmössan. Enligt vad som skrivits i tråden har grannen inte servitut på vägen utan att att färdas på den. Att den delen av TS tomt som används som väg inte skulle höra till tomten låter för mig som ren gallimatias
Det är ju inte grannens tomt eller mark.. det TS mark.. Som grannen får nyttja...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jag skulle säga att det troligaste om om hon driver det vidare är att det fastnar i juridikens kvarnar och hon lägger ner.

Säg att hon anmäler er och vill få bort häck och bilparkering och söker särskild handräckning hos Kronofogden för det.

Då bestrider ni och säger att det är en öppning på fyra–fem meter vid vägen och tre meter vid hennes tomt, samt att bilen står så parkerad att hon med lätthet kan gå förbi på vägen. Sen kommer Kronofogden med ett beslut om ifall ni anses bryta mot servitutet eller ej, med ett eventuellt föreläggande om rättelse.

”Vinner” ni är nästa steg egentligen samma sak igen inför tingsrätt, och då kanske båda parter är mer kompromissvilliga då det kan bli dyrt att förlora. Och egentligen gissar jag att hon inte ens drar det så långt om hon faktiskt kan ta sig fram så lätt som du skriver.

Men som sagt, i sak tror jag egentligen att grannen har mer rätt än ni, men jag har förstås likt alla andra målat upp en bild för mitt inre som inte behöver vara helt rätt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T
S Sassa4 skrev:
det är ett såkallat "officialservitut". Och ett servitut som kommit till genom beslut från en myndighet är ganska svårt att få väck :rolleyes: tror man behöver en ganska bra anledning då :thinking:
Tror problemet för dig ligger här, Officialservitut , då gäller bredden på hennes gångväg enligt ritning eller aktbilaga .det är redan bestämt via myndighet och inte via privatpersoner, med andra ord ni kan inte göra som ni vill, spec när ni nu kommit överens om att dela av vägen, detta kommer skapa problem när ni nu vill ändra igen.
Fast å andra sidan ska ni blivit upplysta om detta när ni köpte fastigheten, ni har accepterat servituten och köpt fastigheten utifrån dessa förutsättningar.
 
T Takläggare skrev:
Tror problemet för dig ligger här, Officialservitut , då gäller bredden på hennes gångväg enligt ritning eller aktbilaga .det är redan bestämt via myndighet och inte via privatpersoner, med andra ord ni kan inte göra som ni vill, spec när ni nu kommit överens om att dela av vägen, detta kommer skapa problem när ni nu vill ändra igen.
Fast å andra sidan ska ni blivit upplysta om detta när ni köpte fastigheten, ni har accepterat servituten och köpt fastigheten utifrån dessa förutsättningar.
Tror du verkligen hon har rätt till en specifik bredd (alltså hela befintliga bredden av vägen) när inget står avtalat om detta? Så länge hon kan gå där, köra rullstol eller barnvagn? Så är det väl det som borde gälla oavsett bredd? Bredden borde inte spela någon roll så länge det inte hindrar henne :thinking:
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Välj en medlare/vän som kontaktar grannen om det behövs och be henne kontakta honom/henne för dessa frågor. Ge inte grannen hela armen igen, ni har säkert redan varit för ”snälla” mot henne. Flytta häcken direkt!
 
T
S Sassa4 skrev:
Tror du verkligen hon har rätt till en specifik bredd (alltså hela befintliga bredden av vägen) när inget står avtalat om detta? Så länge hon kan gå där, köra rullstol eller barnvagn? Så är det väl det som borde gälla oavsett bredd? Bredden borde inte spela någon roll så länge det inte hindrar henne :thinking:
Du har det inritat på tomtkartan, den som lämnades in för servituten, det är den som bestämmer, är linjerna hela infarten så är det så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.