Robinhoodishere Robinhoodishere skrev:
Jag hade aldrig betalat så mycket pengar för att sätta upp ett Ikea kök, gör det själv eller kontakta ett litet snickeri som bygger ett påplatsbyggt kök från grunden så kommer du bli så mycket nöjdare och kommer att betala lika mycket i slutändan, dock får du nog vara beredd på att göra lite jobb själv, typ måla köket men det är ju det roliga. När man anlitar en totalentreprenad får du alltid betala extra extra, spara pengar genom att anlita ett litet snickeri som har egen personal, att sätta ett ikea kök är inte Rocket science.
Man får inte ett platsbyggt kök för samma pengar som ett ikeakök. Montaget av köket är ju den lilla posten här. Det som kostar är ju att byta ut väggskikten. Håller med om att det inte är rocket sience att sätta ikeakök men om man inte vill göra det själv så kostar det ändå hantverkarens timpris.
 
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Hade helt klart kollat vad andra snickare tar. Jobbar själv med att sälja och designa kök. Har erfarenhet från andra kunder att Peab tar väldigt mycket betalt. Hade en kund som bara ville ha hjälp med att koppla till en fläkt med extern motor och få in en bänkskiva. Peab skulle nästan ha 50 % mer betalt än vad andra snickare skulle ha. Så har du tid och ork. Begär fler offerter av andra snickare.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Montaget utav IKEA-köket kostar vad det kostar. Det är ett avtal mellan Peab och IKEA.

Den stora kostnaden är väldigt tydlig.
Du har bett om offert på en hel del extra.
Det är ett löpande timpris och enl mig helt rimligt.
Tar det 5 dagar så betalar du för 5 dagar. And so on.

Vill du få det billigare.... Gör det själv.
 
  • Gilla
Livelycke
  • Laddar…
Satte in nytt ikeakök med firma som förmedlades av ikea. Fast pris 55k. Det tog 2,5 arbetsdagar. Då hade jag rivit ut allt det gamla. De hade nån mall med litet mellan och stort kök baserat på antal skåp
 
Är det inklusive köket? :)
 
  • Gilla
CatharinaX
  • Laddar…
janwide
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
123321 kr är alltså arbetskostnaden. Hur mycket kommer själva köket kosta?
 
  • Gilla
islander
  • Laddar…
Priset är högst rimligt om alla arbetsmomenten är inkluderade.Om offerten inkluderar snickeri, el, måleri och vvs så känns den snarare i underkant!
Ett mindre kök så blir inte per automatik kostnaden hälften så mkt som ett dubbelt så stort tex...då alla arbetsmomenten måste göras oavsett strl på köket.
Snickarn
 
  • Gilla
Bonka
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför anlitar man PEAB? Det är ju en jättekoncern som omsätter miljarder, såna här småjobb är väl inget för dom? Hitta en mindre snickarfirma med bra renommé istället.
Det är PEAB som är underleverantör till IKEA vid köksmonteringen. Det har insändaren inte valt själv.
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Jag skulle personligen inte betala någon för att MONTERA IKEA bänk och överskåp då det är ett lätt jobb (kryssmätning + skruva och slå i några små spikar). Det enda moment jag verkligen kan tycka man behöver en snickare till är att såga till och montera passbitar vid tak etc om du vill ha sådana och täcksidor (om man inte själv har bra verktyg och vana att såga så vitlacken inte chjppar etc). Hur mycket som är rimligt för el och VVS beror mycket på omständigheter och är inget jag kan bedöma. Se i övrigt min tråd om installation av IKEA kök för tips...
Det var ungefär upplägget vi hade tänkt oss, att Peab sätter upp stommar och passbitar så fixar vi själva luckor o lådor då det inte är svårt, bara tidskrävande, men Peab låter en inte göra ett sånt upplägg då de enligt honom ' inte kan garantera installationen"..

PinkBlue82 PinkBlue82 skrev:
Är du säker på att själva köksinredningen ingår i priset. Det verkar vara arbetskostnad för monteringen av stommarna som står överst i offerten. Kolla upp detta.
Det stämmer, för att förtydliga så är offerten endast arbete, kostnaden för själva köket är ej med utan det kommer gå på ca 80 000 inklusive vitvaror.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Är det inklusive köket? :)
Nej, endast arbete.
janwide janwide skrev:
123321 kr är alltså arbetskostnaden. Hur mycket kommer själva köket kosta?
Ca 80 00 inklusive vitvaror
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Om Byggare Bob, som har 65% rabatt hos sin grossist, köper en planka till kund så betalar Bob 35kr för denna planka då listpriset på plankan är 100kr/st.

sen säljer Bob vidare denna planka med 25% påslag till kund och kunden betalar då 44kr.
Kunde. har fått en billigare planka och Bob har fått betalt för sitt arbete, dvs beställt plankan, valt plankan, räknat ut hur många plankor som behövs etc.

Vill man inte betala påslag på material då föreslår jag att man köper materialet själv och försöker hitta en byggare som kommer ut och bygger åt dig, förmodligen kommer du ha ytterst svårt att hitta någon seriös aktör som går med på detta och skulle du hitta någon trots allt så kommer du bli varse om jobbet som ligger bakom all materialhantering samt att det i slutändan inte blev billigare, förutsatt att du inte köpt ditt material på biltema/rusta etc.

Nu finns det nog ingen eller iaf väldigt få snickare som har så mkt rabatt. Min rabatt ligger på 5 % men jag brukar ta in offerter på mtrl för större jobb men då får ju kunden det priset direkt. Däremot röris elektriker, datordelar, lås, bildelar... är det bra påslag på.
 
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Hej,
Jag monterade att Bodbynkök för 6 år sedan, bytte golv, panelväggar och laminatgolv. Nya vitvaror; kyl, frys, ugn, induktionshäll. Gjorde hela jobbet själv (fick hjälp med el av elektriker). Jobbet tog 12 dagar från gammalt till nytt kök.
Totalkostnad 82 000: -.
Mitt tips är att välja lokal, mindre firma. Där blir du en mer betydande kund än hos en firma som omsätter många miljarder.
 
M
J jani84 skrev:
Om Byggare Bob, som har 65% rabatt hos sin grossist, köper en planka till kund så betalar Bob 35kr för denna planka då listpriset på plankan är 100kr/st.

sen säljer Bob vidare denna planka med 25% påslag till kund och kunden betalar då 44kr.
Kunde. har fått en billigare planka och Bob har fått betalt för sitt arbete, dvs beställt plankan, valt plankan, räknat ut hur många plankor som behövs etc.

Vill man inte betala påslag på material då föreslår jag att man köper materialet själv och försöker hitta en byggare som kommer ut och bygger åt dig, förmodligen kommer du ha ytterst svårt att hitta någon seriös aktör som går med på detta och skulle du hitta någon trots allt så kommer du bli varse om jobbet som ligger bakom all materialhantering samt att det i slutändan inte blev billigare, förutsatt att du inte köpt ditt material på biltema/rusta etc.
Vad har du rökt för något?

Samma planka kostar troligtvis 30:- på Hornbach, och byggare Bob tar naturligtvis även betalt för tiden det tar att handla plankan och fundera ut vilken dimension den skall ha. Entrepenörsarvodet är kostnaden för att hantera fakturan och vidarefakturera mot kund, behöver man lägga på 25% är man extremt inneffektiv och borde syssla med något annat, 5% är rimligt.
 
R Raufus skrev:
Det BLIR ju inte PEAB. De erbjuder ett sammarbete med PEAB. Det är ju inget monopol
Nä men de erbjuder PEAB och kan man inte själv eller väljer någon annan så är det ju enkelt att ta erbjudandet som Ikea har nämligen PEAB. De har många avdelningar inom koncernen och en av dessa är de som bygger kök. De kommer ut o kollar så alla mått mm stämmer innan köket anländer och sen monterar upp med ev extra arbeten så som golv, lister, nya eluttag mm som behöver åtgärdas innan det nya köket sätts upp.
 
Billiga kök blir ofta ganska dyra om man har hantverkare att montera köken då de kommer i platta paket och monteringskostnaden äts upp av det lägre priset. Om ni inte avser att göra något själv så är det bättre att välja ett kök som levereras med ihopsatta skåp.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.