Hej, efter att bara följt andra så blir det här min första tråd på Byggahus.se!
Jag och min sambo står i planeringsfasen inför att köpa/bygga(och renovera) hus och då jag själv jobbat som snickare innan och har bägge tummarna på rätt plats så står vi relativt enade i att bygga ett lösvirkeshus.
Rent naturligt så har jag därför anförskaffat grundläggande kunskaper i autosketch och drömmer/planerar inför detta projekt. Bifogar två bilder på planlösningen jag verkat fram, vån-1 samt vån-2.
Det områden som är aktuella i dagsläget ligger alla utanför detaljplan så eventuella invändningar ang detta är moot. Tar dock gärna synpunkter om det är generella bestämmelser som kan komma att vara aktuella även utanför detaljplan då jag inte skulle våga påstå att jag har 100% koll på dessa.

Det jag tagit höjd för i dessa ritningar är:
Minimum mått för badrum. (Handikapp anpassning)
Nödutgångar i allmänna utrymmen. (Fönster/dörrar etc)

För det intresserade så är "Allrum/växtrum" på vån1 tänkt lite som ett växthus fast inomhus. Stora skjutdörrar i glas samt stora takfönster för maximalt ljusinsläpp och "utomhus/utomlands känsla året om. Det två nedre partierna är platsbyggda planterings hyllor (Tänk uppmurade väggar 70-80cm fyllda med jord för plantering av div roliga växter). Det övre partiet är en dröm om en eventuell platsbyggd koi-damm.
 
  • Svartvit ritning av en husplanlösning med benämnda rum som kök, badrum och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit planritning av bottenvåningen för ett lösvirkeshus med sovrum, badrum, allrum och märkta mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att ni slösar bort MÄNGDER med yta på korridor/hall

Sen känns alla sovrummen små?

Och sovrum/hobbyrum på ovanvåningen saknar dörr..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det ser ut att vara stort och dyrt att bygga, samtidigt som de flesta rummen har "problem" med proportioner och/eller storlek och/eller fönstersättning och/eller placering. Om ni har pengar nog, vill ha det exakt så och aldrig kommer sälja (det är alldeles för inriktat på era önskemål för att ha ett vettigt andrahandsvärde) är det ju upp till er. Men funkar ens konstruktionen? Det ser ut att vara stora avstånd mellan bärande väggar.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Toaletten där nere: Räknat från mitten av toaletten ska det vara minst 50 cm åt ena hållet tills man kommer till en vägg och minst 100 cm (?) åt andra hållet. Toaletten ser ut att vara mindre än 50 cm från vänstra väggen.

På grund av alla skållningsolyckor måste man ha en ho i samma bänklängd som hällen.

Om SK står för skafferi så fungerar det inte att ha ett skafferi mer än 5 m bort. Tänk själv hur vansinnig man skulle bli om man upptäcker att man har glömt något när man står och steker, då får man stänga av allt på hällen, springa bort och hämta för att sen återuppta det man höll på med.

Hur är det med brandskyddet mot garaget när det är en dörr direkt in dit?

Inga altandörrar.

Tråkig entré och man måste gå precis vid ytterdörren, där det ofta är smutsigt eller blött, för att komma till trappan och sovrummet.

Tochvi Tochvi skrev:
För det intresserade så är "Allrum/växtrum" på vån1 tänkt lite som ett växthus fast inomhus. Stora skjutdörrar i glas samt stora takfönster för maximalt ljusinsläpp och "utomhus/utomlands känsla året om.
Hur har du tänkt att hantera att det kan bli 50 grader där inne sommartid och värmen sprids sen till resten av huset.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag tycker ni ska satsa mer på växthuset och låta det få en mer framträdande roll i huset. Om man inte vill gå så långt som till att bygga naturhus enligt Bengt Warnes idéer så finns det kul ritningar på Pinterest som t ex denna;
Ritning och illustration av ett tvåvånings hus med solceller, inkluderar första våningens planlösning och sektionsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Känns som att ni slösar bort MÄNGDER med yta på korridor/hall

Sen känns alla sovrummen små?

Och sovrum/hobbyrum på ovanvåningen saknar dörr..
Ah jag kan också tycka att väldigt mycket yta går åt korridorer. Hallen vill vi gärna ha stor och fin men kan tycka att den är lite för "lång" men har inte lyckats avgränsa den på något smidigt sätt.

1 16386 skrev:
Det ser ut att vara stort och dyrt att bygga, samtidigt som de flesta rummen har "problem" med proportioner och/eller storlek och/eller fönstersättning och/eller placering. Om ni har pengar nog, vill ha det exakt så och aldrig kommer sälja (det är alldeles för inriktat på era önskemål för att ha ett vettigt andrahandsvärde) är det ju upp till er. Men funkar ens konstruktionen? Det ser ut att vara stora avstånd mellan bärande väggar.
Lite på den stora sidan absolut men dyrare konstruktion än något annat skulle jag inte våga påstå? Bara ett utrymme i hela huset som överstiger 4m i bredd för överliggande bjälklag (köket) och där är beräknat för 56x225 limträ. Alla avväxlingsbalkar för fönster och dörrar på "större" mått är 270 limträ genom hela huset, dvs 1 mått till allt för att slippa knasigheter :). Det enda jag kan se som "sticker ut" rent konstruktionsmässigt är taket över delen som bara har 1våning där är det tänk pulpettak. Väggen till vån2 kommer sticka upp ca 1200 ifrån högsta punkten på pulpettaket till sadeltaket på våning 2. (Bifogar bild) notera att takfönster inte finns med på denna.

BirgitS BirgitS skrev:
Toaletten där nere: Räknat från mitten av toaletten ska det vara minst 50 cm åt ena hållet tills man kommer till en vägg och minst 100 cm (?) åt andra hållet. Toaletten ser ut att vara mindre än 50 cm från vänstra väggen.

På grund av alla skållningsolyckor måste man ha en ho i samma bänklängd som hällen.

Om SK står för skafferi så fungerar det inte att ha ett skafferi mer än 5 m bort. Tänk själv hur vansinnig man skulle bli om man upptäcker att man har glömt något när man står och steker, då får man stänga av allt på hällen, springa bort och hämta för att sen återuppta det man höll på med.

Hur är det med brandskyddet mot garaget när det är en dörr direkt in dit?

Inga altandörrar.

Tråkig entré och man måste gå precis vid ytterdörren, där det ofta är smutsigt eller blött, för att komma till trappan och sovrummet.

Hur har du tänkt att hantera att det kan bli 50 grader där inne sommartid och värmen sprids sen till resten av huset.
Toaletten är 1900 bred och 1730 djup. Osäker på placeringen utav toalett/handfat slängde mest in dem i den ordningen det står för att påvisa att det är toalett etc så finns säkert en smartare placering för dessa!

Det stämmer med ho ja! Visste inte detta. finns ju utrymme för en mindre avhällningsho i anslutning till hällen! Tack för infon.

Skafferiet är sambons "önskan" och är mer en form utav förråd med plats för frysbox samt finare porslin/annat "köks bös" man ej vill fylla köksluckorna med. Kommer ju finnas fullstor frys i köket men jag uppskattar också en rejäl frysbox man kan fylla med tex en älg eller annat mumsigt utan att behöva ge upp utrymme för andra mer alldagliga frysvaror.

Ang brandklassning så är min uppfattning att det just i fallet med dörren ska vara nog med en vanlig ytterdörr utan glas? Sen måste ju väggen i sig också uppfylla kraven men detta är ju betydligt lättare att uppnå med lite stenull och dubbelt gips.

Altandörren sitter i "växtrummet" skjutdörr.

Tycker entrén var intressant, direkt när du kommer in har du öppet hela vägen till sadeltaket på våning två samt en "inramande" korridår som knyter ihop övervåningen men samtidigt låter det bli extremt luftigt och öppet. (obestämd om glasräcke runt denna eller vanligt träräcke skulle göra sig bäst). Fönstren på våning två samt dubbeldörren på våning 1 borde ge ett fantastiskt ljusinsläpp för att verkligen ge det en känsla av rymd och öppenhet? Har jag inte lyckats illustrera hallen bra nog eller är det andra aspekter du tänker på?
Trappen till våning två är lite illa placerad men har inte lyckats hitta någon bättre plats utan att stjäla extremt stora ytor från resterande delar av huset...

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tycker ni ska satsa mer på växthuset och låta det få en mer framträdande roll i huset. Om man inte vill gå så långt som till att bygga naturhus enligt Bengt Warnes idéer så finns det kul ritningar på Pinterest som t ex denna;
[bild]
Fantastisk ritning! Tanken är nästan exakt sådär! Inte hittat några bra takfönsterlösningar för att ge det ett "äkta" glastak känsla annat än "VELUX INTEGRA®" 140x160 med fjärröppning. 4st sådana i en rektangel över utrymmet alternativt bentech's glastak som blir lite dyrare, lite klumpigare design men som verkligen blir ett komplett "glastak". Varit mycket tankar kring just detta rummet då jag inte vill tumma på tätheten eller konstruktionen då det ändå är en del av inomhusdelen på huset och således snabbt kan bli en orsak till alla möjliga problem om det inte konstrueras 100%igt. Tanken just nu är att i princip konstruera det som ett badrum med tätskikt på golv och en bra bit upp på väggarna. kraftigt tilltagen ventilering och isolering/tätning som vilken annan inomhusdel som helst i huset.

De båda takfönster valen är riktigt bra då bägge är öppningsbara och med velux lösning har du automatisk öppning som kan ställas till inomhus tempen för att reglera just detta samt regnsensor som stänger fönstren vid regn etc. Att allt sker utan att så mycket som behöva röra ett handtag känns också väldigt bra då man annars hade behövt ställa upp stege för att nå...

Övervägde att "bygga ut" rummet ifrån huset för att kunna bygga det som en separat del och därav kunna sänka konstruktionskraven utan att riskera skador på huset i sig men valt denna riktning för tillfället iaf... :thinking:



Den lite lustiga konstruktionen som ser ut som tillbyggnad på tillbyggnad på en tillbyggnad är resultatet av tre fyra tak/fasad ändringar för att få ett utseende som är intressant och funktionellt som ger en bra plattform/takyta för solceller/fångare.
 
  • 3D-rendering av ett tvåvåningshus med pulpettak och sadeltak samt flera fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tänker jag.. de sovrummen som INTE är "master bedroom" de har ju inte ens en toalett med dusch i samma rum? Hur tänker ni där?

Jag tror ni allmänt har "snöat fast" vid vissa nischade idéer (och de är du bra på att beskriva känslan de ska förmedla) och missar därmed att hela huset faktiskt ska gå att bo i..
Antagligen som en familj?

Är det bara du och sambon, så visst, men med barn/gäster?

Edit: och förvaring? Jag set ingen annan förvaring alls än skafferiet, städ och wic.. alla andra prylar?

Garderober i sovrummen?
 
Budget?
 
Violina Violina skrev:
Sen tänker jag.. de sovrummen som INTE är "master bedroom" de har ju inte ens en toalett med dusch i samma rum? Hur tänker ni där?

Jag tror ni allmänt har "snöat fast" vid vissa nischade idéer (och de är du bra på att beskriva känslan de ska förmedla) och missar därmed att hela huset faktiskt ska gå att bo i..
Antagligen som en familj?

Är det bara du och sambon, så visst, men med barn/gäster?

Edit: och förvaring? Jag set ingen annan förvaring alls än skafferiet, städ och wic.. alla andra prylar?

Garderober i sovrummen?
Finns bara 1 tilltänkt sovrum på övervåningen utöver det stora med egen wc men det kanske kan vara smartare att ge upp det anslutna badrummet och "spegla om" det så ingången hamnar i det allmänna utrymmet istället för sovrummet? Tänkt att det "gemensamma" badrummet är det på nedervåningen men dusch etc i relaxen så kan man som vuxna ha ett eget ihop med sovrummet på övervåningen mer som vårat eget (slipper man störa sig på stök etc under de perioderna i livet när sådant är det roligaste som finns för eventuella döttrar/söner). Huset är tänkt för oss och tillökning i sinom tid. Men som du säger kanske det kan bli så att det helt enkelt bara blir spring genom sovrummet om tillökningen skulle bli mer än en?

Hade en tanke på att bredda badrummet nere in i skrubben för att få plats med dusch där också men kändes konstigt på något sätt att ha 3 duschar i ett hus tänkt för 2 vuxna och 1-2 barn. Och duschen i relaxen är ju ett måste pga bastu/bad etc... Försökte först få in toalett i relaxen men inte lyckats hitta en någorlunda planlösning i det rummet som möjliggör detta... Förslag?

Tycker du huset i sig är såpass nichat att det kanske är lättare att börja om och utgå ifrån en redan fastställd planlösning och göra ändringar eller går det att rädda (enligt dig dvs)?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Budget?
Då jag kommer ha relativt mycket tid att kunna lägga på bygget och varit med och byggt både lösvirke och prefab tidigare samt har släkt som byggt mycket själva och äger grävmaskiner/etc så hoppas vi kunna komma undan lite billigare än vanligt men då vi inte ens är färdiga med ritningar utan enbart ligger i planeringsfas är det svårt att ge en budget redan nu men medel finns att kunna lägga en kontantinsats på ungefär en mille. Nu är ju det i sig helt orelevant då det handlar om byggnadskreditiv etc men ja.
 
Tochvi Tochvi skrev:
Finns bara 1 tilltänkt sovrum på övervåningen utöver det stora med egen wc men det kanske kan vara smartare att ge upp det anslutna badrummet och "spegla om" det så ingången hamnar i det allmänna utrymmet istället för sovrummet? Tänkt att det "gemensamma" badrummet är det på nedervåningen men dusch etc i relaxen så kan man som vuxna ha ett eget ihop med sovrummet på övervåningen mer som vårat eget (slipper man störa sig på stök etc under de perioderna i livet när sådant är det roligaste som finns för eventuella döttrar/söner). Huset är tänkt för oss och tillökning i sinom tid. Men som du säger kanske det kan bli så att det helt enkelt bara blir spring genom sovrummet om tillökningen skulle bli mer än en?

Hade en tanke på att bredda badrummet nere in i skrubben för att få plats med dusch där också men kändes konstigt på något sätt att ha 3 duschar i ett hus tänkt för 2 vuxna och 1-2 barn. Och duschen i relaxen är ju ett måste pga bastu/bad etc... Försökte först få in toalett i relaxen men inte lyckats hitta en någorlunda planlösning i det rummet som möjliggör detta... Förslag?

Tycker du huset i sig är såpass nichat att det kanske är lättare att börja om och utgå ifrån en redan fastställd planlösning och göra ändringar eller går det att rädda (enligt dig dvs)?



Då jag kommer ha relativt mycket tid att kunna lägga på bygget och varit med och byggt både lösvirke och prefab tidigare samt har släkt som byggt mycket själva och äger grävmaskiner/etc så hoppas vi kunna komma undan lite billigare än vanligt men då vi inte ens är färdiga med ritningar utan enbart ligger i planeringsfas är det svårt att ge en budget redan nu men medel finns att kunna lägga en kontantinsats på ungefär en mille. Nu är ju det i sig helt orelevant då det handlar om byggnadskreditiv etc men ja.
Jag gillar 3d bilden på huset (utseendemässigt) och tror att ni skulle kunna få till ett fantastiskt hus. Men ni måste nog flytta om ganska mycket och rita om en del..

Sen tror jag att det blir "bättre" (enklare?) Med en egen "glasutbyggnad" till ert växtrum än att ha det inklämt i byggnaden som det är ritat nu..

Jag fick en vision, ska se om jag kan rita upp den lite senare.. nu måste jag åka och köpa en ny kaffemaskin för den gamla var bortom all räddning :cry:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Tochvi Tochvi skrev:
Finns bara 1 tilltänkt sovrum på övervåningen utöver det stora med egen wc men det kanske kan vara smartare att ge upp det anslutna badrummet och "spegla om" det så ingången hamnar i det allmänna utrymmet istället för sovrummet? Tänkt att det "gemensamma" badrummet är det på nedervåningen men dusch etc i relaxen så kan man som vuxna ha ett eget ihop med sovrummet på övervåningen mer som vårat eget (slipper man störa sig på stök etc under de perioderna i livet när sådant är det roligaste som finns för eventuella döttrar/söner). Huset är tänkt för oss och tillökning i sinom tid. Men som du säger kanske det kan bli så att det helt enkelt bara blir spring genom sovrummet om tillökningen skulle bli mer än en?
Man brukar vilja undvika att 4-åringar måste gå i en trappa halvsovande när de vaknar av att de är kissnödiga på natten. Om det skulle bli så att det råkar bli tätt mellan de två barnen så brukar man nog vilja ha båda två på samma plan för det är sällan så att barn klarar av att sova själva på en annan våning åtminstone innan de börjar skolan. Även för andrahandsvärdet är det bra med en möjlighet till tre sovrum och ett allmänt badrum på samma plan, just av de orsakerna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Har I detta skedet egentligen bara en fråga. Hur stort är huset egentligen?
Jag har inte orkat räkna ihop men jag misstänker 250+ kvm?
 
J Jarlsgård skrev:
Har I detta skedet egentligen bara en fråga. Hur stort är huset egentligen?
Jag har inte orkat räkna ihop men jag misstänker 250+ kvm?
220 ungefär (exl. Garaget)


Violina Violina skrev:
Jag gillar 3d bilden på huset (utseendemässigt) och tror att ni skulle kunna få till ett fantastiskt hus. Men ni måste nog flytta om ganska mycket och rita om en del..

Sen tror jag att det blir "bättre" (enklare?) Med en egen "glasutbyggnad" till ert växtrum än att ha det inklämt i byggnaden som det är ritat nu..

Jag fick en vision, ska se om jag kan rita upp den lite senare.. nu måste jag åka och köpa en ny kaffemaskin för den gamla var bortom all räddning :cry:
Har börjat på en overhaul med rätt stora ändringar men har inte lyckats knåpat ihop alla detaljer än! Du får gärna komma med förslag!


BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar vilja undvika att 4-åringar måste gå i en trappa halvsovande när de vaknar av att de är kissnödiga på natten. Om det skulle bli så att det råkar bli tätt mellan de två barnen så brukar man nog vilja ha båda två på samma plan för det är sällan så att barn klarar av att sova själva på en annan våning åtminstone innan de börjar skolan. Även för andrahandsvärdet är det bra med en möjlighet till tre sovrum och ett allmänt badrum på samma plan, just av de orsakerna.
Låter klokt. Tanken jag hade var att unge åker ner på nedervåningen när den ska ha eget rum men det rummet bör ju såklart vara på samma våningsplan första perioden! tror jag hoppade direkt ifrån bebis till tonåring :crysmile:.
 
I see!

Det är alltså ett relativt stort hus.

Jag håller med tidigare talare om att det är väldigt mycket yta som går åt till korridor.
Jag håller även med om att det borde finnas någon sorts wc där uppe som är tillgänglig för alla.

Om tanken är att ha ett hobbyrum och tex ett gästrum så behöver man inte ha en walk in (vet inte om det var tanken)

Om man ändå vill ha on suite så hade jag gjort om formen. Hade ni gjort den i hela sovrummets bredd istället och haft ett mindre djup så hade hobbyrummet blivit rektangulärt.

Skafferiet är långt ifrån köket. Hade hellre sett att man flyttat sk och st till väggen mellan kök och entré.

Sovrummet där nere hade jag vritt 90gr så dörren är mot korridoren istället.
Wcn hade jag försökt flytta närmare kök/vrum.

Det är mina första tankar :)
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
I see!

Det är alltså ett relativt stort hus.

Jag håller med tidigare talare om att det är väldigt mycket yta som går åt till korridor.
Jag håller även med om att det borde finnas någon sorts wc där uppe som är tillgänglig för alla.

Om tanken är att ha ett hobbyrum och tex ett gästrum så behöver man inte ha en walk in (vet inte om det var tanken)

Om man ändå vill ha on suite så hade jag gjort om formen. Hade ni gjort den i hela sovrummets bredd istället och haft ett mindre djup så hade hobbyrummet blivit rektangulärt.

Skafferiet är långt ifrån köket. Hade hellre sett att man flyttat sk och st till väggen mellan kök och entré.

Sovrummet där nere hade jag vritt 90gr så dörren är mot korridoren istället.
Wcn hade jag försökt flytta närmare kök/vrum.

Det är mina första tankar :)
Tanken är att sovrummet på övervåningen med wic är the main bedroom för oss. Vi har bägge två otroligt mycket kläder iom med våra yrken/fritidsintressen och i vårat nuvarande boende så är kläderna utspridda i 4 garderober och 5 byråar som självklart är utspridda i 3 olika rum... Så wic är en dealbreaker så att säga.

Även hobbyrummet är otroligt nog utformat på det sättet pga användningsområdet där en "L" form är otroligt effektivt och önskvärt!

Är färdig med en första skiss av ändringar på Plan-1 och ska börja med Plan-2 imorgon. Men planen blir nog att plocka bort den högra "balkongen" över hallen för att lösgöra mer yta.
Flytta badrummet och ändra planlösningen på högersidan pga trapp ändring!

**Ändringar i skissen.
-Plockat bort städskrubben och "skafferiet" (plats att ha en kylbox). kanske får flytta in i tvättstugan?
-Slagit ihop relaxen och "naturrummet" samt plockat bort bastu (den får hamna som separat byggnad strax utanför ihop med altandäcket. Förstorat sovrummet samt ritat in en vrå för garderober
-Tryckt ihop köket lite för att slippa limträ i bjälklaget ovanför samt skapa mer yta i resterande delar.

Skulle behöva lite tips på storlek på utrymmet jag ritat i garaget. Huset ska ha vattenburen golvvärme. solceller/fångare möjligtvis komplettera med bergvärme. Stor ackumulatortank (läst mycket gott om detta i tandem) alternativt något annat? funderar på hur kylningen på sommar bör lösas :thinking: luftvärmepump för AC alternativt väl tilltagen ventilering? I vilket fall så är utrymmet tänkt att inhysa allt sådant man kanske inte vill ha stående fullt framme i antingen garaget eller tvättstugan men jag har svårt att få ett humm om storlek för att kunna inhysa allt sådant på ett bra sätt. Någon med god erfarenhet kring detta?
 
  • Ritning av en planlösning för en bostad med kök, badrum, sovrum, och garage markerat med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.