nybyggaresoder
Hej,

Vi anlitade en husfirma som skulle ha börjat bygga i januari och vara klara 1 juli. När detta inte kunde hållas pga olika anledningar skrevs ett nytt avtal med start att bygga 16/4.

Nu blir starten inte av den här gången heller.
Den här gången för att firma inte kan teckna färdigställandeskydd. De har tydligen inte kredit nog för det.

Vi känner oss lurade, speciellt när husfirman ljugit om detta och fler saker under processen.

Min fråga
Kan vi hävda avtalsbrott och anmäla firman någon stans? Samt har vi då rätt till pengar tillbaka för det vi redan betalat firman och skadestånd för extra kostnader , bla för tomtavgiften via banklån?

Sökt på nätet men finner inga svar.

Stort tack på förhand för er tid och svar!
Mvh
 
Nu vet vi ju inte hur avtalet har varit formulerat.

Men i princip låter det som det kan vara ett avtalsbrott, som du borde kunna kräva skadestånd för. Men då måste du stämma firman, om de inte betalar frivilligt. En sådan process kan dra ut på tiden, i värsta fall flera år. Och om du vinner målet (efter med kanske 500 000 i advokatkostnader). Då har firman troligen inga pengar att betala skadeståndet, med. Har de ingen kreditvärdighet för att genomföra ett bygge, så lär de inte betala några skadestånd heller. De sätter firman i konkurs, och fortsätter med nytt namn.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Som sagt kan dom inte teckna en försäkring torde det bli svårt att krama några pengar ur dom.
 
Vad har ni betalt hittills, och har ni fått det? Jag skulle dock försöka häva avtalet med hänvisning till 29 § konsumenttjänstlagen. Det hade varit ännu lättare om ni inte flyttat startdatum i avtalet, men går nog ändå. Ta er hur som helst ur avtalet om ni kan, och så hittar ni en ny entreprenör ni litar på.

Stämma företaget kan ni kanske göra också, men säkerställ först att ni inte luras på mer tid eller pengar. Och betala definitivt inget i förskott.
 
Av det du beskrive,r utan att ha sett ert avtal så låter det som att ni har en bra chans att häva avtalet pga avtalsbrott, få ersättning för de FAKTISKA kostnader som denna försening har medfört.

Jag skulle dock skarpt råda er att samspråka med en jurist så ni inte gör bort er, är ni medlemmar i villaägarna eller i kanske något fackförbund? Då brukar någon timmer gratis juristhjälp ingå.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
nybyggaresoder
oobum oobum skrev:
Av det du beskrive,r utan att ha sett ert avtal så låter det som att ni har en bra chans att häva avtalet pga avtalsbrott, få ersättning för de FAKTISKA kostnader som denna försening har medfört.

Jag skulle dock skarpt råda er att samspråka med en jurist så ni inte gör bort er, är ni medlemmar i villaägarna eller i kanske något fackförbund? Då brukar någon timmer gratis juristhjälp ingå.
Tack för svar! Jag ska kolla på om vi har juristhjälp via fackförbundet. Tack för tips!
 
nybyggaresoder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad har ni betalt hittills, och har ni fått det? Jag skulle dock försöka häva avtalet med hänvisning till 29 § konsumenttjänstlagen. Det hade varit ännu lättare om ni inte flyttat startdatum i avtalet, men går nog ändå. Ta er hur som helst ur avtalet om ni kan, och så hittar ni en ny entreprenör ni litar på.

Stämma företaget kan ni kanske göra också, men säkerställ först att ni inte luras på mer tid eller pengar. Och betala definitivt inget i förskott.
Tack för svar! Vi har betalat 40 tkr hittills. Idag fick vi svar att firman inte fått teckna färdigställandeskydd pga svag kredit. Firman har ”löst” det genom att låta elfirman för huset teckna avtalet istället. Firman hävdar att det ska skydda. Har pratat med Gar-bo som de tecknat skyddet hos och de säger att skyddet endast gäller för elen, dvs inte för hela bygget. Jag konfronterade husfirman med informationen, som då säger att vi kan skriva ett avtal om att firman står för att ta över bygger och tvärtom om något av företagen skulle gå i konkurs. Min fru vill häva avtalet. Jag är osäker och vill bara komma igång med bygget. Vi mår väldigt dåligt av allt detta! Till råga på allt, så vill husfirman flytta alla maskiner och starta markarbetet på måndag, utan att invänta startbesked. Å ena sidan tänker jag, äntligen startar vi. Å andra sidan, börjar vi nu är vi i princip fast med firman.

Till dilemmat hör priset för huset vi fått. Är bättre pris än andra firmor. Drar vi oss ur, har vi inte råd att låta annan ta över med samma bygglov och handlingar. Kan finnas annat företag som klarar men kan ta lång tid att hitta, om vi nu gör det....
 
nybyggaresoder
E elmont skrev:
Som sagt kan dom inte teckna en försäkring torde det bli svårt att krama några pengar ur dom.
Tack för svar!
 
nybyggaresoder
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur avtalet har varit formulerat.

Men i princip låter det som det kan vara ett avtalsbrott, som du borde kunna kräva skadestånd för. Men då måste du stämma firman, om de inte betalar frivilligt. En sådan process kan dra ut på tiden, i värsta fall flera år. Och om du vinner målet (efter med kanske 500 000 i advokatkostnader). Då har firman troligen inga pengar att betala skadeståndet, med. Har de ingen kreditvärdighet för att genomföra ett bygge, så lär de inte betala några skadestånd heller. De sätter firman i konkurs, och fortsätter med nytt namn.
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur avtalet har varit formulerat.

Men i princip låter det som det kan vara ett avtalsbrott, som du borde kunna kräva skadestånd för. Men då måste du stämma firman, om de inte betalar frivilligt. En sådan process kan dra ut på tiden, i värsta fall flera år. Och om du vinner målet (efter med kanske 500 000 i advokatkostnader). Då har firman troligen inga pengar att betala skadeståndet, med. Har de ingen kreditvärdighet för att genomföra ett bygge, så lär de inte betala några skadestånd heller. De sätter firman i konkurs, och fortsätter med nytt namn.
H hempularen skrev:
Nu vet vi ju inte hur avtalet har varit formulerat.

Men i princip låter det som det kan vara ett avtalsbrott, som du borde kunna kräva skadestånd för. Men då måste du stämma firman, om de inte betalar frivilligt. En sådan process kan dra ut på tiden, i värsta fall flera år. Och om du vinner målet (efter med kanske 500 000 i advokatkostnader). Då har firman troligen inga pengar att betala skadeståndet, med. Har de ingen kreditvärdighet för att genomföra ett bygge, så lär de inte betala några skadestånd heller. De sätter firman i konkurs, och fortsätter med nytt namn.
Tack för svar! Ja, du har nog helt rätt att de bara kommer gå i konkurs och starta upp under nytt namn.

Idag fick vi svar att firman inte fått teckna färdigställandeskydd pga svag kredit. Firman har ”löst” det genom att låta elfirman för huset teckna avtalet istället. Firman hävdar att det ska skydda. Har pratat med Gar-bo som de tecknat skyddet hos och de säger att skyddet endast gäller för elen, dvs inte för hela bygget. Jag konfronterade husfirman med informationen, som då säger att vi kan skriva ett avtal om att firman står för att ta över bygger och tvärtom om något av företagen skulle gå i konkurs. Min fru vill häva avtalet. Jag är osäker och vill bara komma igång med bygget. Vi mår väldigt dåligt av allt detta! Till råga på allt, så vill husfirman flytta alla maskiner och starta markarbetet på måndag, utan att invänta startbesked. Å ena sidan tänker jag, äntligen startar vi. Å andra sidan, börjar vi nu är vi i princip fast med firman.

Till dilemmat hör priset för huset vi fått. Är bättre pris än andra firmor. Drar vi oss ur, har vi inte råd att låta annan ta över med samma bygglov och handlingar. Kan finnas annat företag som klarar men kan ta lång tid att hitta, om vi nu gör det....
 
Börjar de med markarbeten innan ni fått startbesked riskerar ni sanktion från kommunen. Vem tror du får det brevet från kommunen? Det hamnar inte hos dina icke kreditvärdiga byggare.

Nej, jag skulle säga att i detta fall är oddsen för en ny tråd: "byggaren gått i konkurs, huset är inte klart" är tyvärr väldigt låga.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
nybyggaresoder nybyggaresoder skrev:
Till dilemmat hör priset för huset vi fått. Är bättre pris än andra firmor. Drar vi oss ur, har vi inte råd att låta annan ta över med samma bygglov och handlingar.
Detsamma gäller å andra sidan om de kursar också. Det är ett i allra högsta grad riskabelt att sätta all sin lit till ett företag vars ekonomiska stabilitet man ifrågasätter.

Kolla i alla fall upp dem på allabolag.se eller liknande, och lägg ett par hundra på att få en ordentlig kreditupplysning på dem.
 
Öppna ögonen och se verkligheten, är priset mycket lägre än vad någon annan har erbjudit så är det troligen för billigt. Och då kommer ni att stå med ett halvfärdigt hus och en konkad byggare. Sedan måste ni ta in en annan byggare för att färdigställa och vips så är kostnaden högre än vad "dom andra" har erbjudit er. Sluta drömma och lyssna på din fru.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Sammantaget låter det som upplagt för katastrof. En firma som har dålig kreditvärdighet, har det oftast för att det fått en smäll i ett eller flera andra projekt. Kunden vägrar betala osv. Det kan å ena sidan bero på att firman blivit blåst (och det är ofta firmans egen bildj. Men mer troligt är att de utfört ett dåligt arbete, som beställaren vägrar betala för, eller förseningsvite osv.

Dvs. dålig kreditvärdighet är en varningsklocka oavsett hur bra garantier man kan få för den rent ekonomiska delen. En bra firma har (nästan ) aldrig kreditproblem. Det är en del av det man tidigt bör sortera på som en referens.

En väg framåt med en dyrare firma, kan vara att göra mer själv, eller senare. Det kanske går att inreda övervåningen senare, själv eller när ekonomin kommer på fötter igen efter bygget. Eller skippa ett ev. garage, bygg det senare osv.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
nybyggaresoder
R Robert-san01 skrev:
Börjar de med markarbeten innan ni fått startbesked riskerar ni sanktion från kommunen. Vem tror du får det brevet från kommunen? Det hamnar inte hos dina icke kreditvärdiga byggare.

Nej, jag skulle säga att i detta fall är oddsen för en ny tråd: "byggaren gått i konkurs, huset är inte klart" är tyvärr väldigt låga.
Tack Robert för svar! Ja, du har rätt och vi är i en enda röra och vi får se hur vi tar oss ur detta.
 
nybyggaresoder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Detsamma gäller å andra sidan om de kursar också. Det är ett i allra högsta grad riskabelt att sätta all sin lit till ett företag vars ekonomiska stabilitet man ifrågasätter.

Kolla i alla fall upp dem på allabolag.se eller liknande, och lägg ett par hundra på att få en ordentlig kreditupplysning på dem.
Tack för tips! Jag får göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.