saigeo saigeo skrev:
  1. Hej,

    Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,

    Weber Genesis II S-310 gasolgrill 61001184 - Gasolgrill - Elgiganten

    Weber Genesis II E310 GBS gasolgrill 61011184 (svart) - Gasolgrill - Elgiganten

    Napoleon - Rogue 425- 1 (hemmy.se)
Denna, har aningens större grillyta https://www.elgiganten.se/product/h...genesis-ii-e310-gbs-gasolgrill-61011184-svart
 
Om man handlar på Hornbach så kan man prismacha mot Elgiganten och få 10% extra rabatt. Då får man tex. en Weber Genesis II E310 för 7200kr just nu.
 
  • Gilla
lamberto och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Får man passa in en fråga om Bluegaz?

Exempelvis
[länk]

Jag tittade på en sån innan jag valde Napoleon. Invändningarna mot just den grillen verkar vara att de keramiska värmeelementen. De som vill vara elaka jämför med att laga mat på spisen. Jag föll för trycket och valde konventionella brännare. Det är ju illa nog att man lämnat den rätta vägen och gått över till gasol...

Duger de till något?
 
Blev visst lite tokigt där. Hoppas du kunde läsa mitt svar. Det bästa hade nog varit om någon som faktiskt grillat på en bluegaz , eller smakat på slutresultatet uttalade sig. Jag var för feg...
 
A
Skip6711 Skip6711 skrev:
Blev visst lite tokigt där. Hoppas du kunde läsa mitt svar. Det bästa hade nog varit om någon som faktiskt grillat på en bluegaz , eller smakat på slutresultatet uttalade sig. Jag var för feg...
Jag vet inte vad jag ska tänka, hade varit fint med någon som testat.
 
Nu är Napoleon Rogue 425 Black Edition startpaket beställd. Får hoppas att den kommer lagom till nästa helg för prövning.
 
  • Gilla
Skip6711 och 2 till
  • Laddar…
Skip6711 Skip6711 skrev:
Kör själv med både Napoleon och Broil King och är nöjd med båda. Grannen har en Weber som han köpte för 2 år sedan och den rostar nu. Det gör inte mina. Min Broilking är 4 år gammal (Broil King Regal S590) Min Napoleon är är också en Rogue 425 men en äldre modell utan sizzlezone (inköpt i år). Så m t p min grannes rosterfarenheter så rekommenderar jag en Napoleon. De känns lite rejälare i konstruktionen jämfört med Broil King i motsvarande storlek (därav mitt köp av en Napoleon till sommarstugan istället för en Broil King)
.
Jag har en Weber Genesis 330 av den gamla modellen. Den har stått utomhus i 6 år. Ser fortfarande ut som ny.
 
  • Gilla
nubb och 2 till
  • Laddar…
Titta på denna video för att se vad du får...
 
Köpte en Napoleon förra året för att ha som snabbalternativ bredvid kammadon. Ranglig konstruktion o underredet passade inte till 100% m grillkammaren. Det sämsta var fettbranden spm uppstod på andra grillningen. I mina ögon helt felkonstruerade avrinningsgaller som snarare samlar upp fettet ovanför brännarna änn att det får rinna ner mellan som på Weber. Sistnämda är betydligt bättre (har haft 6 olika), men dyrare.... . Kom i håg handskar vid montering, många skarpa kanter. Lycka till!
 
saigeo saigeo skrev:
  1. Hej,

    Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,

    Weber Genesis II S-310 gasolgrill 61001184 - Gasolgrill - Elgiganten

    Weber Genesis II E310 GBS gasolgrill 61011184 (svart) - Gasolgrill - Elgiganten

    Napoleon - Rogue 425- 1 (hemmy.se)
Köp en grill där man kan byta ut brännarna som är det första som blir dåligt. Om inte originalbrännarna är av "evighetstyp" så finns det på bättre på tillbehörsmarknaden hos kvalitetsföretag som jobbar med gasol. Fråga där innan köp vilka grillar man rekommenderar, det kan löna sig på några års sikt. Tänk också på att allt kött och all fisk ska anrättas vid måttliga temperaturer, och att försiktig grillning med locket på (barbeque) kan vara det bäata. Plus full gasolsäkerhet förstås.
 
K korthoga skrev:
Jag har en Weber Genesis 330 av den gamla modellen. Den har stått utomhus i 6 år. Ser fortfarande ut som ny.
10 år gammal Genesis 330 här, samma som för dig, ser som ny ut.
En brännare blev utsliten strax innan den 10åriga garantin gick ut, inga konstigheter, bara kontakta inköpsstället som ville ha serienummer och orderbekräftelsen, sen kom ett nytt brännarrör efter nån vecka då det var slut i butik. (y)

Tråkigt om nyare inte håller samma kvalitete.
 
Napoleon alla dagar i veckan!
Har själv en Rogue 525SE
Snabb hög värme, rejäl konstruktion! Kvalitet kostar, men håller länge
 
saigeo saigeo skrev:
  1. Hej,
    K korthoga skrev:
    Jag har en Weber Genesis 330 av den gamla modellen. Den har stått utomhus i 6 år. Ser fortfarande ut som ny.

    Bestämt mig för att köpa en gasolgrill. Jag väljer just nu mellan dessa 3 nedan. Vad skulle ni med erfarenhet rekommendera ?,

    Weber Genesis II S-310 gasolgrill 61001184 - Gasolgrill - Elgiganten

    Weber Genesis II E310 GBS gasolgrill 61011184 (svart) - Gasolgrill - Elgiganten

    Napoleon - Rogue 425- 1 (hemmy.se)
Skip6711 Skip6711 skrev:
Kör själv med både Napoleon och Broil King och är nöjd med båda. Grannen har en Weber som han köpte för 2 år sedan och den rostar nu. Det gör inte mina. Min Broilking är 4 år gammal (Broil King Regal S590) Min Napoleon är är också en Rogue 425 men en äldre modell utan sizzlezone (inköpt i år). Så m t p min grannes rosterfarenheter så rekommenderar jag en Napoleon. De känns lite rejälare i konstruktionen jämfört med Broil King i motsvarande storlek (därav mitt köp av en Napoleon till sommarstugan istället för en Broil King)
.
Har också en Genesis S-330 som står ute jämt utan skydd och har gjort det i 11 år nu. Inga problem med rost eller funktion, knapparna/vredena har bleknat lite bara
 
FredrikR FredrikR skrev:
Tråkigt om nyare inte håller samma kvalitete.
De blev köpta av ett riskkapitalbolag ca 10 år sen, och därefter ska kvalitén ha dalat, påstås det.

Inget jag kan backa upp med fakta på något sätt, har aldrig ägt en weber.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.