Hejsan.

Som titeln förklarar så undrar jag lite över det här med balkskor.

Ska lägga ut ett tralldäck i min trädgård och kommer använda mig av betongplattor spå mark

Eftersom både ramen och regelverket kommer vila på plattor så tycker jag att det känns onödigt med balkskor. Blir lite kaka på kaka. Dessutom så kommer ju hela konstruktionen att vila på balkskorna istället för på plattorna eftersom dem bygger några millimeter. Den enda vinningen jag ser är att man lättare fixerar reglarna i 90 grader och rätt c/c-mått. Men tänker att man borde kunna lösa den biten med ett förstärkt vinkeljärn istället.

Man skulle ju kunna dra in betongplattorna och låta balkskorna "hänga fritt". Men tycker de känns som onödigt arbete.

Är det jag som tänker snurrigt här?
 
Ska du bygga däcket på markplattor behöver du väl varken eller. Däcket behöver inte förankras i plattorna.
Är det fristående lr fäster du något i en fasad också?
Hursomhelst hoppa över både vinklar och skor och bygg det direkt på.
Att du får reglarna i 90 grader är lätt iaf
 
Ne, däcket kommer "flyta" på plattorna. Så där blir det inte några infästningar. Det kommer vara helt fristående.

Det är sant. Har sett nån beskrivning när man lägger rakt ner utan ram också. Men känns som att folk väljer att sätta reglarna i balkskor även när de lägger reglarna direkt på betongplattor. Så tänkte att nån nytta gjorde det kanske. Blir det inte hela konstruktionen stabilare om reglarna sitter ihop med ramen?
 

Bästa svaret

Ja men det går ju lika bra att endast skruva dom genom ramen. Balkskor är ju en fördel om man inte kan skruva igenom och inte vill skråskruva. Men du kommer få det väldigt stabilt ändå när trallen kommer på
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja men det går ju lika bra att endast skruva dom genom ramen. Balkskor är ju en fördel om man inte kan skruva igenom och inte vill skråskruva. Men du kommer få det väldigt stabilt ändå när trallen kommer på
Ok! (y)
Tack för input. Då skippar jag förmodligen både balkskor och vinkeljärn och drar eventuellt in några skruvar istället.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Nissens
C Citro skrev:
Ok! (y)
Tack för input. Då skippar jag förmodligen både balkskor och vinkeljärn och drar eventuellt in några skruvar istället.
Ett tips är att använda plastkilar mellan trä och plattor, så är det lätt att justera höjdmässigt för ev ojämnheter samtidigt slipper du att fukt vandrar upp i reglarna från marken.

Man använder dem parvis och skjuter in dem med spetsarna mot varann. Smidigt.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/armering/armeringsdistanser/plastkil-kl
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Ett tips är att använda plastkilar mellan trä och plattor, så är det lätt att justera höjdmässigt för ev ojämnheter samtidigt slipper du att fukt vandrar upp i reglarna från marken.

Man använder dem parvis och skjuter in dem med spetsarna mot varann. Smidigt.

[länk]
Ser väldigt smidigt ut. Har redan införskaffat duk och stenmjöl så börjar med det. Men blir de för pilligt så kanske jag köper såna här istället. ;)
 
Nissens
C Citro skrev:
Ser väldigt smidigt ut. Har redan införskaffat duk och stenmjöl så börjar med det. Men blir de för pilligt så kanske jag köper såna här istället. ;)
Det ena utesluter ju inte det andra. Duken stoppar nog inte fukten?
Men du får i stort sett steglös höjdjustering med kilarna och riskerar inte fukt nedifrån. Det är ju även smidigt om man behöver justera i framtiden om tjälen ställer till det. :)
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.