N Notum skrev:
Enligt han som var här o gjorde förbesiktningen skulle hela arbetet ta ca 10-12 arbetsdagar
Då ska ju det in på offerten så att du har det skriftligt. Sen om det är rimligt och ett bra pris är en annan sak...
 
  • Gilla
Fjordlund och 1 till
  • Laddar…
Vi fick liknande pris av en annan stor firma för riva och installera nytt kök (ikea) inkl el, vvs, plattsättare, måla väggar och tak, nytt golv och mindre snickerifix. Så låter rimligt.
Vi bor i Sthlm
 
  • Gilla
snorki och 4 till
  • Laddar…
När vi anlitade Peab för att montera stenbänkskiva i vår lägenhet fick vi betala tre dubblat pris jämfört med om vi beställt direkt från stenfirman.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
jag tycker inte alls det är orimligt. Det är rätt många moment som ska utföras.
 
  • Gilla
  • Ledsen
JKonan och 8 till
  • Laddar…
Vi gjorde även en köksrenovering via IKEA's sammarbetspartner (en annan) ca 100 kkr gick det på ink målning av tak och vägg. Mitt råd, ta en offert från minst en till.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
N Notum skrev:
PEAB är IKEA's samarbetes partner i vårt område så därför började vi där då vi för bekvämlighetens skull hade tänkt en typ färdig "paket lösning" för renoveringen, men vi har blivit rekommenderade några lokala hantverkare i området som vi ska be om offert ifrån också så vi kan jämföra.
PEAB är Ikeas samarbetspartner om man väljer att Ikea:s monteringsservice då de är rikstäckande. Det svaret fick vi när vi köpte kök och lät Peab montera det. Gick på ca1 vecka, blev riktigt bra och snickarna va hur suktiga och proffsiga som helst. Möjligtvis lite i det dyrare spannet men jag hade definitivt gjort om det igen
 
  • Gilla
MrNilsdotter och 4 till
  • Laddar…
Vårt kök är ung i samma storlek, vi renoverade själva men tog in elektriker och vvs för en del jobb men vi la ung 100000 kr för material, vitvaror, golv, väggfärg, kakel och vvs+el så att få jobbet gjort av nån annan för 125 000 låter helt rimligt tycker jag.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
25% arvode på material är ocker. Acceptera ej. Kutym för snickare är ca 10-12%. Vvsare och elektriker gömmer ju alltid sina påslag och bakbonusar.... Där kan det ibland vara både 200 och 300% påslag på material.
 
  • Gilla
Monwer Chowdhury och 6 till
  • Laddar…
Albingädda Albingädda skrev:
25% påslag på underentreprenörers arbete och material känns lite i överkant. 15 % skulle jag säga är rimligare. Men det kanske inte blir så mycket löpande arbete på UE? Sen tycker jag att en så specificerad offert ej borde kallas budgetpris utan fast pris. Budgetpris medger ju ofatst en reglering på +/-15%, och i så fall borde man specificera hur mycket pengar per delmoment som ingår.
Om Byggare Bob, som har 65% rabatt hos sin grossist, köper en planka till kund så betalar Bob 35kr för denna planka då listpriset på plankan är 100kr/st.

sen säljer Bob vidare denna planka med 25% påslag till kund och kunden betalar då 44kr.
Kunde. har fått en billigare planka och Bob har fått betalt för sitt arbete, dvs beställt plankan, valt plankan, räknat ut hur många plankor som behövs etc.

Vill man inte betala påslag på material då föreslår jag att man köper materialet själv och försöker hitta en byggare som kommer ut och bygger åt dig, förmodligen kommer du ha ytterst svårt att hitta någon seriös aktör som går med på detta och skulle du hitta någon trots allt så kommer du bli varse om jobbet som ligger bakom all materialhantering samt att det i slutändan inte blev billigare, förutsatt att du inte köpt ditt material på biltema/rusta etc.
 
  • Gilla
Rollik och 18 till
  • Laddar…
Jag skulle personligen inte betala någon för att MONTERA IKEA bänk och överskåp då det är ett lätt jobb (kryssmätning + skruva och slå i några små spikar). Det enda moment jag verkligen kan tycka man behöver en snickare till är att såga till och montera passbitar vid tak etc om du vill ha sådana och täcksidor (om man inte själv har bra verktyg och vana att såga så vitlacken inte chjppar etc). Hur mycket som är rimligt för el och VVS beror mycket på omständigheter och är inget jag kan bedöma. Se i övrigt min tråd om installation av IKEA kök för tips...
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jobbar med köksrenoveringar. Oftast landar vi på 300 tim för totalrenovering av köket på ca 16 kvm golvyta, alltså el/vvs/golv/tak med spotlights/målningen/ och även ventilation.

Själva köksinstallationen tar 100-120 tim.
 
  • Gilla
  • Wow
Paul-Staffanstorp och 8 till
  • Laddar…
Everything depends on the current status and new setup. Is it surface mount to move the wiring, or will they drag in the wall? If surface mount, and behind the fridge, will you be able to push them back all the way? Slapping up lights under the counter can go very fast, but then they don’t look nice. Doing them right with properly secured and hidden wires takes a _lot_ of time.

Fully support getting a local quote. We had a larger kitchen installed and it took about 120 hours all in from a local company. Had the Ballingslöv/stoby guy out to look at a problem with a cabinet, and asked him how long he would have had to install and said 40 hours. I watched the install and there is no way if could have been done in 40 hours to any sort of high standard.

Might be able save some money and build the cabinets yourself. Boring but unskilled labor.
 
R Renoveringsprinsen skrev:
25% arvode på material är ocker. Acceptera ej. Kutym för snickare är ca 10-12%. Vvsare och elektriker gömmer ju alltid sina påslag och bakbonusar.... Där kan det ibland vara både 200 och 300% påslag på material.
Det beror väl på vilket pris man lägger på 25% på? Listpris eller sitt eget rabatterade pris.
 
  • Gilla
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
N Notum skrev:
Vi står inför en stundande renovering av vårt kök där vi tänkt sätta in ett IKEA Bodbyn och låtit deras samarbetspartner PEAB sköta hela arbetet.
I förra veckan vi hade förbesiktning där vi gick genom arbetet och utöver själva köket bad vi de även ta med nytt golv, sätta upp pärlspont & tapet och några andra moment i offerten, visserligen arbete vi kan göra själva men som vi helst vill ha med i hela "köks paketet"

Arbetet skulle ta ca 10 - 12 arbetsdagar

Idag kom offerten - 123 00 före ROT - vilket jag tycker låter fasligt dyrt för vårt relativt lilla kök (ca 15m2)

Vi bad om att få en mer detaljerad offert där varje moment är prissatt men det var inget de kunde lösa på rak arm, men han höftade att EL & VVS låg på ca 25-30 000, bygg-arbeten på 55 000 och till slut själva köket 37 000 som enligt offerten jag bifogat.

Då jag aldrig tidigare varit med om en större renovering/tillbyggnad har jag dålig koll på priser men tycker som sagt detta låter väldigt dyrt, vad säger ni..?
Priset betyder att det är ungefär två och en halv vecka för två gubbar/gummor.
 
Blev färdig med en snarlik renovering igår åt en kund. Pärlspont på väggar och ny takpanel samt IKEA bodbyn kök. Snickeriarbetet tog 116t och jag tar 560kr/t. Snarlik prisbild på totalen, faktiskt förvånad över att PEAB inte var mycket dyrare.

Det skadar aldrig att ta in fler offerter men det såg inte extremt ut.
 
  • Gilla
JKonan och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.