R
T Tomte_i_hus skrev:
100000 kanske

Men nu säger du emot någon annan i tråden. Försäkringsbolaget utreder, kommer fram till att det inte är dolt fel - kommer jag få betala något för ”deras arbete” då?
T Tomte_i_hus skrev:
Så en kostnad på 2 procent av priset är meningslöst att försöka driva?
Men snälla rara
Tror du allt är gratis här i livet.

Du har ett gammalt hus med fukt. Fanns säkert tydliga indikationer.

Har du börjar riva i de så glöm ersättning. Hade jag varit säljaren hade jag slängt på luren.

Du skall åberopa ersättning innan du börjar riva. Anser jag!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
R Rörmokaren84 skrev:
Men snälla rara
Tror du allt är gratis här i livet.

Du har ett gammalt hus med fukt. Fanns säkert tydliga indikationer.

Har du börjar riva i de så glöm ersättning. Hade jag varit säljaren hade jag slängt på luren.

Du skall åberopa ersättning innan du börjar riva. Anser jag!
Innan jag började riva var inte felet upptäckt.

Och nej, jag tror inte att allt är gratis. Om det bara kostar mig 50 000 ska jag strunta i det?
Jag ställer frågor här för att jag vill veta hur det går till.

Det är huset har kostat mig hälsan och alla besparingar. Så jag är ytterst medveten om att allt inte är gratis.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
Det finns som sagt mänga olika former av doldafelsförsäkringar, som ha väldigt olika upplägg.

Den "klassiska" grundformen fr en dolda felsförsäkring, är helt riktad mot säljaren. Den ersätter de ev. skadestånd som säljaren kan dömas att betala för dolda fel, med en mängd olika friskrivningar.

Sedan finns det varianter nära grundtemat, där man delvis riktar in den mot köparen, där köparen uppmanas att rikta skadeståndsanspråk mot försäkringsbolaget direkt. Och olika gradskillnader av liknande modell. Det finns doldafelsförsäkringar som helt riktar in sig på köparen, där köparen tvingas skriva på en friskrivningsklasul mot säljaren som helt fritar säljaren från alla fel, men där istället försäkringsbolaget skall ersätta köparen direkt. Den typen är katastrofalt dåliga för köparen. Säljaren blir helt befriad från ansvar, försäkringen ersätter köparen för en begränsad uppsättning av tänkbara fel, och köparen får dessutom ta självrisken på typ 20 000.

Och så finns det varianter som kombinerar besiktningsmannens ansvar med dolda fel, de ersätter direkt till köparen, dels rena dolda fel, dels fel som bes. mannen borde ha upptäckt. Men även här med en mängd friskrivingar för olika saker som inte ingår i försäkringen.

Du bör titta i köpekontraktet, och ev. informationsblad du kan ha fått vid köpet om hur just den här försäkringen är konstruerad, och vad den täcker osv. Har du inte fått någon sådan information, så är det en ren klassisk doldafelsförsäkring som täcker säljarens risk att bli skadeståndskyldig.
 
R
Vad kostade huset när du köpte det?
När är det byggt?
Varför började du riva som gjorde att du upptäckte det?
 
T
R RalleB skrev:
Vad kostade huset när du köpte det?
När är det byggt?
Varför började du riva som gjorde att du upptäckte det?
5 miljoner
1971
Rev ut badrummet och hittade svarta plankor i taket.
 
Lite hård ton här, känsligt det här med dolda fel.

Att rikta ett krav mot säljaren som i sin tur blandar in försäkringsbolaget kostar dig inget (annat än möjligen din egen tid och en relation med säljaren). Sannolikheten är stor att de kommer vägra betala och det är väl då du måste bestämma dig för om du vill driva saken rättsligt. Det är fortfarande hyggligt sannolikt att du förlorar och då kan det bli groteskt dyrt.
 
T
F fredrik1234 skrev:
Lite hård ton här, känsligt det här med dolda fel.

Att rikta ett krav mot säljaren som i sin tur blandar in försäkringsbolaget kostar dig inget (annat än möjligen din egen tid och en relation med säljaren). Sannolikheten är stor att de kommer vägra betala och det är väl då du måste bestämma dig för om du vill driva saken rättsligt. Det är fortfarande hyggligt sannolikt att du förlorar och då kan det bli groteskt dyrt.
tack jag kommer avsluta innan det blir rättsligt. Men det är inte så att försäkringsbolaget kan säga till mig att det kostar 5000 att utreda ...?
 
T
I egenskap av trådstartare vill jag bara meddela att försäkringsbolaget klassade detta som dolt fel och jag har fått ersättning.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2 och 11 till
  • Laddar…
Underbart att höra. Det borde kännas rätt skönt både att få ersättning för felet och att få visa att alla sura kommentarer du fått här hade fel när de tjatade om att du skulle ge upp.
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
T
Hep Hep skrev:
Underbart att höra. Det borde kännas rätt skönt både att få ersättning för felet och att få visa att alla sura kommentarer du fått här hade fel när de tjatade om att du skulle ge upp.
Summan var inte så hög. Men ändå ett litet plåster på ett stort jävla sår.
 
Vems försäkringsbolag klassade det som dolt fel? Och vem betalade ersättningen?
 
T
S christoffer09 skrev:
Vems försäkringsbolag klassade det som dolt fel? Och vem betalade ersättningen?
Säljaren hade en dolt-fel-försäkring hos ett bolag. Det bolaget klassade detta som dolt fel och betalade
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Grattis!
 
KristinaRT
När detta nu är avgjort och försäkringsbolaget klassade detta som ett dolt fel, skulle du inte kunna ge lite fler detaljer och berätta mer om huset, skicket, hur du upptäckte skadan etc?

Det är oerhört vanligt med frågor om dolt fel, i den absoluta majoriteten av fallen är det inte ett dolt fel (av olika anledningar). Det hade varit informativt att få veta mer om ett fall där försäkringsbolaget faktiskt klassade det som ett dolt fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T
KristinaRT KristinaRT skrev:
När detta nu är avgjort och försäkringsbolaget klassade detta som ett dolt fel, skulle du inte kunna ge lite fler detaljer och berätta mer om huset, skicket, hur du upptäckte skadan etc?

Det är oerhört vanligt med frågor om dolt fel, i den absoluta majoriteten av fallen är det inte ett dolt fel (av olika anledningar). Det hade varit informativt att få veta mer om ett fall där försäkringsbolaget faktiskt klassade det som ett dolt fel.
Hej,

Jag försöker återkomma med lite detaljer inom kort.
 
  • Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.