Hej,

Jag ska renovera pannrummet som har betonggolv och göra om det till Tvättstuga.
Tanken är att lägga tätskikt på golvet samt klinkers.

Det finns redan en golvbrunn där enligt bilden nedan (allt är inte smuts, det bruna sitter som berget).
Behöver jag göra något särskilt med denna golvbrunn vid denna renovering när jag ska sätta klinkers på golvet?

Tack på förhand
 
  • Gammal golvbrunn i betonggolv med avtaget lock och synlig smuts/avlagringar runt kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv upp brunnen och byt den och avloppsröret i alla fall så långt att du kommer in i nästa rum. Helst hela avloppet när du ändå är igång. Källare i gammalt hus? Skippa tätskick, ta bort all plastfärg och sätt kaklet direkt på betongplattan så att markfukten kan vandra fritt så du slipper problem på grund av innestängd fukt.

Byter du inte avloppet nu kommer du ångra dig när du blir tvungen att riva upp "nya tvättstugan" när avloppet rostar igenom, har du haft hem en spolbil och filmat avloppsrören?
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Riv upp brunnen och byt den och avloppsröret i alla fall så långt att du kommer in i nästa rum. Helst hela avloppet när du ändå är igång. Källare i gammalt hus? Skippa tätskick, ta bort all plastfärg och sätt kaklet direkt på betongplattan så att markfukten kan vandra fritt så du slipper problem på grund av innestängd fukt.

Byter du inte avloppet nu kommer du ångra dig när du blir tvungen att riva upp "nya tvättstugan" när avloppet rostar igenom, har du haft hem en spolbil och filmat avloppsrören?
Hej,
Riv upp hela brunnen låter som att jag måste ta bort stor del av golvet? Att byta ut hela avloppet är inget alternativ i nuläget dessvärre.

Det är en enplansvilla. Just denna del är på en gjuten platta. Är det ändå.voltoft att den kan andas? Jag tänker att jag måste ha något tätskikt ifall läckage sker? Är inget fuktskydd längst väggarna bakom listerna bla.

Nej ingen har kollat i avloppet. Det kanske åtminstone är värt att göra så man ser skicket!
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.