Bor i ett 70-tals enplanshus (Skanska) med sinusformade eternit pannor.
Har länge funderat på att ta bort dessa och ersätta med något annat. Dels för att spikskallarnas tätningar är borttorkade och dels för hälso aspekten på asbesten. Många menar ju att pannorna kan erodera och ändå avge skadliga fragment fast man inte kapar och skär i dem (damma)?
Har läst allt som gäller angående sanering och borttagning men min fråga är vad man skall ersätta dem med?
Taket är svagt lutande (ca 1800mm i nocken) och undertaket består endast av sunkiga masonit skivor som just nu är fuktiga pga. töande snö som blåst in under pannorna..............suck!
Har hört med grannar etc. att takstolar m.m. är för klena för att hålla för ett tungt tegelpanne tak.
Fått tips om bl.a. plåt pannor som skall likna de befintliga eternit pannorna men är detta det bästa? Finns det ingen annan typ av panna/platta man kan nyttja?
Har för mig jag hört om en panna som påminner om eternit men som är av ett ny miljövänligt material?
Givetvis kommer undertaket att renoveras med rekommenderat takpapp eller vad som nu behövs i samband med takpanne bytet.

Tacksam för tips!
 
I
Förr fanns ett material som liknade P6 och ännu mer P8-eternitplattor (siffran anger antalet korrugeringar på en plattbredd). Det var gjort av pressad papp och asfalterat. Hette Onduline. Jag vet inte om det fortfarande tillverkas, men det var ett bra material med hållbarhet cirka 40 år. Det klarar din takstolar.

Annars är plåt det bästa, men med den nackdelen att det har noll i friktion så att all snö rasar av och slår sönder blomsterrabatterna längs husets långsidor. Kan också upplevas som bullrigt för det hörs ganska tydligt när det regnar ute. Därtill kan det skärma av event. TV-antenn om den är placerad inne på vinden.

Plåt finns både sinus- och trapetskorrugerad. Välj det första. Det finns även som mönster (falskt 'taktegel'). Kolla t.ex. på LINDAB-pannan. (Det finns fler fabrikat än det.)
 
I
P.S.

Eller varför inte slänga på nytt vattentak av råspont när du ändå ska plocka bort träfiberskivan som är uppblötad? Ett inte alltför omfattande arbete.

Då måste du täcka med underlagspapp på 'träbonnen' och sen lägga traditionellt papptak med vådorna parallellt takfoten. Men vill du ha lite lyxigare utseende på kåken kan du lägga shingelpapp så att det liknar ett skiffertak.
 
Du kan ju kanske byta till fibercementskivor med exakt samma utseende som du har idag men utan asbesten!

http://www.ivarsson.se

Vet dock inte vad de säger idag om krav på taklutningar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.