Använder också spyderco sharpmaker. Fungerar fint, är lättanvänd och knivarna blir ordentligt vassa. Har lite blandade knivar, några japanska bättre och några budgetknivar från Ikea sen studenttiden. Alla brukar blir bra. Har tänkt jag skulle skicka iväg till knivbrev någon gång för att jämföra, men det brukar bli tillräckligt bra så jag sen inte orkat skicka iväg dem...
 
J
mattiasp mattiasp skrev:
Sharpmaker är väldigt lättjobbad. Men mjuka, rostfria skräpknivar är som vanligt hopplösa. Använd inte Sharpmaker på japanska laminerade knivar med knallhård kolstålsegg (de dyra finknivarna som inte finns i den vanliga handeln). Det blir för hög punktbelastning och man får urflisningar på en mikroskala. Jag har testat och kollat i mikroskop.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar men jag gissar på att jag har en eller flera knivar som ev kvalar in. Vad är problemet i längden och vad bör man göra istället?
 
Slipsten är lätt att jobba med, även en ovan klarar av att slipa en kniv hyggligt vass på dessa. Högre krav kräver lite handlag men det kommer efter lite övning.
 
Körde 5 knivar till på Tormek T4, bla två japanska kockknivar som jag inte vågat mig på att slipa tidigare men nu gjorde jag det. Ytterligare ett plåster gick åt... man förstår inte hur vasst det blir eller iaf jag gör inte det. Fullkomligt bisarrt vasst. Perfekt resultat blev det, det är den stora fördelen med Tormek att man kan ställa in exakt eggvinkel som man vill ha det och lätt att köra denna ända ut i spetsen på kniven.

Laminerat stål och extremt hårt stål i kärnan, eggarna såg för jävliga ut även med blotta ögat, ordentligt naggade. Men nu blev de som nya eller egentligen bättre än någonsin. Slipningen med vattensten ger en fantastiskt bra grund. Kanske man kan köra med sk japansten med 4000 grit men jag körde bara med den vanliga stenen som följer med, man kan köra 250 grit eller 1000 med en stenomställare.

Den riktiga vassheten och eggkvaliteten kommer av bryningsproceduren, man har bryningspasta på en inoljad lädertrissa i Tormeks system. Otroligt effektiv procedur tar väldigt kort tid att få en egg som inte hakar upp sig på tex en nagel eller vad man testar med. Dvs skalpell-kvalitet.

För den som liksom jag snålar en smula, väljer Tormek T-4 (helt ok) så har jag ett tips.

Man kan limma på ett par starka neodynium-magneter på utsidan av vattenbaljan för att fånga upp järnpartiklar som annars sätter igen slipstenen onödigt fort. Sedan när man är klar med dagens göromål så torkar man bara av järnfilspånsklutten med en trasa.

Neodymmagneter fästa på sidan av en vattenbalja för att samla järnpartiklar vid slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipsten med järnpartiklar och neodymmagneter används för att fånga upp spån i en vattenbalja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart vattenbalja från Tormek T4 och använda pappersnäsdukar med sliprester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K_arlstrom och 6 till
  • Laddar…
Tittade på deras Youtube och det ser ju onekligen väldigt enkelt ut.
Är det lika enkelt i verkligheten?

Nu känns ju 4-5000 väl mycket för att slipa 4-5 knivar...
Har varken stämjärn eller hyvlar...
 
nino nino skrev:
Är det lika enkelt i verkligheten?
Det är "enkelt" men betydligt mer omständligt än bara ett par stenar. Man ska släpa fram maskinen och fylla med vatten och hålla på med jiggar...

Första gången jag körde Tormek så blev knivarna klart bättre än nya (med råge) men fortfarande inte bra. Eggvinkeln blev inte samma hela vägen ut. Jag naggade handtagen lite i framkant. Yttersta spetsen är svår att få bra. Och eftersom den är så bökig så drar jag mig från att ta fram den, så knivarna får gärna förfalla lite, och träningen blir inte regelbunden. Drar oftare några drag på frihand på en diamantplatta när jag tycker att det är för risigt på skärpefronten...
 
När det gäller knivspetsen så kräver det litet träning på någon gammal skitkniv innan man ger sig på finknivarna. Tricket är delvis att jiggen ska vara monterad i linje med knivspetsen men det är mer grejer att tänka på. Såg en streamad livesession för ett tag sedan som var riktigt bra, det var några killar från Tormek som gick igenom hela processen.

Håller med om att det är litet overkill om man bara har ett par köksknivar att slipa men har man dessutom en massa saxar, yxor, stämjärn etc så kan det vara värt. Kan inte påstå jag använder den ofta, max en gång om året men då går jag igenom en rejäl bunt med knivar på en kväll. Litet meditativt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tittade på deras Youtube och det ser ju onekligen väldigt enkelt ut.
Är det lika enkelt i verkligheten?

Nu känns ju 4-5000 väl mycket för att slipa 4-5 knivar...
Har varken stämjärn eller hyvlar...
Ännu...?! ;)

Skämt åsido. vi har en föregångare till den här, fast med 2 sliphjul, tycker den gör ett bra jobb.
Väldigt lättanvänd, fylla lite vatten, sen dra med "lagomt" tryck.
MinoSharp Våtslip Plus MC-550 knivslip med två sliphjul på onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krysstål

Enklaste och bästa sättet för den med mindre vana...
 
R rodntrot skrev:
Krysstål

Enklaste och bästa sättet för den med mindre vana...
Menar du såna där grejer med dubbla korslagda skär av volframkarbid? Funkar hyfsat på enklare hantverkarknivar för att lösa akuta skärpeproblem men förstör eggen på knivar av hårdare stål, det blir mer som en sågtandad egg.

___

Sedan finns ju diverse varianter av diamant-trissor, råkade klicka på en annons som dök upp men det verkar ju fullkomligt fantastiskt. Kolla de japanska kockknivs-exemplen ”före och efter” en bit ner på sidan det är ju knappt man tror sina ögon vad som kan åstadkommas på typ 30 sekunder i denna slipgrunka ”Senzu sharpener”: https://getsenzusharpener.com/blog/...MIqoX4lJqF8AIVTuCyCh03yABUEAEYASAAEgKuX_D_BwE

Inget jag testat men vore kul om någon gjort det.
 
Måste säga att de japanska kockknivarna är intressanta med sin extrema eggvinkel. Här en Yaxell Ran. Testade just att släppa ner en körsbärstomat på eggen från ca 4 dm höjd, den delades prydligt i två halvor i ett extremt rent snitt.

Då är det vasst... inte att undra på att det gick åt några plåster igår för det behövs knappt någon skärande rörelse alls, det delar bara vid kontakt.

Testade samma på en annan av de nyslipade knivarna, en favorit den också som är litet mera robust i stålet (något mjukare stål) och ”europeisk” slipvinkel: OBH Nordica Arctic. Supervass den också men här stannar körsbärstomaten halvvägs ner på eggen
 
Jag har slipat om mina Frost knivar till japansk slipvinkel på Sharpmakern. Har man ett sämre stål blir det kanske inte bra men Frost har ju samma stålkvalitet som de japanska rostfria knivarna så det går alldeles utmärkt.
 
Tomture61
nino nino skrev:
Kan det här duga för att skärpa upp köksknivarna?
Har aldrig slipat någon förut, bara dragit med skärpstål eller vad en sån rund metall grej heter.

Är inte ut efter att skära papper eller släppa tomater på eggen...

[bild]
Det som är mycket svårt med våtslipstenar är att hålla rätt vinkel till eggen på kniven .
Tror det krävs många års träning .

Detta köpte jag https://www.banggood.com/Sharpener-...-1678882.html?cur_warehouse=CN&rmmds=category
En RUIXIN PRO fastvinkel knivslip med en kniv monterad och fyra olika slipstenar i graderingar från 120 till 1500.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har aldrig haft så vassa knivar + mycket lätt att ställa i ordning för slipning .
Finns stenar att köpa till , tex diamantbrynen eller stenar upp till 6000 - 8000 grid
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Ja men det följer väl med nån typ av guide för att hålla vinkeln?
Har ju blivit ruskigt sugen på en tormek så klart :)

Men tror jag provar med sten först, bör ju inte bli sämre?

Har för mig att jag sett att tormek har varit billig ibland, men det har kanske varit utförsäljning sv nån butik?
 
nino nino skrev:
Ja men det följer väl med nån typ av guide för att hålla vinkeln?
Har ju blivit ruskigt sugen på en tormek så klart :)

Men tror jag provar med sten först, bör ju inte bli sämre?

Har för mig att jag sett att tormek har varit billig ibland, men det har kanske varit utförsäljning sv nån butik?
Guide?
Till vanliga våtstenar har man sina händer som guide. Går förvånansvärt bra om man bara vågar testa.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.