Jag eldar med framgång och har golvvärme matat med från en 2kW frånluftsVP. Givetvis har jag kopplatur rumstermostaterna som man skall göra (Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!.) och reglerar värmen med värmekurvan. I
nte riktigt sant när det är kallt...jag har blockerat eltillskottet och eldar i kaminen när det blir lite ruggit och kallt inne, det är jättemysigt.:) Pumpen orkar ju då inte riktigt med att hålla tempen uppe.

Pumpen förser 85m2 golvvärme i plattan och på övervåningen (45m2) sitter elradiatorer. :(
 
Vissa kalkyler man ser här på forumet säger att ett hus på låt säga 180 kvm kräver 8 kW. Men det gäller väl ändå äldre hus tunn isolering?
Jag skulle vilja veta engeribehovet för ett nytt välisolerat hus, det borde lligga på under hälften av gamla korsdragskåkar, eller?
 
haddirajan skrev:
Vissa kalkyler man ser här på forumet säger att ett hus på låt säga 180 kvm kräver 8 kW. Men det gäller väl ändå äldre hus tunn isolering?
Jag skulle vilja veta engeribehovet för ett nytt välisolerat hus, det borde lligga på under hälften av gamla korsdragskåkar, eller?

Vi har räknat fram detta, då har vi räknat lite högt:

170kvm nybygge nu i höst, huset kräver ca 8-8,5kW
Varje rum behöver 50kW * 170kvm = 8500W = 8,5 kW
 
danny_falun skrev:
Varje rum behöver 50kW
Hmm vadå, antar att varje kvadrat kräver 50 watt då eller?

Låter lite mycket om du frågar mig. Låt säga ett mindre sovrum på 10 kvm. Det skulle då kräva 500w i kontinuerlig uppvärmning, är det korrekt?
 
haddirajan skrev:
Hmm vadå, antar att varje kvadrat kräver 50 watt då eller?

Låter lite mycket om du frågar mig. Låt säga ett mindre sovrum på 10 kvm. Det skulle då kräva 500w i kontinuerlig uppvärmning, är det korrekt?
Oj jag kanske skrev fel, varje rum kräver 50W måste det vara!
 
danny_falun skrev:
Oj jag kanske skrev fel, varje rum kräver 50W måste det vara!
Nu kanske du skrev fel igen?

8500w/50w= 170 rum !!!!!

Wow, du värmer ditt slott billigt Denny! :)
 
haddirajan skrev:
Nu kanske du skrev fel igen?

8500w/50w= 170 rum !!!!!

Wow, du värmer ditt slott billigt Denny! :)
Humm nu skall vi försöka få ordning på mina beräkningar!

50w/m2 skall det vara!

Och då blir det 50w/m2 * ytan 170kvm2 = 8500W = 8,5kW !

Se exempel!

Vid nybyggnation använder vi oss av husets toppeffekt för att beräkna hur stor värmepumpen måste vara.

Om man inte vet toppeffekten (t.ex. om huset inte är helt färdigritat) kan man göra en överslagsberäkning utgående från ytan och en faktor för watt/m2
Ytan vet man, låt oss säga 150 m2 som exempel.

Faktorn har typiskt värden från 40 till 60. Faktorn 40 kan användas för bra isolerade hus, normala fönsterytor, syd- eller mellansverige. Med sämre isolering, större fönsterytor, lägen i norra Sverige stiger faktorn upp mot 60.

Låt oss anta att vi väljer faktorn 50. Vi mutiplicerar nu ytan med faktorn, 150*50 = 7 500. Detta svar är i sorten watt, och svaret måste divideras med 1000 för att få kW. Således 7 500/1 000 = 7,5 kW som då är husets uppskattade toppeffekt.
Nu blev det väl rätt !
 
Haha, duktig ponke!
Ok, jag förstår!
Men jag tycker ändå att det låter som ett alldeles för högt värde för nybyggda hus, har inte husfabrikanterna lärt sig mer än så på alla år, det är ju inte revolutionerande siffror jämfört med vårt hus från 61 med treglasfönster.
 
haddirajan skrev:
Haha, duktig ponke!
Ok, jag förstår!
Men jag tycker ändå att det låter som ett alldeles för högt värde för nybyggda hus, har inte husfabrikanterna lärt sig mer än så på alla år, det är ju inte revolutionerande siffror jämfört med vårt hus från 61 med treglasfönster.

Ja, jag håller med dig att det inte gått mer framåt på den sidan!
 
haddirajan skrev:
Men jag tycker ändå att det låter som ett alldeles för högt värde för nybyggda hus, har inte husfabrikanterna lärt sig mer än så på alla år, det är ju inte revolutionerande siffror jämfört med vårt hus från 61 med treglasfönster.
Ja man blir inte imponerad direkt utan snarare besviken..

Mitt hus från -73 på 215m2 med 5" väggar o självdragsventilation behöver ca 11 kW då det kryper ner mot -30°, Nu sitter det nya 3glas fönster på kåken men jag tror det är 300-350 mm isolering i taket så inte är husen idag så mycket energisnålare än förr..

För att få bättre isolerade hus måste man nog bygga lösvirkes o isolera ordentligt själv el välja t,ex villavarm som har 34 cm isolering i vägg o 50 cm i tak, Många kataloghus har 19 cm i vägg..
 
50W per kvm är ju ett ungefärligt värde för vad som kan behövas när man har toppeffektbehov. För att få en mer rättvisande siffra för ett specifikt hus bör man få sådant beräknat. Då tas hänsyn tilll var i sverige, isolering, grundläggning, fönsteryta och liknade.

Om pumpens uteffekt är 80% av toppeffektbehovet så klarar den av att hantera mer än 90% av uppvärmningsbehovet.
 
Jag kollade i specen på det Lyckan vi skall köpa.
240 mm isolering i yttervägg, och 380 mm i ryggåstaket. Detta tillsammans med 3-glas borde ge mindre energiåtgång än gamla hus.
Det teglade hus vi bor i idag (byggår -61) har en yttervägg som är ca 22 cm tjock, varav ca 7-8 cm är tegel. Resterande 15 cm är innerväg, isolering och tapet. Detta borde ju läcka som ett såll, men vi värmer upp 150 kvm + 30 kvm garage på 17000 inkl. hushållsel.
Detta gjort med Nibe 1230-8 och 170 meters borrhål, och vi kostar även på oss att köra kyla på sommaren. Garaget är eluppvärmt...
Vanorna är inte snåla utan datorer och tv är oftast på.
 
Huskul skrev:
Bygger lika stort o med samma värmelösning som du. Se upp för att använda kaminen för mycket om du har golvvärme för den har svårt att balansera och du har fördröjning i den vattenburna värmen. De vi pratat med som säger sig kunna detta med värme menar att om man har en IVT495 med kollektor slang och golvväme så är kaminen i princip bara till för myseldning. Du tjänar inget på att kaminelda.
Jag skulle vilja påstå att det är ett totalt felaktigt påstående!

Jag har en 495:a och jag eldar även i kamin. Jag tjänar ca 1.000 - 2000 kwh år på att elda. Ändå håller jag en hög temperatur inne - 23-28 grader vid eldningen.

Allt hänger naturligtvis på att du justerar in din värmepump och rumstermostater på rätt sätt.

Mitt 1-planshus på 210 kvm tar 11.500 kwh/år. inkl hushållselen. Jag bor i Skåne.
 
Skulle vilja instämma med föregående talare. Tror att påståendet myseldande kommer ifrån 495:ans utegivare som inte påverkas och därmed inte sänker framledningstemperaturen om man så skulle tända på en majbrasa inne. Om man som Spiderman har justerat sin pump så att han har en låg framledningstemp från pumpen och sedan använder kaminen som "spetsvärmare" så kan man spara många sköna tusenlappar.

Krämar man däremot på med en hög värmekurva på pumpen och kamin samtidigt så får man säkert tokvarmt inne!
 
matbr107 skrev:
Skulle vilja instämma med föregående talare. Tror att påståendet myseldande kommer ifrån 495:ans utegivare som inte påverkas och därmed inte sänker framledningstemperaturen om man så skulle tända på en majbrasa inne. Om man som Spiderman har justerat sin pump så att han har en låg framledningstemp från pumpen och sedan använder kaminen som "spetsvärmare" så kan man spara många sköna tusenlappar.

Krämar man däremot på med en hög värmekurva på pumpen och kamin samtidigt så får man säkert tokvarmt inne!

Kunde inte sagt det bättre själv!! PRECIS så använder jag min 495:a - optimalt! :)

Det är "den lägsta möjliga framledningstemperaturen" som spar sköna slantar! En för hög värmekurva/framledningstemperatur = kasta pengarna sjön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.