Vi håller på att planera husbygge och har fastnat för att trätjära fasaden. Tycker dock att det är svårt att hitta bilder på dels olika "kulörer" samt hur fasaden åldras med tiden. Finns det någon här som kan dela med sig med bilder på tjärade fasader? Obs: är inte intresserade av tjärvitrol som, vad jag förstår, blir grått med tiden. Vi tänker oss mörkbrun/svart fasad. Har förstått att en gång tjära, alltid tjära, samt att måla under rätt väderförhållanden. Några andra tankar och tips ni har kring ämnet?
 
Det kommer att lukta
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det kommer att lukta
Mycket och länge.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Gott!
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Mycket och länge.
Ja kolla bara på Kiruna kyrka där man fick byta allt pga lukten.
Jag avråder starkt från att måla med tjära
 
  • Gilla
Zkalman
  • Laddar…
Det verkar som att tjärprodukter är på stark frammarsch (eller kanske återkomst) även när det gäller vanliga bostadshus.

Om ni vill ha tjära så kan ni även överväga att använda sk "roslagsmahogny" istället. Eftersom det är tjära utblandad med linolja och terpentin så blir den mycket mer tunnflytande, lättare att lägga på och torkar på några dagar.
Det går att tillsätta pigment för att få den mörkbrun eller svart.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det verkar som att tjärprodukter är på stark frammarsch (eller kanske återkomst) även när det gäller vanliga bostadshus.

Om ni vill ha tjära så kan ni även överväga att använda sk "roslagsmahogny" istället. Eftersom det är tjära utblandad med linolja och terpentin så blir den mycket mer tunnflytande, lättare att lägga på och torkar på några dagar.
Det går att tillsätta pigment för att få den mörkbrun eller svart.
Tack! Vi har läst på lite om detta men ändå lutar det åt äkta trätjära. Ska läsa på mer... Hur är det med doften/lukten av roslagsmahogny? Mildare?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det kommer att lukta
Jo, detta är vi medvetna om.
 
Jag vet inte hur mycket mildare lukten blir, det är ju tjäran som luktar starkast och i rm så är den ju utspädd med lika delar linolja och terpentin.

Jag ska behandla all fasadpanel till en fjällstuga, men i det fallet så behandlas all panel lång tid innan den ska monteras så lukten är inte ett problem.

Personligen tycker jag inte att det luktar illa, men under själva målningen bör man använda mask för att skydda sig.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag vet inte hur mycket mildare lukten blir, det är ju tjäran som luktar starkast och i rm så är den ju utspädd med lika delar linolja och terpentin.

Jag ska behandla all fasadpanel till en fjällstuga, men i det fallet så behandlas all panel lång tid innan den ska monteras så lukten är inte ett problem.

Personligen tycker jag inte att det luktar illa, men under själva målningen bör man använda mask för att skydda sig.
Tack för dina reflektioner! Vi har en förhoppning om att kunna göra som du, att måla fasadbrädorna några månader innan dom sätts upp. Får se hur det blir till slut.
 
I det fallet så bör ju inte lukten behöva vara ett problem öht.

Jag bodde tidigare i ett hus med en 100m2 altan som behandlades varje vår med tunn tjära. Det luktade som ett gammalt båtvarv i hela kvarteret ett par dagar, men inne i huset var det aldrig något problem med lukt.
 
G Gabbe1 skrev:
I det fallet så bör ju inte lukten behöva vara ett problem öht.

Jag bodde tidigare i ett hus med en 100m2 altan som behandlades varje vår med tunn tjära. Det luktade som ett gammalt båtvarv i hela kvarteret ett par dagar, men inne i huset var det aldrig något problem med lukt.
Låter ju toppen! Men vi ska verkligen läsa på ordentligt innan vi väljer tjära. Det går ju som sagt inte att ångra sig sedan.
 
På Ausons hemsida finns flertalet bilder på projekt där deras tjärprodukter använts.
Tjärlekshus – Tjärlek (tjarlek.se)

Kollage av byggnader behandlade med tjärprodukter, inklusive stugor och moderna hus i olika miljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
splinter splinter skrev:
På Ausons hemsida finns flertalet bilder på projekt där deras tjärprodukter använts.
Tjärlekshus – Tjärlek (tjarlek.se)

[bild]
Ah! Toppen, tack.
 
T
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja kolla bara på Kiruna kyrka där man fick byta allt pga lukten.
Jag avråder starkt från att måla med tjära
Fast å andra sidan är allt byggt av träflis även taket , sedan att den hållit i nästan 100 år innan renovering. bevisar att tjäran fungerar. tror inte du hittar någon färg som klarar av ens halva den tiden, speciellt på tak.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.