Hej! Ny medlem sedan idag och jag skulle behöva hjälp i en fråga jag inte kan släppa tanken på. Jag och min sambo har precis köpt en hus. Övervåningen "har satt sig", enligt besiktningsmannen troligtvis pga att det ligger i ale/västra Götaland och är byggt på blålera. Sättningen ska ha skett för länge länge sen. Huset är byggt 1943 och är ett gammalt bageri. Ugnen är inte kvar.
Jag har dock fått tag på ursprungsritningarna av huset och har en gnagande känsla av att en bärande vägg måste ha rivits på entréplanet och är nu livrädd att sättningen beror på det. Är lika livrädd över vad det innebär framgent. Snälla hjälp en totalt okunnig!


Skickar med de bilder jag har.
1. Entréplanet förr
Ursprungsritning från 1943 av ett gammalt bageri med markerade områden för butik, ugn och lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Bild som kanske behövs?
Gamla tekniska ritningar av ett hus med fasadvy och sektionsskiss, tidigare bageri från 1943.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Bild på hur entréplanet ser ut idag. Väggen som gått vid murstocken är tillsynes flyttad?
Ursprungsritning av entréplan till ett hus byggt 1943 med markerade rum som WC, Bageri, Lager och Butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägger till ritning på övervåningen och källaren också
Arkitektonisk ritning av andra våningen i ett hus med rum, bad och hall markerade, daterad Göteborg i september, av A. Larsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av en källarplan med markeringar och anteckningar, möjlig renoveringsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det ser inte bra ut om väggen som på originalritningen är fondvägg i butiken har tagits bort utan att ersättas av en balk. I plankhus från den tiden ligger ofta golvbjälkarna omlott på ganska långa sträckor. Det är inte alltid som det märks direkt att man tagit ner en bärande vägg. Har du mätt upp sättningarna?
 
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det ser inte bra ut om väggen som på originalritningen är fondvägg i butiken har tagits bort utan att ersättas av en balk. I plankhus från den tiden ligger ofta golvbjälkarna omlott på ganska långa sträckor. Det är inte alltid som det märks direkt att man tagit ner en bärande vägg. Har du mätt upp sättningarna?
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det ser inte bra ut om väggen som på originalritningen är fondvägg i butiken har tagits bort utan att ersättas av en balk. I plankhus från den tiden ligger ofta golvbjälkarna omlott på ganska långa sträckor. Det är inte alltid som det märks direkt att man tagit ner en bärande vägg. Har du mätt upp sättningarna?

J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det ser inte bra ut om väggen som på originalritningen är fondvägg i butiken har tagits bort utan att ersättas av en balk. I plankhus från den tiden ligger ofta golvbjälkarna omlott på ganska långa sträckor. Det är inte alltid som det märks direkt att man tagit ner en bärande vägg. Har du mätt upp sättningarna?
Tack! Precis den mannen jag önskade skulle se mitt inlägg. Hm.. nej jag tänker det. Vi har inte flyttat in ännu och jag vet inte heller vad "mätt upp sättningen" betyder. Vi får undersöka hur det ser ut med bjälkar och ta dit någon som vet mer än vi helt enkelt. Men var det den enda bärande väggen tror du?
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ja, det ser inte bra ut om väggen som på originalritningen är fondvägg i butiken har tagits bort utan att ersättas av en balk. I plankhus från den tiden ligger ofta golvbjälkarna omlott på ganska långa sträckor. Det är inte alltid som det märks direkt att man tagit ner en bärande vägg. Har du mätt upp sättningarna?
 
Vad är det som har satt sig?
Grundmuren? Mellanbjälklag?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det som har satt sig?
Grundmuren? Mellanbjälklag?
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det som har satt sig?
Grundmuren? Mellanbjälklag?
Ja det är ju en fråga man borde ställt sig såklart.. Golven lutar in mot murstocken i två av rummen på övervåningen. Och det går en spricka på ca 1 meter på en yttervägg, som syns från insidan - inte utsidan. Om det hjälper dig att avgöra?
 
I den borttagna väggns förlängning, i det som var bageri, finns redan från början en balk i taket. Några andra bärande väggar tror jag inte finns i bv. Med hjälp av laser kan man få en ganska bra uppfattning om höjdskillnader hos ett golv.
 
Emst Emst skrev:
Ja det är ju en fråga man borde ställt sig såklart.. Golven lutar in mot murstocken i två av rummen på övervåningen. Och det går en spricka på ca 1 meter på en yttervägg, som syns från insidan - inte utsidan. Om det hjälper dig att avgöra?
Att hus byggda på lera sätter sig är att räkna med.
Men börja med att mäta upp huset för att kunna avgöra exakt vad som har satt sig.
Låter inte helt omöjligt att det saknas en vägg där faktiskt.
 
J justusandersson skrev:
I den borttagna väggns förlängning, i det som var bageri, finns redan från början en balk i taket. Några andra bärande väggar tror jag inte finns i bv. Med hjälp av laser kan man få en ganska bra uppfattning om höjdskillnader hos ett golv.
Okej! Tack för svar och din tid
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att hus byggda på lera sätter sig är att räkna med.
Men börja med att mäta upp huset för att kunna avgöra exakt vad som har satt sig.
Låter inte helt omöjligt att det saknas en vägg där faktiskt.
Okej, ja vi får ta dit nån som kan mer än oss. Tack för ditt svar och din tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.