Hej alla kunniga,

Ska börja byta ut en del av min panel i sommar. Har en gammal timmerstomme som i dagsläget är isolerad med glasfiberull, sen kommer luftspalt - panel

Har ingen ångspärr eller vindpapp.


Tänker fortsätta med endast isolering då det funkar hittills. Tänker mig träfiber? Vilken är bäst och enklast att hantera?

Mvh
 
Ska du isolera ytterligare utanpå glasullen, eller har du tänkt att byta befintlig glasull mot träfiber?

Om glasullen inte är av typen västkustskiva så behövs vindpapp el motsvarande utanpå isoleringen, annars gör den inte mkt nytta när det blåser.

Vet tyvärr ej om det är ngn skillnad hanteringsmässigt på olika fabrikat.
 
Idag ligger glasull med någon slags papp direkt mot stommen. Pappan är spröd och spricker vid minsta beröring och har en hel del hål efter möss genom åren.

Tänker alltså ta bort glasullen och byta mot nåt annat. Någon form av skivor vore enklast och bäst tror jag..
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Oavsett vilken träfiberisolering du väljer, se till att fasaden är gnagarsäkrad.
 
Mkt intresserad av vad du väljer!
 
T Timmerö skrev:
Mkt intresserad av vad du väljer!
Blir isover fasadskiva med direkt mot stommen. Stommen ser fin ut när jag river, gamla isolering har suttit sen 70 så jag fortsätter på ett "vinnande" koncept.
 
P Papabomba skrev:
Blir isover fasadskiva med direkt mot stommen. Stommen ser fin ut när jag river, gamla isolering har suttit sen 70 så jag fortsätter på ett "vinnande" koncept.
Ok! Hur kommer väggen vara uppbyggd i övrigt, något vindskydd?

Har precis öppnat upp en timmervägg som hade glasfiberull och plast på insidan, med mögel på insidan av timret :(
 
T Timmerö skrev:
Ok! Hur kommer väggen vara uppbyggd i övrigt, något vindskydd?

Har precis öppnat upp en timmervägg som hade glasfiberull och plast på insidan, med mögel på insidan av timret :(
Kommer inte ha nåt extra vindskydd. Skivorna får vara enda skyddet, upplever de som rätt täta och vind i sig är inget problem för oss, bra för ventilationen ;)
 
  • Gilla
Carrolivet
  • Laddar…
P Papabomba skrev:
Kommer inte ha nåt extra vindskydd. Skivorna får vara enda skyddet, upplever de som rätt täta och vind i sig är inget problem för oss, bra för ventilationen ;)
Ok! Hur ser väggen ut på insidan?
 
Man kan tilläggsisolera på utsidan och få en fuktsäker konstruktion helt utan fuktspärrar och liknande. Det gäller bara att välja en hygroskopisk isolering till exempel ekofiber eller linull. Sedan en träfiberbaserad vindskyddsskiva utanpå det. Sådana vindskyddsskivor släpper igenom fukten och låter den vandra utåt.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Det blir inte fuktsäkert bara för att msn använder hygroskopiskt material. De tål fukt lite längre tid är glas ull. Men bygger man fel funkar det ändå inte.

I allmänhet funkar det med måttlig isolering utan fuktspärr oavsett isoleringstyp. 45mm. Kör man hygroskopiskt funkar det sannolikt med lite mer, alternativt med bättre marginal på 45mm. Ska man isolera mycket måste man ändra konstruktionen.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Lånar tråden lite till att fråga om mitt problem, hoppas det är ok!

Vårt fritidshus är isolerat på insidan av timmerstommen. Det är alltså: timmer/glasfiberull/plast/innerpanel vilket gett mögel på insidan av timret. Om man lyckas sanera möglet, hur är bästa sättet att isolera om man vill göra det på insidan?

Har förstått att det är bättre att göra isoleringen på utsidan och ha panel men det blir ett så himla stort jobb att göra om både insida och utsida.
 
Det är inget fel med tekniken som sådan. Problemet är att det är hopplöst att få plasten tät när man bygger den i efterhand.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inget fel med tekniken som sådan. Problemet är att det är hopplöst att få plasten tät när man bygger den i efterhand.
Exakt.
Det är omöjligt att i efterhand få en fuktspärr så tät att isolerng på insidan fungerar om den inte är väldigt tunn. Därmed faller hela iden som var så vacker i teorin. Invändig tilläggsisolering fungerar inte i praktiken.

Hygroskopisk isolering och träfiberbaserad vindskyddskkiva på utsidan verkar fungera bra i alla fall upp till 75mm. Om man drevar timran ordentligt så den i sig själv också isolerar litet så ser jag inget behov av att tilläggsisolera mer än 75mm.
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Det går också att helt innebygga timret, finns några/nått hus jag läst om som är gjorda så och även nya KL-hus kan ha samma princip. Då lägger man ångspärren direkt på utsidan av timret och sedan spantrar man i stort sett upp en hel "normal" vägg utanför. Dock så räcker inga 45mm då för att garantera att ångspärren hamnar varmt nog och det är inget för den lilla ombyggnationen men är ändå en intressant idé om man vill ha invändigt synligt timmer och isolering à år 2020.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.