Tips och råd önskas!

Håller på att renovera ytskikten i tvättstugan, 70-tals hus på betongplatta med trä/gips-väggar.

Väggarna är målade och klinkers är lagt... nu börjar alla dessa funderingar som tarvar "beslut".. :)

Jag tänker mig att gå upp men klinkers på väggarna... typ "sockel".

a) Plattorna är 10x10cm, blir det snyggt att gå upp en hel platta aller ska jag kapa några cm?
b) Ska jag sätta plattorna på väggen så att de "matchar" golvets plattor eller ska jag förskjuta en halv platta?
c) Ska jag foga golvet först innan jag sätter plattorna på väggen?
d) Tänker mig mjukfog mellan golv/vägg beroende på huskonstruktionen, ok?
e) Lägger jag mjukfogen före eller efter fogen?
f) Hur får jag mjukfogen snygg mellan väggplattor och den målade väggen?

Jag tänker mig följande ordning för att kunna använda tvättstugan så fort som möjligt...

1) -först foga golvet så det är klart (då kan det få torka/bränna så jag snabbare kan flytta tillbaka tvättmaskinen!)
2) -sätta plattorna på väggarna
3) -mjukfoga mellan golv/vägg samt hörn vägg/vägg
4) -foga plattorna mot väggarna
5) -mjukfoga ovanför väggplattorna mot den målade väggen

Vad tror ni om det?

Kom med era bästa tips och gärna bilder på hur ni gjort! Google har redan gått varm...
 
  • Delvis renoverad tvättstuga med ny lagda klinkers på golvet och målade väggar i förberedelse för väggkakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
a) Det är ju du som ska bo där så placera ut plattor längs en vägg så ser du om du tycker det ser bra ut.

b) Eftersom du inte har någon förskjutning på golvet så blir det nog snyggast att ha det på väggen också men det är ju bara att placera ut 10 plattor och se vad du tycker.

d) Det ska vara samma fog i golv-vägg-vinkeln som mellan plattorna på golvet, alltså inte någon mjukfog.

f) Har du funderat på kakellist?
 
BirgitS BirgitS skrev:
a) Det är ju du som ska bo där så placera ut plattor längs en vägg så ser du om du tycker det ser bra ut.

b) Eftersom du inte har någon förskjutning på golvet så blir det nog snyggast att ha det på väggen också men det är ju bara att placera ut 10 plattor och se vad du tycker.

d) Det ska vara samma fog i golv-vägg-vinkeln som mellan plattorna på golvet, alltså inte någon mjukfog.

f) Har du funderat på kakellist?
Tack för input!

d) Okej, även när det är gjuten platta med uppreglade väggar? Jag har fått för mig att det kan röra på sig mellan golv och vägg och att det då ska vara mjukfog.

f) tycker generellt sett att kakellister är väldigt fula men just för detta har jag inte tänkt i de banorna.. du menar att lägga en kakellist i ovankant av raden som viks upp mot väggen och att listen ansluter mot den målade delen? Tänker du en i plast/metall eller trä, t ex ek? Har du hittat någon bild på denna lösning?
 
BirgitS
d) Så som jag har förstått det av andra som är plattsättare i forumet används inte ens mjukfog när både golv och väggar är reglade i badrum.

f) Jag har inget förslag om material för det är ju en fråga om tycke och smak.
I vår gästtoalett ser det ut att vara en mjukfog som sedan har målats över med väggfärgen men det är ju från 2003 eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.