Har vatettes ”vanliga” klämringskoppling för kopparrör och vill använda dem vid övergångar från koppar till pex. Vad jag förstår kan man använda dessa till pexrör också, men tillsammans med stödhylsa för pex.

Min fråga. Behöver man någon annan mutter och klämring också, eller använder man samma som till kopparrören?
 
633257_klamringskoppling.pdf (vatette.se)
"• Vid montering av PEX-rör skall stödhylsan vara så lång att den når genom muttern. Stödhylsan ska ha fläns anpassad för PEX-rör"
Tror endast det är stödhylsa du ska komplettera med.
Notera att stödhylsa för PEX har större fläns och kanske är lite längre än stödhylsa för kopparrör.
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Stödhylsorna till pex är också lite smalare då pex-rörens gods är tjockare än kopparrör. Kolla storlek så du inte råkar ta en för stor.
 
Tackar för svaren. Det sitter idag ett 22 mm kopparrör och en rak vatette koppling. Tänkte fortsätta med pex 15 mm, så det behövs en förminskning. Vad jag kan förstå så är det bara de ”vanliga” kopplingarna som funkar, eller funkar vatette plast att förminska?
 
Redigerat:

Bästa svaret

Krilleman
Vatette förminskning är även den godkänd för PEX med korrekt stödhylsa. (y)(y)

Men 22x15 rak koppling finns "färdig" med en 22mm mutter och en 15mm mutter.
RSK: 1940338

Vill du fortfarande använda din raka 22mm koppling så har förminskningen RSK: 1945252

Stödhylsa PEX 15x2,5 har RSK: 1866097

Som vanligt följer du monteringsanvisningen slaviskt oavsett hur du kopplar det!
Se länk i tidigare inlägg!

Men jag vill slå ett slag för Vatette Plast som jag gillar bättre precis som @Mazen skriver!
Då kompletterar du din raka koppling 22x15 (om du köper den istället) med RSK: 1873801

Observera att du har en annan installationsanvisning för detta kopplingsset:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633359_Vatette_Plast.pdf
 
  1. Tackar för ett utförligt svar. Om vatettes plast är att föredra att så får det bli det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.