skoge skoge skrev:
de är även framme dagtid.
får nog satsa på att freda djuren istället.

risken är ju att man åker dit men har en sjö i närheten där det ligger 3 vargar sedan 90-talet
Är det meningsfullt att skaffa får, när det verkar som du bor vid ett etablerat vargrevir? Finns möjlighet till skyddsjakt, eller anses vargarna i fråga skyddsvärda?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du tror inte att det stressar dem att ha varg som patrullerar utsidan av stängslet då, en varg som de dessutom kan se?
Jag ska inte påstå att det är omöjligt att en varg tar sig in i ett djurstall, men det är ytterst osannolikt.
Detta hände den jag jobbar åt.
varg strök omkring på natten och skrämde fåren, en del så pass att de kastade lammen som dog.
Detta gör vargen även med älgen men ingen anmäler staten då till polisen för djurskyddsbrott då det är vilda djur.

mannen kunde inget göra, och vargen kunde de inte se bara känna av och höra.. inga fönster..
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är det meningsfullt att skaffa får, när det verkar som du bor vid ett etablerat vargrevir? Finns möjlighet till skyddsjakt, eller anses vargarna i fråga skyddsvärda?
det beror på vem du frågar,det var ej heller skyddsjakt på de som ligger i sjön.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
det beror på vem du frågar,det var ej heller skyddsjakt på de som ligger i sjön.
:thinking:
 
A
bara att fortsätta då:cool:;)
skaffa fåren och kör på.
Så får vi se hur det går.. (y)
 
Maskintok skrev:
bara att fortsätta då:cool:;)
skaffa fåren och kör på.
Så får vi se hur det går.. (y)
Grön roddbåt med synliga sprickor och skador på skrovet som ligger på ett gammalt däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har hål i båten så det går inte så bra
 
A
skoge skoge skrev:
[bild]

har hål i båten så det går inte så bra
:crysmile:

Går att laga.. Men lasta inte så tungt nästa gång..
 
Maskintok skrev:
Vad är killgissa?

Jag är man så jag gissar.
Att killgissa är att dra till med något som man tycker låter bra, utan att ha full koll på ämnet, ibland helt sakna koll på ämnet. Det är inte strikt könsbundet, det förekommer att även kvinnor killgissar (precis som det även förekommer skvallerkärringar av manligt kön).
Att dra till med 1,5 km stängsel till 3 får är ett typiskt fall av killgissning :D.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att killgissa är att dra till med något som man tycker låter bra, utan att ha full koll på ämnet, ibland helt sakna koll på ämnet. Det är inte strikt könsbundet, det förekommer att även kvinnor killgissar (precis som det även förekommer skvallerkärringar av manligt kön).
Att dra till med 1,5 km stängsel till 3 får är ett typiskt fall av killgissning :D.
Nä det är att göra ett inlägg med sarkasm.
Sedan vad man vill kalla saker är en annan...
Då är det samma sak tillbaka med att antaga om folks kunskaper och erfarenheter.

Så kan man inte läsa vad som står och tolka riktigt, läs igen..

De flesta människor som uttalar sig idag. om jordbruk anser att det ska vara orimliga krav på bönder och dess djurhållning.
Så jag är inte förvånad alls att man inte kan läsa sarkasm... Eller ironi.
 
skoge skoge skrev:
det beror på vem du frågar,det var ej heller skyddsjakt på de som ligger i sjön.
I kritisk tolkning går att läsa att du är beredd att använda fåren som levande varg-åtel för fuljakt. Jag finner detta djupt osmakligt och lämnar tråden.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I kritisk tolkning går att läsa att du är beredd att använda fåren som levande varg-åtel för fuljakt. Jag finner detta djupt osmakligt och lämnar tråden.
Vad fan är fuljakt?
illegal jakt på rovdjur heter det isåfall..
killgissning, fuljakt...
vilka jäkla ord ni stadstomtar kör med... :rofl::crysmile:
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I kritisk tolkning går att läsa att du är beredd att använda fåren som levande varg-åtel för fuljakt. Jag finner detta djupt osmakligt och lämnar tråden.
nej,jag är beredd att freda mina djur med vad som krävs.
skytten är för övrigt borta sedan 5 år tillbaks
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vilka jäkla ord ni stadstomtar kör med... :rofl::crysmile:
Di flesta runt härikring skulle nog mer kalla mig för bya-kuf. Stadstomte? Jo, tjena...

Over and out.
 
A
skoge skoge skrev:
nej,jag är beredd att freda mina djur med vad som krävs.
skytten är för övrigt borta sedan 5 år tillbaks
Vart blev han va då? flyttade eller åkte in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.