Inre av en lada med stenmurar och träreglar som ska isoleras för får.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad lada med sinnerstensväggar, trätak och en pall, planeras för fårhållning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hur mycket värme & utrymme behöver 3 får?
jag ska regla upp och isolera sinnerstensväggarna för att ha 2-3 får i utrymmet på bilderna,de ska kunna vara där även vintertid.

skulle även vilja ha tips på åtgärder för att hålla vargen borta från fårhagen
 
A
skoge skoge skrev:
[bild] [bild]

hur mycket värme & utrymme behöver 3 får?
jag ska regla upp och isolera sinnerstensväggarna för att ha 2-3 får i utrymmet på bilderna,de ska kunna vara där även vintertid.

skulle även vilja ha tips på åtgärder för att hålla vargen borta från fårhagen
värme behövs inte.
De klarar sig med ullen och ströet på golvet.
utrymme beror på om det är fritt eller instängda djur nattetid?

Vad gäller vargen så kommer nog enda lösningen vara att freda dina djur.

Finns inget annat som är lika effektivt.
Visst rovdjursstängsel kan fungera men inte hundra.
Och det medför merkostnader på brukandet och ägandet.
 
A
men visst tycker jag nog du kan börja med rovdjursstängsel..

bilder på detta vill vi se..
Eftersom det gäller flera djur så tycker jag att ett rejält stängsel på säg 1.5 km borde räcka år alla håll..
Blir nog inte så dyrt..
Och en riktigt fin klick i naturen..
 
Maskintok skrev:
men visst tycker jag nog du kan börja med rovdjursstängsel..

bilder på detta vill vi se..
kostnaden är 85000 per kilometer rovdjursstängsel tydligen...om man skyltar att allemansrätten upphör pga vakthund så skulle det gå med en Kavkazskaja ovtjarka.
de tar vargen men är totalt livsfarliga för okända
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
hur mycket värme & utrymme behöver 3 får?
jag ska regla upp och isolera sinnerstensväggarna för att ha 2-3 får i utrymmet på bilderna,de ska kunna vara där även vintertid.

skulle även vilja ha tips på åtgärder för att hålla vargen borta från fårhagen
Värme behövs, som redan påpekats, inte. Ventilation är bra mycket viktigare för miljön i ett djurstall, än vad isolering är!
Vad gäller golvyta krävs 1,25 kvadratmeter per vuxen tacka/bagge, mindre för lamm. Detta är ett minimum, ha gärna det dubbla om du kan! Dessutom finns krav på individuellt ätutrymme vid krubba/foderhäck. På Jordbruksverkets hemsida finns en bra infobroschyr om vad som gäller när man håller får (och getter, reglerna är gemensamma).
Har du inte fler än 2-3 djur, hade jag satsat på att ta in dem varje kväll. Det är bra mycket lättare att göra ett vargsäkert fårstall, än att göra en vargsäker hage! Vargen jagar väl mest på nätterna.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Värme behövs, som redan påpekats, inte. Ventilation är bra mycket viktigare för miljön i ett djurstall, än vad isolering är!
Vad gäller golvyta krävs 1,25 kvadratmeter per vuxen tacka/bagge, mindre för lamm. Detta är ett minimum, ha gärna det dubbla om du kan! Dessutom finns krav på individuellt ätutrymme vid krubba/foderhäck. På Jordbruksverkets hemsida finns en bra infobroschyr om vad som gäller när man håller får (och getter, reglerna är gemensamma).
Har du inte fler än 2-3 djur, hade jag satsat på att ta in dem varje kväll. Det är bra mycket lättare att göra ett vargsäkert fårstall, än att göra en vargsäker hage! Vargen jagar väl mest på nätterna.
fast varg utanför stallet på natten ökar stressen på djuren, då deras instinkt är att fly. sett tackor kasta lammen av stress.
Även varit med där länsstyrelsen ansett att det varit djurägarens fel att detta skett och anklagat honom för djurplågeri.

Så det är att bakbinda sig själv..
Vad händer om vargen kommer in då?..
 
A
skoge skoge skrev:
kostnaden är 85000 per kilometer rovdjursstängsel tydligen...om man skyltar att allemansrätten upphör pga vakthund så skulle det gå med en Kavkazskaja ovtjarka.
de tar vargen men är totalt livsfarliga för okända
allemansrätten gäller inte i hagar.
Och har du dessutom vakthund där så får de skylla sig själva om det går illa..
Här hade salthagel suttit i arslet på dessa människor om de ens försökte komma in i hagen..
 
Maskintok skrev:
Eftersom det gäller flera djur så tycker jag att ett rejält stängsel på säg 1.5 km borde räcka år alla håll..
Du tycker inte att det är lite överdrivet att hägna in 12,5 hektar åt 3 får :rofl:? Det är så stor hagen blir med 1,5 km stängsel, nämligen.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du tycker inte att det är lite överdrivet att hägna in 12,5 hektar åt 3 får :rofl:? Det är så stor hagen blir med 1,5 km stängsel, nämligen.
Missade 3 får..:rofl:
tja varför inte..
Många anser ju detta är helt normalt.
Därför jag skrev som jag gjorde.
massor utav folk som vill pressa våra bönder ytterligare.. För ingen nytta.
Sedan bränner de ner hus eller mordhotar farmare.. men de får gå fria...
 
Maskintok skrev:
fast varg utanför stallet på natten ökar stressen på djuren, då deras instinkt är att fly. sett tackor kasta lammen av stress.
Även varit med där länsstyrelsen ansett att det varit djurägarens fel att detta skett och anklagat honom för djurplågeri.

Så det är att bakbinda sig själv..
Vad händer om vargen kommer in då?..
Du tror inte att det stressar dem att ha varg som patrullerar utsidan av stängslet då, en varg som de dessutom kan se?
Jag ska inte påstå att det är omöjligt att en varg tar sig in i ett djurstall, men det är ytterst osannolikt.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Värme behövs, som redan påpekats, inte. Ventilation är bra mycket viktigare för miljön i ett djurstall, än vad isolering är!
Vad gäller golvyta krävs 1,25 kvadratmeter per vuxen tacka/bagge, mindre för lamm. Detta är ett minimum, ha gärna det dubbla om du kan! Dessutom finns krav på individuellt ätutrymme vid krubba/foderhäck. På Jordbruksverkets hemsida finns en bra infobroschyr om vad som gäller när man håller får (och getter, reglerna är gemensamma).
Har du inte fler än 2-3 djur, hade jag satsat på att ta in dem varje kväll. Det är bra mycket lättare att göra ett vargsäkert fårstall, än att göra en vargsäker hage! Vargen jagar väl mest på nätterna.
de är även framme dagtid.
får nog satsa på att freda djuren istället.

risken är ju att man åker dit men har en sjö i närheten där det ligger 3 vargar sedan 90-talet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Missade 3 får..:rofl:
tja varför inte..
Många anser ju detta är helt normalt.
.
Du har svart bälte i killgissning, min vän!

Själv är jag månskensbonde.
 
A
skoge skoge skrev:
de är även framme dagtid.
får nog satsa på att freda djuren istället.

risken är ju att man åker dit men har en sjö i närheten där det ligger 3 vargar sedan 90-talet
:surprised::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::cool::cool:
bland de andra svajande li.en...:crysmile:
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har svart bälte i killgissning, min vän!

Själv är jag månskensbonde.
Vad är killgissa?

Jag är man så jag gissar.
Är jag kvinna så flickgissar jag alltså..
Provat säga det åt en kvinna?

Det heter gissa oavsett.
Att man inte förstår ironi och sarkasm händer ibland..
missa i text händer då jag har ett fel på synen som gör att viss text med bakgrund flyter ihop litegrann..
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du har svart bälte i killgissning, min vän!

Själv är jag månskensbonde.
Jo det var ju roligt.
Själv är jag fd bonde.. Och nu mer dräng emellanåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.