H HEM2121 skrev:
Även dessa hantverkare som de rekommenderar måste du kolla upp. Kan vara trevliga hantverkare som inte gör ett bra arbete men det kan också vara trevliga hantverkare som gör ett superbra arbete.
De duktiga hantverkarna har mycket att göra så var beredd att vänta på din tur, bättre att vänta och få det rätt gjort. I hanverksformuläret är det viktigt att skriva det datum när det skall vara klart annars utgår vite per vecka som de överskrider tiden. Hallo konsument eller konsumentvägledaren på kommunen kanbsäkert hjälpa till att få det rätt utformat,
Tack!
 
1. Kräv att hantverkaravtalet används.
2. Du måste ha en betalningsplan. Utan en sådan kontrakterad kan företaget fakturera dig hela beloppet när du lagt beställningen, innan arbetet är slutfört. Du vill ju betala så lite som möjligt innan arbetet är klart.
 
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är ditt pris du fått rimligt? Jag vet inte då jag inte vet förutsättningarna men jag tycker det verkar lite väl billigt.
Hur tusan kan det priset vara för billigt.
75000 + moms är arbetskostanden, och nu vet jag inte timpenningen, men om jag räknar på 500 spänn + moms (vilket inte är fy skam för allmänt bygg) så ska dom alltså hålla på och rota 150 arbetstimmar i det där badrummet. De flesta momenten kommer utföras av en ensam person då det ofta inte ryms fler att arbeta i ett litet badrum.
Vilket alltså betyder att de ska hålla på nästan 4 veckor, 8 timmar varje dag.

Jag tycker det är dags att finna hantverkare som jobbar i vettig takt, eller så ska de ha halva lönen om de bara presterar halva arbetstakten.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
1. Kräv att hantverkaravtalet används.
2. Du måste ha en betalningsplan. Utan en sådan kontrakterad kan företaget fakturera dig hela beloppet när du lagt beställningen, innan arbetet är slutfört. Du vill ju betala så lite som möjligt innan arbetet är klart.
och
3. Avtalat om tidplan och vilket vite som ska utgå vid försening.

Skriver man inte in vite så är ett angivet slutdatum nästan värdelöst ändå. Kan möjligen användas för att häva avtalet när tiden gått över några veckor (= väsentligt avtalsbrott) men är väldigt tandlöst för att erhålla någon ekonomisk kompensation.

Så datum + vite, är melodin. Kanske inte alla projekt, men ett sådant här om det utförs av hantverkare man inte har någon koll på.

Tips, pressa inte hantverkaren till en tidsplan hen verkar skeptisk till. Rättvisa är att ena parten tjänar på att ha tid + vite avtalat, då är det inte mer än rätt att andra parten ska få full frihet att bestämma det av avtalsvillkoren den kan råda över.

Och man behöver ju inte prompt lösa ut vitet, ser man att allt verkar bra men att det kommer gå över någon dag, så är det kanske bättre att skriva ett tilläggsavtal med en ny färdigtid istället för att hantverkaren ska stressa klart med sämre resultat på det sista.
Ja detta är ju en bedömningsfråga så klart, men ibland har ju hantverkaren hamnat i besvärligheter som inte kunnat förutses. Vem kunde förutse Corona, t.ex.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur tusan kan det priset vara för billigt.
75000 + moms är arbetskostanden, och nu vet jag inte timpenningen, men om jag räknar på 500 spänn + moms (vilket inte är fy skam för allmänt bygg) så ska dom alltså hålla på och rota 150 arbetstimmar i det där badrummet. De flesta momenten kommer utföras av en ensam person då det ofta inte ryms fler att arbeta i ett litet badrum.
Vilket alltså betyder att de ska hålla på nästan 4 veckor, 8 timmar varje dag.

Jag tycker det är dags att finna hantverkare som jobbar i vettig takt, eller så ska de ha halva lönen om de bara presterar halva arbetstakten.
Jag frågade en av dem om det ar folk på plats hela tiden, han svarade ja, förutom lite torktid och då menar de att det tar 3 veckor. En annan hantverkare tar ca 780 kr/timme med moms före rot för rördragning osv. Men denne hantverkare har inte överhuvudtaget angett om de ska arbeta med det 10 eller 20 timmar så där vetjag inte alls vad slutpriset landar på. Det är en soppa med alla dåliga och ofullständiga offerter
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur tusan kan det priset vara för billigt.
75000 + moms är arbetskostanden, och nu vet jag inte timpenningen, men om jag räknar på 500 spänn + moms (vilket inte är fy skam för allmänt bygg) så ska dom alltså hålla på och rota 150 arbetstimmar i det där badrummet. De flesta momenten kommer utföras av en ensam person då det ofta inte ryms fler att arbeta i ett litet badrum.
Vilket alltså betyder att de ska hålla på nästan 4 veckor, 8 timmar varje dag.

Jag tycker det är dags att finna hantverkare som jobbar i vettig takt, eller så ska de ha halva lönen om de bara presterar halva arbetstakten.
”Jag tycker det är dags att finna hantverkare som jobbar i vettig takt, eller så ska de ha halva lönen om de bara presterar halva arbetstakten.”

Det är ju precis det TS har lyckats med. Få in 2 offerter som en snubbe på nätet misstänker är för billiga. Beställ arbetet TS. Fort som attan innan dom ångrar sig. Det kanske t.o.m är läge att pruta på offerterna? Mikael L som till vardags verkar arbeta som kalkylator har ju upptäckt att det kanske finns luft i offerten.

”De flesta momenten kommer utföras av en ensam person då det ofta inte ryms fler att arbeta i ett litet badrum.”

Det är så underbart att det finns folk som verkligen vet hur arbetet i ett badrum går till. Den här ensamma personen. Följer hen också gällande regelverk när det gäller arbetsmiljö och utförande?
 
  • Haha
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Gäller skåne. Bilder på vad menar du?
Bilder på ditt nuvarande badrum. Bilder där man ser alla väggar och golv. Där man ser nuvarande avlopp och brunn. Bild där man ser vattnet som kommer in i badrummet. (Gissar att du har utanpåliggande vattenrör)
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Ok. De har skrivit att man får våtrumscert när allt är betalt. De är med i BKR, har kollat deras hemsida. Bra tips med att kakelbutik kan ge tips på bra entreprenör. Tack!
Våtrumscert ska beställaren ha fått innan slutbetalning.
https://www.badrumsbesiktningar.se/blogg/kvalitetsdokument
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
och
3. Avtalat om tidplan och vilket vite som ska utgå vid försening.

Skriver man inte in vite så är ett angivet slutdatum nästan värdelöst ändå. Kan möjligen användas för att häva avtalet när tiden gått över några veckor (= väsentligt avtalsbrott) men är väldigt tandlöst för att erhålla någon ekonomisk kompensation.

Så datum + vite, är melodin. Kanske inte alla projekt, men ett sådant här om det utförs av hantverkare man inte har någon koll på.

Tips, pressa inte hantverkaren till en tidsplan hen verkar skeptisk till. Rättvisa är att ena parten tjänar på att ha tid + vite avtalat, då är det inte mer än rätt att andra parten ska få full frihet att bestämma det av avtalsvillkoren den kan råda över.

Och man behöver ju inte prompt lösa ut vitet, ser man att allt verkar bra men att det kommer gå över någon dag, så är det kanske bättre att skriva ett tilläggsavtal med en ny färdigtid istället för att hantverkaren ska stressa klart med sämre resultat på det sista.
Ja detta är ju en bedömningsfråga så klart, men ibland har ju hantverkaren hamnat i besvärligheter som inte kunnat förutses. Vem kunde förutse Corona, t.ex.
Vill man skriva en tidsplan med vite gällande en badrumsrenovering bör man riva badrummet först så man ser förutsättningarna. Har entreprenören renoverat badrum tidigare åt samma Brf så är förutsättningarna bättre.
Det finns många ÄTA möjligheter för hantverkaren när man skriver på en offert innan rivning. Vid ÄTA så vill man såklart även förlänga tidsplanen.

De seriösa räknar in en del ÄTA arbeten som man faktiskt kan förutse från början. De oseriösa billiga undviker självklart detta för att sedan ta igen lite av sina billiga priser.
 
R robba5 skrev:
Våtrumscert ska beställaren ha fått innan slutbetalning.
[länk]
Du hänvisar till ett utlåtande från Arn. Som en besiktningsfirma använder i sin egen marknadsföring. :rofl:

Om jag som företagare skriver i avtalat mellan dig och mig, som accepteras av båda parter, att du får våtrumsintyget efter slutbetalning så kan du inte kräva att få det innan slutbetalning. I inlägget du svarar på har entreprenören skrivit att du får intyget efter slutbetalning.
Det har inte entreprenören vars Arn utlåtande du hänvisar till gjort. En väsentlig skillnad. Dessutom ser man i Arnutlåtandet att det verkar vara betydligt fler saker dom är oense om.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
och
3. Avtalat om tidplan och vilket vite som ska utgå vid försening.

Skriver man inte in vite så är ett angivet slutdatum nästan värdelöst ändå. Kan möjligen användas för att häva avtalet när tiden gått över några veckor (= väsentligt avtalsbrott) men är väldigt tandlöst för att erhålla någon ekonomisk kompensation.

Så datum + vite, är melodin. Kanske inte alla projekt, men ett sådant här om det utförs av hantverkare man inte har någon koll på.

Tips, pressa inte hantverkaren till en tidsplan hen verkar skeptisk till. Rättvisa är att ena parten tjänar på att ha tid + vite avtalat, då är det inte mer än rätt att andra parten ska få full frihet att bestämma det av avtalsvillkoren den kan råda över.

Och man behöver ju inte prompt lösa ut vitet, ser man att allt verkar bra men att det kommer gå över någon dag, så är det kanske bättre att skriva ett tilläggsavtal med en ny färdigtid istället för att hantverkaren ska stressa klart med sämre resultat på det sista.
Ja detta är ju en bedömningsfråga så klart, men ibland har ju hantverkaren hamnat i besvärligheter som inte kunnat förutses. Vem kunde förutse Corona, t.ex.
Varför säger du inte rakt upp och ner vad du menar @Mikael_L. Du antyder att @Krille_55 är endera inkompetent eller en bluffartist.

Hur många badrum har du gjort och hur många har hen?

Säg gärna rakt ut vad du menar istället för att vara så tarvlig.

Jag tycker personligen badrum kostar hutlöst men då går det väl alltid att fråga vad pengarna går till.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Få inskrivet att Priset är fast. Inga extra kostander får tillkomma. Allt skall ingå nyckelfärdigt, om det inte är uppgjort att du skall köpa in tex kakel själv. Gå inte på någon text med att material xxx tillkommer. Då sitter du i rävsaxen när de kört igång.
Om de skall leverera Kakel etc. se till att du får offert även på det.

Acceptera ingen uppgörelse med rabatt på listpris. begär att om något material enligt ök skall tillkomma så skall det vara enligt entreprenörens netto inköp plus ett skäligt påslag (Vad det är får man komma överens om, mina byggare vänner brukar jobba med mellan10-15%), Ahlsell ger ofta 80-90% på sina påhittade listpriser. Så entreprenörer som lockar med 20-30% rabatt tar ofta 1-200% mer betalt än det skall kosta ändå. MAo vill kunden ta betalt för något mer, begär att få se hasn orginal faktura. Sktiv in det kravet i offerten. Då kan han inte begära betalning utan att presentera den fakturan (Offert ordererkännande etc är ingen faktura, rabatter kan synas först på Fakturan . Så viktigt att bara acceptera en faktisk faktura för vidimering.)

Har man gjort förarbetet, bestämt material mm innan, gjort upp vem som köper vad, så skall det aldrig finnas utrymme för tillägg i efterhand. Om nu inte hela golvet är ruttet förstås. Men även detta kan man skriva skall flaggas innan arbete fortgår. mao om Leverantören ser något som han inte borde förutsett, som är kostnadsdrivande. Så får han inte fortsätta utan att presentera en tilläggskostnad, som skall godkännas. Begär den kostanden skriftligt och fast. I entreprenad världen kallar vi detta ÄTA tillägg, (Ändring och tilläggsarbete).Många lägger låga anbud, och räknar med att ta hem all vinst här, då dessa priser oftast aldrig ifrågasätts). Så det gäller alltid att ha gjort allt rätt innan så det inte finns utrymmen för ÄTA på Kundens ansvar.
 
M mojjen skrev:
Få inskrivet att Priset är fast. Inga extra kostander får tillkomma. Allt skall ingå nyckelfärdigt, om det inte är uppgjort att du skall köpa in tex kakel själv. Gå inte på någon text med att material xxx tillkommer. Då sitter du i rävsaxen när de kört igång.
Om de skall leverera Kakel etc. se till att du får offert även på det.

Acceptera ingen uppgörelse med rabatt på listpris. begär att om något material enligt ök skall tillkomma så skall det vara enligt entreprenörens netto inköp plus ett skäligt påslag (Vad det är får man komma överens om, mina byggare vänner brukar jobba med mellan10-15%), Ahlsell ger ofta 80-90% på sina påhittade listpriser. Så entreprenörer som lockar med 20-30% rabatt tar ofta 1-200% mer betalt än det skall kosta ändå. MAo vill kunden ta betalt för något mer, begär att få se hasn orginal faktura. Sktiv in det kravet i offerten. Då kan han inte begära betalning utan att presentera den fakturan (Offert ordererkännande etc är ingen faktura, rabatter kan synas först på Fakturan . Så viktigt att bara acceptera en faktisk faktura för vidimering.)

Har man gjort förarbetet, bestämt material mm innan, gjort upp vem som köper vad, så skall det aldrig finnas utrymme för tillägg i efterhand. Om nu inte hela golvet är ruttet förstås. Men även detta kan man skriva skall flaggas innan arbete fortgår. mao om Leverantören ser något som han inte borde förutsett, som är kostnadsdrivande. Så får han inte fortsätta utan att presentera en tilläggskostnad, som skall godkännas. Begär den kostanden skriftligt och fast. I entreprenad världen kallar vi detta ÄTA tillägg, (Ändring och tilläggsarbete).Många lägger låga anbud, och räknar med att ta hem all vinst här, då dessa priser oftast aldrig ifrågasätts). Så det gäller alltid att ha gjort allt rätt innan så det inte finns utrymmen för ÄTA på Kundens ansvar.
Det kommer tyvärr alltid finnas utrymme för Äta vid renovering av en wc. Särskilt när vi pratar en Brf. Entreprenören har ingen röntgensyn. Därför vet hen inte vad som döljer sig bakom innan rivning. Man kan alltid gissa men inte veta.

Ett ex. I TS fall skall golvbrunnen bytas. Ganska enkelt. Bara bila upp och byta brunn. Eller?
Brunnen kan ligga långt ner i konstruktionsbetongen. Så långt ner att faktiskt botten på brunnen kan skönjas i grannens badrumstak. Brunnen kan sitta inbäddad i armering. Brunnen kan sitta direkt på något gren så det inte går att byta brunnen utan att bila fram och byta hela grenet.
Det kan krävas en konstruktör som räknar ut var som krävs för återställandet. Listan kan göras lång.
Har man då skyldighet att förutse allt detta arbete som kan komma att krävas när man lämnar en offert på ”byte golvbrunn”?

Nej, det har man faktiskt inte. Däremot har man en skyldighet att räkna in i offerten vad som ”normalt” krävs för att byta golvbrunn.
En juridiskt ganska komplicerad fråga med andra ord.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det kommer tyvärr alltid finnas utrymme för Äta vid renovering av en wc. Särskilt när vi pratar en Brf. Entreprenören har ingen röntgensyn. Därför vet hen inte vad som döljer sig bakom innan rivning. Man kan alltid gissa men inte veta.

Ett ex. I TS fall skall golvbrunnen bytas. Ganska enkelt. Bara bila upp och byta brunn. Eller?
Brunnen kan ligga långt ner i konstruktionsbetongen. Så långt ner att faktiskt botten på brunnen kan skönjas i grannens badrumstak. Brunnen kan sitta inbäddad i armering. Brunnen kan sitta direkt på något gren så det inte går att byta brunnen utan att bila fram och byta hela grenet.
Det kan krävas en konstruktör som räknar ut var som krävs för återställandet. Listan kan göras lång.
Har man då skyldighet att förutse allt detta arbete som kan komma att krävas när man lämnar en offert på ”byte golvbrunn”?

Nej, det har man faktiskt inte. Däremot har man en skyldighet att räkna in i offerten vad som ”normalt” krävs för att byta golvbrunn.
En juridiskt ganska komplicerad fråga med andra ord.
Som jag skrev, kommer det upp en "oförutsedd" händelse, så skall kunden direkt meddelas att man stött på ett kostnadsdrivande problem. Det bör omg prissättas, och accepteras, precis som i en ÄTA under entreprenad. Där finns det ju fribelopp där entreprenören får lov att ta beslut, om det anses försena /fördyra att inte omg genomföra ÄTA och Kund inte är anträffbar etc. Har för mig att det ligger på typ 1/2 basbelopp.. Rätt tveksamt om det håller i en konsument tjänst. Där får inget ej överenskommet faktureras. Utan då kan man avkräva att avvikelsen skall prissättas innan den utförs. Känner man attd en är orimlig, elelr man inte ahr råd, så ser inte jag något hinder att man i det läget ahr rätt att avbryta arbetet, men då betala för upparbetat tid och material. Mao viktigt att föra dagbok även vid fastjobb...

Sen kan man ju komma överens att leverantören får lov att ta beslut upp till tex 5000:- per händelse elelr totalt för entreprenaden, mot redovisning etc..
Det finns aldrig ett frikort för en entreprenör att köra på med annan prissättning än i offerten om den är utformad som fastpris. Det är dock upp till leverantören om denna avstår att lämna ett fast pris. Likväl som det är Fritt för kunden att inte acceptera en Offert som inte är fast.

Skall tillägga att jag själv aldrig väljer fast pris. min egna inställning är att Fast pris är bara bra för mig om Leverantören räknat fel. Och då kommer han sannolikt få jvlligt bråttom och göra slarvigt jobb. Material köper jag själv, eller får av entreprenören med ett överenskommet påslag på inköpsnetto.

Dock använder jag mest folk som jag fått rekommenderat av folk jag har stort förtroende för, eller känner personligen. Dessutom har jag efter 15 år i ett renoveringshus fått en relativt bra bild vad som är rimligt både i tid och kostnad. Så jag kan oftast sova gott ändå:)

Men skulle jag av någon anledning vilja ha ett fast pris, så skulle jag säkerställa att det verkligen är ett fast pris. Annars kommer jag ta både överkalkylen för fastpris, och eventuella tillägg.

I min firma utför vi också jobb både på löpande och Fast. Vi tjänar generellt mer på fastjobb. men några gånger om året tar vi en och annan smäll, ibland betydande. men det jämnar ut sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.