Hej!

Jag har bilat upp plattan för att gjuta in frånluftrör från hällen i köksön.

Tillverkaren specar 150mm-rör.

Vad behöver jag? Spirorör? Behöver det isoleras tro? Tips på vad jag behöver vid väggen?

Tack!

Renoveringsrum med uppbruten betongplatta på golvet, synlig isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbruten betongplatta i kök med synliga rörledningar och anteckning om 150mm rör på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av bilad betongplatta vid husvägg med exponerad isolering och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
seekoman
  • Laddar…
Hur ser det ut på utsidan där du verkar ha tänkt att leda ut det i marknivå?
Kommer det snö där?
Klarar väggen varm och fuktig luft som kondenseras?
 
  • Gilla
Crickster
  • Laddar…
Det är under altantak där. Ingen snö.
Det är en vanlig yttervägg eller hur menar du?
 
  • Gilla
smil
  • Laddar…
Kommer inte att vara "speciellt skönt" att sitta på altanen om fläkten är på, både ljud- och luktmässigt.

Tänk på att röret skall vara rensbart också så att det inte är svårt att öppna änden för rensning.
 
R roli skrev:
Kommer inte att vara "speciellt skönt" att sitta på altanen om fläkten är på, både ljud- och luktmässigt.

Tänk på att röret skall vara rensbart också så att det inte är svårt att öppna änden för rensning.
Bättre än att köra kolfiber tänker jag som kommer in i huset... :)
 
Du använder spirorör och du behöver inte isolera det du gjuter in, däremot krävs brandisoleing i genomföringar, i ditt fall där du går under väggen.

Däremot behöver du göra både en bygganmälan i och med att du ändrar imkanalen och rådgöra med sotaren. Normalt är det inget problem att låta imkanal mynna på fasad men det kan krävas obrännbara skivor någon meter runt.

EDIT: @roli har också en bra poäng
om placeringen, att sitta i stekos är långt ifrån trevligt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hmm, det är ju bra att det inte blir översnöat, men det innebär att du kommer släppa ut varm fuktig flottig luft under altan-taket, vilket förutom vara otrevligt att sitta i nog kommer resultera i ett rätt otrevligt tak efter en tid.
 
Ja, inte är det optimalt. Men vet inte riktigt vad annars göra...

Såhär ser det ut:
Ritning av husplan med markerad genomgång för en imkanal mellan kök och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har du ju redan bilat i plattan men den blå prickade linjen kanske hade varit ett alternativ? Hade ju inte blivit så mycket längre men det fanns kanske andra "hinder"?

Plantekning med föreslagen alternativ rutt markerad med en blå prickad linje och ett frågetecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Crickster
  • Laddar…
Jag föreslår att du börjar med att prata med sotaren, såg nu att du även skrivit att du har tak på altanen.
 
  • Gilla
Crickster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.