Vi bor i ett domherren från Fiskarhedenvillan (med egen planlösning) som har 27 graders takvinkel med takstolar som inte är anpassade för att det ska vara något där uppe (vet inte vad de heter, men det vet säkert alla andra, sådana där som ser ut som W) och funderar på att utnyttja vinden med främsta syfte att ge mer plats för barnen. Vi har nu på ena sidan av huset 2 barnrum + tv-rum + duschrum och det är där vi skulle vilja ha mer plats och jag ser 3 alternativ.

1) Samma tak och takstolar som nu + komplettera med 4 takfönster och fönster i gaveln. Vindslucka i tv-rummet med stege som dras ned. Syfte med det nya rummet skulle vara ett lofthäng för barnen och deras kompisar när de vill vara utanför det egna rummet men fortfarande vara ifred.

2) Samma som ovan med att takstolar går rätt igenom rummet lite kors och tvärs men istället uppdelat loft till respektive rum. D.v.s. en smal trappa (riktig trappa längs med väggen, gärna med platsbyggda garderober under) i respektive rum som går upp till varsitt sovloft/mysloft. Även här 4 takfönster (1 åt varje håll i respektive rum) + fönster på gaveln. Tilläggas bör kanske att uppdelningen skulle gå rätt över huset med snedtak åt båda håll i respektive rum, inte att det blir delat på mitten där det är som högt och att man är hänvisad till kanterna.

3) Byta hela taket till 45 graders vinkel för att få ett ordentligt utrymme på vinden. (Som antagligen då fortfarande skulle vara som alternativ 2 med att det delas upp till två sovrum med etage.)

Alternativ 3 är ju helt klart mest användbart. Det skulle också ge utrymme på andra sidan huset att inreda vinden där (vilket vi inte har behov av, vi har egentligen alla rum vi behöver bara att barnen har lite trångt).

Tar gärna emot kommentarer från andra som kan mer än vad jag kan.

* Vad kan de olika alternativen kosta ungefär (med byggare där det enda vi gör själva är att måla och lägga parkett, inga badrum på vindsvåningen)?
* Är det bara skitdumma idéer utan verklighetsförankring eller är det något som faktiskt kan bli bra?
* Vad krävs det för ventilation om man försöker göra något av de enklare alternativ 1 eller 2?
* Vad krävs för att rent "tillståndsmässigt" få göra ingrepp som i alternativ 1 och 2 där det är så låg takhöjd? (Alterntiv 3 är inga problem sett till detaljplanen.)
* Vad tycker ni själva skulle vara bästa lösningen?
* Personligen är jag mest inne på alternativ 2 när jag ser på min familj och våra behov. Men jag inser ju också att det väl är den konstigaste lösningen, kan det vara så att det till och med skulle kunna ses som värdesänkande eller skulle det höja värdet på huset i alla fall motsvarande investeringskostnaden (bor i Stockholms län, huset är värderat till drygt 8 miljoner men jag skulle snarare säga 7)? Det finns ett till sovrum i samma storlek + ett större sovrum så det skulle inte vara så att alla sovrum har trappor med den lösningen (man kanske inte vill ha en trappa i sovrum för mindre barn).
 
Hej,
Är ni med i Villaägarna? Vi är det och har använt deras rådgivningstjänst mycket. Du kan ställa frågor till deras arkitekter och få svar. Hittade förresten en gammalartikel från deras tidning.
Ny trend: bygg ut - men uppåt | Villaägarna (villaagarna.se)

Arkitekturmuseum i Stockholm har två frågedagar per år då allmänheten gratis kan få arkitekthjälp. Nu har de kanske en digital variant. Vi har använt även den tjänsten en gång, det var mkt värdefullt.
Av dina alternativ lät ändring till 45 graders takvinkel bra - men stort jobb. Kanske kan ni göra det på delar av huset? I så fall fråga arkitekt hos Villaägarna/Ark Des (Arkitekturmuseum) om hur det kan göras?
Sådan påbyggnad borde ju vara värdehöjande.

Låter spännande. Lycka till!
 
Nått du ska tänka på är brandsäkerhet, att de finns 2 utgångar vid ev en brands
 
Min första idé är att de måste vara billigare att bygga en attefallare 30kvm och nyttja vinden till förvaring. Antar den är oisolerad idag och sätta in takfönster m.m. kostar 20" per fönster.

Bygglov kommer aldrig att godkänna nån sorts aktivitet där uppe om de inte finns en ordenligt trapp. Jag har också för mig att de ställs högre brandkrav ifall det blir 3 våningar

En attefallare kostar 300" med badrum allt och den kan du hyra ut när barnen har flyttat
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
G Gylleneknorren skrev:
Hej,
Är ni med i Villaägarna? Vi är det och har använt deras rådgivningstjänst mycket. Du kan ställa frågor till deras arkitekter och få svar. Hittade förresten en gammalartikel från deras tidning.
Ny trend: bygg ut - men uppåt | Villaägarna (villaagarna.se)

Arkitekturmuseum i Stockholm har två frågedagar per år då allmänheten gratis kan få arkitekthjälp. Nu har de kanske en digital variant. Vi har använt även den tjänsten en gång, det var mkt värdefullt.
Av dina alternativ lät ändring till 45 graders takvinkel bra - men stort jobb. Kanske kan ni göra det på delar av huset? I så fall fråga arkitekt hos Villaägarna/Ark Des (Arkitekturmuseum) om hur det kan göras?
Sådan påbyggnad borde ju vara värdehöjande.

Tack för tipset det ska jag undersöka.
Låter spännande. Lycka till!
 
K Knight skrev:
Min första idé är att de måste vara billigare att bygga en attefallare 30kvm och nyttja vinden till förvaring. Antar den är oisolerad idag och sätta in takfönster m.m. kostar 20" per fönster.

Bygglov kommer aldrig att godkänna nån sorts aktivitet där uppe om de inte finns en ordenligt trapp. Jag har också för mig att de ställs högre brandkrav ifall det blir 3 våningar

En attefallare kostar 300" med badrum allt och den kan du hyra ut när barnen har flyttat
Vi har tyvärr inte någon bra plats för attefallare på tomten så som den är planerad.

Det blir bara 2 våningar då det är ett enplanshus. Med alternativ 2 (som är det jag helst vill göra) så är tanken att det är sovloft med två riktiga trappor (bara lite smalare). Utrymning borde ju även vara enkel via takfönstrena och bara hoppa ned på marken. Tänkte att de skulle sitta så långt ned som möjigt för att ge lite av en balkongkänsla när man öppnar. Har tittat på sådana här takfönster i största storleken (114x160). Lofttrappor 80 cm har jag sett finns för ca 12-15 000. Men skulle helst vilja bygga upp ett förvaringssystem med t.ex. Ikea Stuva och bygga trapp ovanpå det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.