Hej

Jag håller på att måla om min bröstpanel i köket. Tidigare så var panelen träfärgad, nu försöker jag få den vit!!

Jag målar med en tjock vit färg från Flugger (täckfärg).
Först så lackade jag kvistarna med shellack på panelen, sen började jag att måla!
Nu har jag målat 4 gånger och efter varje målning så gulnar färgen när den torkar!

Varför gör den detta? är det för att panelen är behandlad med något tidigare?
Hur blir jag av med mitt problem?
Jag "tror" att det blir bättre för varje gång jag målar, är det bara att fortsätta måla eller ska jag göra något annat först?

Mvh/Johan
 
Du skulle kunna prova att spärrgrunda virket innan du målar vidare, men jag utgrå samtidigt från att du målat med en vattenburen färg vilket kan innebära problem. Är kulören du valt kritvit (Bas A)...eller..?
 
Det är inte så att det har rökts en del i köket? då kan du måla hur många gånger som hels och det slår ändå igenom. Någon slags spärrgrund, behövs hör med färghandlaren.
 
I
Be färghandlaren slå i några stänk blå pigment i vitfärgen. Det kan handla om ljusreflektioner. Blått gör att det ser vitare ut.
 
Tack för svaren!

Jag är ganska nyinflyttad i lägenheten så jag vet inte om någon har rökt i den, inte sett några andra spår som tyder på det!

Jag har sett att där jag har lackat med shellack så blir färgen vitare!

Vad kan en sådan burk med spärrgrund kosta? inte så mycket att måla ca 6meter långt och ca 120 högt!
Färgen kostade 320kr för 3liter...

Mvh/
 
Du skulle ev. kunna klara dig på en liter färg, och gissningvis ligger priset mellan 150 och 200 kronor minus eventuella rabatter (20%).
 
Vita pigment gulnar ofta i början, för att bli vita igen efter något år. En bekant som är målare hävdar arr Jotun är den enda färgen han känner till som inte gulnar, vid sidan om limfärg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.