Någon som har koll på hur snabbt man gräver med en minigrävare? Ska gräva ut för en något nersänkt ovanmarkpool och grunnar på om man hinner göra ca 6kubik på en dag? Ska ner ca 50cm i marken.
Aldrig kört minigrävare men hade ju kunnat vara kul att testa. Alt är att hyra in grävaren med maskinist (då går det väl lite raskare men lite dyrare också) gör jag det själv får jag nog ha maskinen mer än en dag kanske så blir väl samma slutpris :thinking:
 
Räkna 4h att lära dig köra någorlunda effektivt. Sen avverkar du 12kvm resten av dagen + att du får ha roligt samtidigt.
Det stora problemet brukar vara vart du ska göra av jordmassorna medan du gräver. En uppgrävd kubik blir lätt två på hög. Sen ska det forslas bort, även det kostar.
 
E EI30-SaC skrev:
Räkna 4h att lära dig köra någorlunda effektivt. Sen avverkar du 12kvm resten av dagen + att du får ha roligt samtidigt.
Det stora problemet brukar vara vart du ska göra av jordmassorna medan du gräver. En uppgrävd kubik blir lätt två på hög. Sen ska det forslas bort, även det kostar.
livet är ju en materialsport så min plan är att hyra minidumper, tippbart släp kan jag låna billigt via kontakt. Så oavsett om jag gräver själv eller tar hjälp med det så blir det grävare - minidumper - släp - tippen. Många gånger... för att hålla åt undan åt grävaren får minidumper köra ut det till uppfarten så får det bli hög där tills man är tillbaks med släp. Har ca 15/20 min till tippen så kommer väl halka efter
 
C
Finns det sten i backen kan det så klart snabbt sabotera tidsplanen ordentligt.
 
Skulle bara gräva 20 meter för ett rör till fiber. Borde man fixa på en dag tänkte jag, men hyran över helgen var samma som en veckodag.
Grävde fredag kväll, hela lördagen, hela söndagen till 11 på kvällen.
Nu grävde jag igen diket oxå, men det tog mycket längre tid än tänkt, problemet var att lägga massorna på rätt ställe, så de inte var ivägen, och sen gick att få tillbaka.
Hyrde som tur var en maskin med hytt, det ösregnade hela helgen.
 
Det beror på hur stor grävare du hyr, hur haj du är på att gräva (lite "hydraulkänsla" från andra maskiner underlättar avsevärt) men framförallt hur stenigt det är i marken.

Men timmarna går ganska fort.

Jag köpte en 2.7t-grävare i höstas och har kört en hel del andra maskiner innan men få timmar i grävare. Har rejält stenigt i backen men egen hjullastare och traktor med tippvagn. Har fått ihop 40 driftstimmar och då har jag grävt vatten och el till borrad brunn (25m 1.2m djupt och ytterligare 25m 40-50cm djupt), gjort grund för en tillbyggnad på 30m2 inkl regnvattenbrunn och markavlopp till den, och lite smågrejer som reparation av infarten. Det ger kanske en vink?

Men kul som fasen är det


Grävmaskin med skopa som gräver i stenig terräng med en stor sten synlig i grävningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Rwestb73
  • Laddar…
Går det att komma in med en större maskin på tomten? Du får avsevärt mycket mer gjort med en 5-tonnare än en liten 1.5-2 tons maskin. Går man på en lite större sten så får den lilla maskinen snabbt det kämpigt.

Min bror kör grävmaskin i Skåne, han har varit hos ett antal fastighetsägare som har gett sig på att gräva pool med liten maskin själva men i slutändan inte rett ut det hela. Har man ingen erfarenhet av det sedan tidigare kan det vara läge att höra sig för vad det skulle kosta att få det utfört av någon...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.