Jag fick upp ögonen för den här frågan i en annan tråd som egentligen handlade om nåt annat, men tycker detta var intressant.

När jag kollar på Vattenfalls hemsida (https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/amne/anslutningar/dela-abonnemang/) så reagerar jag särskilt på meningen "Om det däremot är en gäststuga som är avsedd för mer permanent boende så krävs en egen elmätare och servis vilket innebär att en ny anslutning behöver göras."

Detta träffar ju en stor av alla attefallare som byggs nu. Brukar folk ansluta attefallare till eget elavtal? Jag tycker det inte riktigt framgått när attefallare marknadsförs. Kostnaden är ju inte helt försumbar (hos Vattenfall från 37500kr).
 
  • Gilla
smurfarfrasse
  • Laddar…
E
D Dublin skrev:
Jag fick upp ögonen för den här frågan i en annan tråd som egentligen handlade om nåt annat, men tycker detta var intressant.

När jag kollar på Vattenfalls hemsida ([länk]) så reagerar jag särskilt på meningen "Om det däremot är en gäststuga som är avsedd för mer permanent boende så krävs en egen elmätare och servis vilket innebär att en ny anslutning behöver göras."

Detta träffar ju en stor av alla attefallare som byggs nu. Brukar folk ansluta attefallare till eget elavtal? Jag tycker det inte riktigt framgått när attefallare marknadsförs. Kostnaden är ju inte helt försumbar (hos Vattenfall från 37500kr).
Det är bara engångsavgift, till det kommer även årsavgifter och de egna installationskostanderna. Sen är det från 40k, bor du illa till kan det kosta långt mer.

Men du ska egentligen inte skälla på Vattenfall, kika istället på Energimarknadsinspektionens hemsidan och återkom med dina summerade kunskaper eller teorier.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är bara engångsavgift, till det kommer även årsavgifter och de egna installationskostanderna. Sen är det från 40k, bor du illa till kan det kosta långt mer.

Men du ska egentligen inte skälla på Vattenfall, kika istället på Energimarknadsinspektionens hemsidan och återkom med dina summerade kunskaper eller teorier.
Vattenfall var bara ett exempel. Jag blev mest överraskad av detta faktum. Det har ju skrivits väldigt mycket om attefallare och ofta som bostad för mer eller mindre permanent uthyrning, men jag hade aldrig hört talas om detta krav. Kan inte heller minnas att jag sett det i kalkyler på vad man kan tjäna på en attefallare...
 
Attefallare bygg officiellt inte för permanentboende. Problem solved!
 
  • Gilla
  • Haha
jnse och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt vid dessa frågor så ska man inte fråga, bara göra. Fråga inte kommunen om avlopp, fråga inte elboaget, etc.
 
  • Gilla
smurfarfrasse och 2 till
  • Laddar…
E
Såklart en gillrad fälla, när tillräckligt många Attefallare mm byggt kommer direktiv om att alla som inte utgör undantag ska skaffa elabonnemang eller förses med vite.

Massa nya kunder till nätbolaget och alla är nöjda.
 
Nej, då tror jag faktiskt det kommer införas undantag för komplementbostadshus i ellagen.

VA kan hanteras idag, man får betala samma som för ett tvåfamiljshus helt enkelt.

Känns väl rimligt?
 
E El-Löken66 skrev:
Hur många vattenleverantörer finns det att välja på?
Och hur många vill ta emot ditt avlopp?
5 resp. 7,5.
 
T
Problemet jag ser med Attefalls hus är reglerna, (inte bygg regler) utan skattemässigt , just nu tar man ingen fastighetsskatt, men skälet är att inget Attefallshus ännu nått över 15 år då reglerna kom 2012, enligt en dom i HD så ska komplementbostad som är byggd med standard, kök, wc osv, räknas som småhus och få en egen taxering , ännu finns ingen lag mot att detta ska ske, bor du i ett attraktivt område så kan Attefallaren få en högre värdering än själva byggkostnaden.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
harry73
T Takläggare skrev:
Problemet jag ser med Attefalls hus är reglerna, (inte bygg regler) utan skattemässigt , just nu tar man ingen fastighetsskatt, men skälet är att inget Attefallshus ännu nått över 15 år då reglerna kom 2012, enligt en dom i HD så ska komplementbostad som är byggd med standard, kök, wc osv, räknas som småhus och få en egen taxering , ännu finns ingen lag mot att detta ska ske, bor du i ett attraktivt område så kan Attefallaren få en högre värdering än själva byggkostnaden.
Hur är det? Om huset inte är byggt enligt reglerna för tillgänglighetsanpassning, är det då fortfarande ett småhus?
 
T
harry73 harry73 skrev:
Hur är det? Om huset inte är byggt enligt reglerna för tillgänglighetsanpassning, är det då fortfarande ett småhus?
Ja spelar ingen roll, .
Komplementbyggnad – inrättad som gäststuga eller liknande
Om en komplementbyggnad är helt, eller till övervägande delen av värdet, inrättad som gäststuga eller för annat enklare boende, bör den anses som ett småhus enligt Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2011:18).

Här går gränsen.
Om en komplementbyggnad är helt inrättad som förråd, garage eller något annat slags mindre uthus, utgör den ett komplementhus i fastighetstaxeringslagens mening och den taxeras då inte för sig. Den ingår i samma värderingsenhet som det värdefullaste småhuset på tomten.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur är det? Om huset inte är byggt enligt reglerna för tillgänglighetsanpassning, är det då fortfarande ett småhus?
Det finns väl massor av småhus som inte är byggda enligt dagens regler?
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.