Har ni sett den här: https://stubbskorsten.se/. Kan man inte lika gärna sätta upp några stålplåtar runt stubben lika gärna? Eller är detta en bra uppfinning tror ni? Jag kommer behöva ta bort typ tio stubbar inom kort.
 
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Har ni sett den här: [länk]. Kan man inte lika gärna sätta upp några stålplåtar runt stubben lika gärna?
Det borde man nog kunna. Det är väl inget annat än några plåtar med "gångjärn" om jag fattar rätt. Kan dock säkert underlätta om man har några stubbar jämfört med att "rigga" lösa plåtar själv. Testa och återkoppla gärna är mitt förslag.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Jag har lagt plåtar i en ring och en gång ett avkapat oljefat.
Sen kopplade jag en fläkt under plåten, en gång en dammsugare och nuförtiden en fläkt till oljebrännare.
Det fungerar mycket bra med fläkt.
Jag har lyckats repeterbart ett tiotal gånger, men det tar någras timmar, stubbar är segeldade.....

Lycka till

/W
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Är man inte orolig för jordbrand eller att elden sprider sig genom att brinna i rötterna?..
 
  • Gilla
Philiplinnskog och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är man inte orolig för jordbrand eller att elden sprider sig genom att brinna i rötterna?..
Det måste väl bero på "årstid", väder och så vidare. Mitt i en torrperiod på högsommaren är det nog ingen bra idé men en regnig höstdag under en regnig höst borde det vara tämligen riskfritt. Sen beror det naturligtvis på omgivningen. Pratar vi om en stubbe "mitt på" en stor gräsmatta är det nog rätt riskfritt. "Mitt i skogen" måste man väl tänka till när det passar.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har lagt plåtar i en ring och en gång ett avkapat oljefat.
Sen kopplade jag en fläkt under plåten, en gång en dammsugare och nuförtiden en fläkt till oljebrännare.
Det fungerar mycket bra med fläkt.
Jag har lyckats repeterbart ett tiotal gånger, men det tar någras timmar, stubbar är segeldade.....

Lycka till

/W
Jag gillar din idé med avkapat oljefat. Går ju att täta med grus/sand runt iställer förr att justera med plåtar som stubbskorstenen fungerar. Gruset/sanden kan ju sedan makas ned i hålet där stubben var och sen fylla på med jord för att få jämnt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Jag har köpt denna stubbskorsten.
Tar med den till landet idag och tänker testa den i morgon.
Återkommer med resultatet.

Bilder utlovas :)

/T
Oöppnad förpackning av en stubbskorsten på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
finnen31 och 4 till
  • Laddar…
Suveränt! Ser framemot att höra hur det gick.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Har ni sett den här: [länk]. Eller är detta en bra uppfinning tror ni?
Teacer Teacer skrev:
Jag har köpt denna stubbskorsten. Tar med den till landet idag och tänker testa den i morgon. Återkommer med resultatet.
Byggahus.se när det fungerar som bäst! (y)(y)
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Börjat montera lite.
En ny pryl, en instruktion och ett glas vin.
Vad mer kan man begära?
Några grader varmare kanske.
Montering av möbler utomhus med öppnad bruksanvisning och ett glas vin på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
finnen31 och 2 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Börjat montera lite.
En ny pryl, en instruktion och ett glas vin.
Vad mer kan man begära?
Några grader varmare kanske.
[bild]
Det blir ju varmt imorgon när du eldar.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Vad mer kan man begära?
Lite mer vin i glaset kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Dålig att uppdatera. Det har väl gått sådär än så länge. Kanske började med för stor stubbe. Alla plåtar behövdes. Gjorde inga bra förberedelser heller. Var lite ivrig att komma igång.
Har en ny lite mindre stubbe där jag grävt bättre och ska göra några snitt med motorsågen.
Återkommer.
Stor trädstubbe omgiven av metallplåtar för att förbereda rötning eller borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
finnen31 och 2 till
  • Laddar…
Teacer Teacer skrev:
Dålig att uppdatera. Det har väl gått sådär än så länge. Kanske började med för stor stubbe. Alla plåtar behövdes. Gjorde inga bra förberedelser heller. Var lite ivrig att komma igång.
Har en ny lite mindre stubbe där jag grävt bättre och ska göra några snitt med motorsågen.
Återkommer.
[bild]
Jag har sett videos där de borrar stora hål i stubben och häller i vad jag tror är matolja eller liknande och sedan låter det stå ett dygn innan de eldar. Kanske kan vara något att prova.
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
Skaplig jordbrand kan man skapa med den där i allefall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.