Hej
Vet att detta diskuteras tidigare och lösningen är att köpa bättre häll(10-20kksek), men nu har vi den som vi har... Finns det stekpannor som kan lindra dessa problem med värme i cirkelmönster...

Budget för bra stekpanna 1000:-

Stekpanna på induktionshäll med ojämn värmefördelning som manifesteras i ett cirkelmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Stekpanna på spishäll med ojämn värmefördelning och synligt cirkelmönster av vatten som kokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett hur lång uppvärmning av pannan så blir det bara skit av det.
 
BirgitS
Hur stor är induktionszonen och hur stor är stekpannan?

Hur blir stekresultatet då?
För om vattnet utanför bubblorna är 95 grader så blir ju fortfarande maten tillagad.
 
Det som är problemet, det är en standard 28 stekpanna men det är knappt 18cm i cirkeln och detta på största fältet.. det blir knappt varmt i utkanterna . Närmst omöjligt att göra pannkakor.
 
C Christoffer L skrev:
Det som är problemet, det är en standard 28 stekpanna men det är knappt 18cm i cirkeln och detta på största fältet.. det blir knappt varmt i utkanterna . Närmst omöjligt att göra pannkakor.
Jag noterar loggan på hällen, och jag har samma problem på min Husqvarna (samma sak, annan etikett), själva zonen är alldeles för liten.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag noterar loggan på hällen, och jag har samma problem på min Husqvarna (samma sak, annan etikett), själva zonen är alldeles för liten.
Jo det är konstaterat. Men vad gör man för att mildra effekterna av det?
 
C Christoffer L skrev:
Jo det är konstaterat. Men vad gör man för att mildra effekterna av det?
Det finns väl stekpannor med bättre spridning, men jag har tyvärr inga förslag där.
 
BirgitS
C Christoffer L skrev:
Det som är problemet, det är en standard 28 stekpanna men det är knappt 18cm i cirkeln och detta på största fältet.. det blir knappt varmt i utkanterna . Närmst omöjligt att göra pannkakor.
Det är ju samma sak även på gamla sorters hällar/spisar. Där var standard för största plattan 21 cm vilket är samma som en stekpanna med 24 cm diameter i ovankant.

I manualen till min Husqvarna står det att zonerna är 21 cm och det är också det område som blir ordentligt uppvärmt. Om det i din manual eller i en specifikation på webben står att zonen ska vara 21 cm men det bara är 18 cm som blir uppvärmt så tycker jag det är skäl för en reklamation.

Lösningen, som jag ser det, är att steka pannkakor i en 24 cm stekpanna.
 
Hej Jo då, de är "små" dock så gav både en hederlig gammal och glaskeramik häll bättre spridning i samma pannor...

Skiss av induktionshäll med måttangivelser och beteckningar för kokzoner och kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotografi av teknisk information och specifikationer för kokzoner på en induktionshäll från Electrolux.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, kan man mildra effekterna med andra pannor , förutom mindre då förstås .
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vill man ha jämn värmefördelning ska en stekpanna med sk sandwichbotten användas.
De har tre lager av olika metaller i botten som gör att värmen sprider sig jämt.
 
Z zica skrev:
Vill man ha jämn värmefördelning ska en stekpanna med sk sandwichbotten användas.
De har tre lager av olika metaller i botten som gör att värmen sprider sig jämt.
Intressant, har du några exempel?
 
Jag skulle säga att det finns inget att göra, köp aldrig någon induktionshäll från elektrolux-koncernen.

Fick själv skicka 3 st i retur med samma problem, kolla storleken på spolen för ytan. Det spelar ingen roll hur stor ”ringen” på hällen är när det är samma storlek på spolen för 15 vm som för 22 cm.

Supporten säger att det inte ör produktfel, när produkten säljs som ”snabb och jämn värme”.

Köp siemens som faktiskt täcker hels ytan och ger jämn värme, men kolla tekniska spec!
 
BirgitS
G gimmok skrev:
Jag skulle säga att det finns inget att göra, köp aldrig någon induktionshäll från elektrolux-koncernen.

Fick själv skicka 3 st i retur med samma problem, kolla storleken på spolen för ytan. Det spelar ingen roll hur stor ”ringen” på hällen är när det är samma storlek på spolen för 15 vm som för 22 cm.
Jag har inga som helst problem med min Husqvarna-spis. Alla zoner värmer de 21 cm som det står att de ska. De har nog ändrat sen du köpte.
 
A
C Christoffer L skrev:
Det som är problemet, det är en standard 28 stekpanna men det är knappt 18cm i cirkeln och detta på största fältet.. det blir knappt varmt i utkanterna . Närmst omöjligt att göra pannkakor.
om du bryggar plattorna på vänster sida vad händer då? zonerna skall nog vara 210mm på vänster sida
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
om du bryggar plattorna på höger sida vad händer då? zonerna skall nog vara 210mm på vänster sida
Blir ingen skillnad.
 
A
C Christoffer L skrev:
Blir ingen skillnad.
okay
och båda zonerna på vänstersida värmer lika ojämnt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.