Har en ytterdörr som är lite trög att stänga/öppna och funderar ifall det är något som enkelt går att justera? Tycker den verkar ta i just nedanför blecket. Bifogar bilder som kanske förklarar bättre vart det tar i
 
  • Närbild av en vit ytterdörr som öppnas, med fokus på låskolven som tar i karmen nedanför dörrblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr med dörrhandtag som ser trög ut, närbild på området där dörren kan ta i karmen nedanför blecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nått på gångjärnen som ska skruvas på?
 
  • Närbild på en dörr med fokus på dess öppna gångjärn som kan behöva justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ett papper och dra längs springan på dörren så märker du var den tar i, det vanligaste är att dörrbladet tar i tröskeln eller i övre hörnet i framkant.
 
Stäng dörren helt och ta en helhetsbild från utsidan så vi får se
 
Tycker det verkar vara vid blecket
 
  • Vit ytterdörr med vertikalt fönster, möjligt läckage vid blecket, i ett hus med grå panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som om karmen bågnar lite under och över slutblecket och då är det karminfästningen som ska justeras.
Kontrollera så slutbleckets stödskruvar inte är för mycket urskruvade (skruva in dom lite innan du justerar karmen och skruva ut dom tills dom ligger mot regeln när du är klar).
Jag har varit med om att det varit so pga för liten drevmån och drevet orsakat att karmen bågnar men då kan man byta ut det två vanliga slutblecksskruvarna mot längre som drar i regeln så tvingar man karmen rätt.

Observation som är utanför ämnet:
Kabeldragningen ser lite lustig ut då höljet inte räcker in i kopplingsdosan så det ser ut att endast vara enkel isolerat ca 1cm.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Är det vänstra eller högra jag ska skruva på då? Eller bägge?
 
  • Två skruvhål i en vit träpanel, en till vänster och en till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade röra skruvarna i slutblecket men räckte med ett varv så gick dörren knappt att stänga?
 
K Berrag skrev:
Är det vänstra eller högra jag ska skruva på då? Eller bägge?
Båda annars vrider du endast karmen, nuvarande problem beror väl inte på att karmen är vriden.
K Berrag skrev:
Testade röra skruvarna i slutblecket men räckte med ett varv så gick dörren knappt att stänga?
Om det var stödskruvarna du rörde på så vred du troligtvis åt fel håll.
Vilka skruvar skruvade du på?
 
Dom här två var det jag skruva på. Måste fixa verktyg innan jag kan prova dra karmskruvarna
 
  • Dörr med skruvar markerade i gult där verktyg krävs för att dra åt karmskruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Berrag skrev:
Dom här två var det jag skruva på. Måste fixa verktyg innan jag kan prova dra karmskruvarna
Det är stödskruvarna och fungerar som så att dom har en stor skalle på andra sidan som "kilar" mot regeln bakom så karmen inta kan bågna.
Om du skruvar dom åt andra hållet så kanske karmen bågnar mindre.
Åt ena hållet pressar dom mot regeln så karmen bågnar mer när du skruvar men åt andra hållet måste dom skruvas om du ska kunna justera karmen för annars bottnar dom mot regeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.