Hej,
Jag bygger en oisolerad bod och köpte 17x95 råpont till taket då längderna passade bra, tänkte inte på att man normalt tydligen använder 20 mm råspont.
Tänkte höra om någon kan hjälpa med svar på:
1) är det ok med 17 mm på 5m2 bod i Helsingborg? blir papp på taket med 1200mm mellan takstolarna.
2) blir det att knipsa 20 mm pappspik? Kan inte hitta kortare och vill inte att spiken går igenom.

tacksam för hjälp.
 
Lägg in takstolar på 900mm c/c om du inte ska isolera. Ska du isolera så kör 600mm så håller det.
Det finns både 15 och 18mm långa pappspik
 
Bronken
1. Jag har små bodar med 17mm, de har hållit i alla fall för tung snö och en och annan farbror.
Inte optimalt säkert men jag har å andra sidan lite tätare mellan takreglarna. Förmodligen cc60.
Kan du inte regla upp lite extra mellan befintliga reglar - innan papp'andet?

2. Pappen (för du ska väl inte ha underlagspapp?) är ju några millimeter tjock så det borde inte gå genom med 20mm spik.
 
P pealb skrev:
är det ok med 17 mm på 5m2 bod i Helsingborg?
Det är OK.
Vi hade 17 mm råspont på taket på vårt hus i södra halland, byggt 2010 och sålt vidare i år.
Men skall duinte ha något ovanför pappen, t.ex. plåt på bärläkt?
P pealb skrev:
blir det att knipsa 20 mm pappspik?
Köp en häfthammare och häfta fast pappen häftklamren är mycket kortare än pappspik.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lägg in takstolar på 900mm c/c om du inte ska isolera. Ska du isolera så kör 600mm så håller det.
Det finns både 15 och 18mm långa pappspik
Boden blir 2,5 meter lång och 2 meter bred, hade tänkt mig tre takstolar på 2,5 m, men kanske bäst att följa ditt råd och köra på fyra. Boden är oisolerad.
 
Bronken Bronken skrev:
1. Jag har små bodar med 17mm, de har hållit i alla fall för tung snö och en och annan farbror.
Inte optimalt säkert men jag har å andra sidan lite tätare mellan takreglarna. Förmodligen cc60.
Kan du inte regla upp lite extra mellan befintliga reglar - innan papp'andet?

2. Pappen (för du ska väl inte ha underlagspapp?) är ju några millimeter tjock så det borde inte gå genom med 20mm spik.
Blir nog att addera någon extra takstol, jag hade tänkt att lägga underlags papp, men det behövs kanske inte?? Stora snömängder är jag mindre orolig för här i Helsingborg:D
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lägg in takstolar på 900mm c/c om du inte ska isolera. Ska du isolera så kör 600mm så håller det.
Det finns både 15 och 18mm långa pappspik
Tack för tipset, vet du möjligen var det går att få tag på 15 mm pappspik? Vill gärna testa den nya hammaren
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Välsorterad bygghandel och inte då lågpris kedjorna
 
  • Gilla
pealb
  • Laddar…
Dom flesta husfabrikanter har 17 mm som standard vid takpannor. 22 mm vid plåttak.
 
  • Gilla
pealb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pealb skrev:
Hej,
Jag bygger en oisolerad bod och köpte 17x95 råpont till taket då längderna passade bra, tänkte inte på att man normalt tydligen använder 20 mm råspont.
Tänkte höra om någon kan hjälpa med svar på:
1) är det ok med 17 mm på 5m2 bod i Helsingborg? blir papp på taket med 1200mm mellan takstolarna.
2) blir det att knipsa 20 mm pappspik? Kan inte hitta kortare och vill inte att spiken går igenom.

tacksam för hjälp.
Jag har 17 mm råspont på mitt garage med flackt tak, 1200cc mellan takstolarna, det var inga problem. Har takpannor. Tror inte att det är problem med pappspiken heller. Kommer inte ihåg hur tjock pappen är, men pappspiken gick inte igenom råsponten.
 
Redigerat:
  • Gilla
pealb
  • Laddar…
Även om längre pappspik kommer sticka igenom de kortare än 20mm är ett helvete att spika då man inte kommer åt med fingrarna under skallen. Överväg barnarbete eller papp som är okay att häfta
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
G
Med en bredd på bara 2m kan du hoppa över takstolar om du vill. Gör en kraftig takås istället. Kan även lägga en extra längsgående regel från gavel till gavel mellan takås och långsida. Finns många byggsatser som har den konstruktionen på friggebodar.
 
Tack för alla tips.
Det blir en klammerhammare, har nytta av den även i framtiden. Det blir endast ytpapp, skippar underlagspappen.
Tak o papp ska upp i helgen, samt fotplåt, vindskeneplåt och hängrännor
 
Ytpapp ska skruvas och håller inte med häfthammare
 
M myrstack skrev:
Även om längre pappspik kommer sticka igenom de kortare än 20mm är ett helvete att spika då man inte kommer åt med fingrarna under skallen. Överväg barnarbete eller papp som är okay att häfta
Såga ett spår i något 5-6 mm tjockt och ha det som hållare så får man mindre blå fingrar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.