Hej,

Jag har satt in ett par dörrar i källaren där man behövt såga uppåt för att få in standardstorlek. Men för att inte göra större ingrepp så har jag valt att bara såga upp just där dörren står såhär :

RZQSpoH.jpg

Tittar man noga här så kan man se att överliggaren sticker ner ca 1 cm vilket skapar en tydligare inramning av dörren.

Den senare dörren som installerades hamnade dock 1 cm högre(på grund av golvet) och då blev det såhär :

WqrFsey.jpg
Ztb9LwJ.jpg
shJAlBp.jpg

Man kan se att överliggaren blir helt dold, nästan så pass att betongen hänger ner en aning framför.

Hur ska man tänka här? Kan man klassa det som en okay installation eller ska man åtgärda något mer? Hugga upp valvet mer?

MVH
 
Du kan sänka hela karmen om du låter tröskeln gå i jämnhöjd med klinkergolvet.
Jag hade nog gjort det och gjort en egen tröskel som går uppåt lite precis innan kliniken & går över kliniken lite.
 
H
Skulle med gjort som skrevs över.
Kapa ur klinkern och sänkt dörren för att inte få så hög tröskel.
Eller om du inte behöver tröskel, ta bort den helt och kapa av karmen lite för att få ned lite, och få helt slätt.
Kan du fortsätta med klinker i nästa rum i samma höjd.

Beror på vad det är för rum med.
 
Tack!

Dörren sitter in mot en snickerbo i källaren som oftast har lägre ställd temperatur. Av den anledningen har jag satt en "standard" tröskel så att man kan sätta tätningslist mot dörren.

Men det låter på er som att det är okay att bädda in tröskeln mellan golv A och B? Det finns ingen direkt anledning att den ska ligga ovan på golvet?

Vi kommer någon gång i framtiden lägga klinkers även i snickerbo men det är möjligt att det inte blir lika högt golv där(15 mm).

Om man ska flytta ner en dörr som redan sitter på plats med skruv i hålbetongsten, hur gör man det? Troligen kommer stenen att spricka om man borrar hål 1-2 cm nedanför redan existerande hål.
 
H
Sitter dörren redan där och du är nöjd så låt den sitta.
Huvudsaken är att du är nöjd.
Är ju trots allt du som bor där.
 
H Hallerudsbo skrev:
Sitter dörren redan där och du är nöjd så låt den sitta.
Huvudsaken är att du är nöjd.
Är ju trots allt du som bor där.
Haha jo, dörren blev bra monterad men i efterhand kan jag tycka att den hamnade lite högt. Resten av familjen anser att det är bra men jag är inte helt säker. Så min tanke här var lite att kolla om det fanns några riktlinjer att följa när man minterar en dörr eller man sätter den som man vill ha den, vilade på befintligt golv eller mellan 2 golv.

Om man skulle flytta ner den, hur gör man en sådan sak egentligen? Allt jag kan komma på är att skaffa en spruta och spruta in någon typ av hård fyllning i befintliga hål, vänta tills det torkat efter par dagar och sen borra nya hål?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.