Jag har köpt en lägenhet på 84.5 kvm. Jag vill göra om en garderob till ett extra minisovrum på 6kvm, tänkte hyra in en snickare och elektriker då elen sitter i den gula väggen. Det finns ett litet halvfönster i garderoben redan. Vad bör jag tänka på för att det ska bli bra? Den lilamarkerade väggen in mot köket är bärande enligt mäklaren. Den prickade linjen är min ide' om hur rummet skulle kunna göras (den gula väggen tas då bort och elen flyttas till köksvägg?). Är det någon som har några kloka tankar att dela med sig av?
 
  • Ritning av lägenhet som visar planerad omvandling av garderob till minisovrum med markeringar för bärande vägg och el.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Spännande med ny lägenhet. En lösning kanske kan vara en skjutdörr och gå in från hallen istället för rummet bredvid.
 
Ja, rummet bredvid är köket så det är en bra tanke. Jag funderade annars på att köpa en dörr med glas i för ljusinsläpp. Det kanske finns sådana skjutdörrar?
 
BirgitS
Eftersom du skriver att det ska användas som sovrum måste det ju finnas friskluftsintag och det brukar inte klädkammare ha utan om de har något så är det frånluft. Det i sin tur innebär att du måste kontakta styrelsen/förvaltaren eftersom ventilationen är deras ansvarsområde.
 
Tack för ett bra svar. Jag får verkligen kolla upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.